reageren op elkaar op het forum - wat gaat er fout en hoe kunnen we ervan leren

Gestart door Gerda, 13 november 2009, 17:22:51

« vorige - volgende »

Gerda

Ik wordt de laatste tijd regelmatig benaderd omdat het in een topic niet is gegaan zoals gedacht of gehoopt.
Reacties van elkaar worden verkeerd begrepen, of zijn zo geschreven dat de kans dat het verkeerd begrepen wordt groot is.

We zijn hier met elkaar een valkjesfamillie die graag mede valkjesliefhebbers willen helpen.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de vragen die vaak bij handopfok komen. Natuurlijk is er veel te zeggen over het wel of niet doen van handopfok, maar het belangrijkste om eerst te doen is gericht hulp te bieden. Dit ligt dus bij degene die reageert.

Andersom merk ik ook wel eens dat er wel goed hulp wordt geboden, met een kleine kanttekening die er bij wordt gemaakt over handopfok. De topicstarter kan dit opvatten als kritiek, maar dan juist als opbouwende. Als het als aanval wordt gezien ligt het dan vaak weer bij de topicstarter. Te snel op de teentjes getrapt.

Zo kan er in een topic van alles voorvallen.
Geschreven taal kan op verschillende manieren worden opgevat. Dat maakt het lastig, want als we met elkaar praten kunnen we nonverbaal een heleboel signalen geven.

Dus ik zou willen zeggen: je mag hier je ervaringen kwijt. Niet om als welles nietus spelletje verder te gaan nadat een topic gesloten is, maar wel om je hart te luchten en met elkaar te bedenken hoe we dit kunnnen voorkomen.

Dus bij deze: een ieder van harte uitgenodigd!

Groetjes, Gerda

Kimm

hoi gerda,

goed dat je dit begint.

ik denk dat wij allemaal eerst eens flink moeten doorvragen aan iemand, wat de geschiedenis is van het valkje.
dit wordt vaak vergeten en daardoor worden er verkeerde conclusies gesteld, wat erg jammer is en onnodig.

gelijk raad geven kunnen wij allemaal doen en dat moet ook. wij moeten elkaar hier helpen. daarvoor zijn wij hier allemaal.
natuurlijk komen er wel eens discussies, maar het is niet de bedoeling om iemand zich vervelend te laten voelen.
dus ik ben van mening: doorvragen naar het valkje. vragen naar de situatie van het valkje en vooral, wat is de geschiedenis van het valkje. waar komt het valkje vandaan etc.
ook ben ik van mening dat niet iedereen hetzelfde is. de een kan meer aan dan de ander, dus dat mag ook niet vergeleken worden.
ik vind dit persoonlijk belangrijke informatie.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010