Eigen biobox maken ; welke aarde is geschikt ?

Gestart door Vanilla, 17 september 2009, 21:16:36

« vorige - volgende »

Vanilla

Gisteren kocht ik in de dierenwinkel een klein plastic bakje waarin wat aarde zat en een klein zakje met graszaadjes.
Als het gras hoog genoeg is kan ik het bakje in de volliere zetten zodat mijn valkparkietjes ervan kunnen smullen.
In plaats van steeds die (prijzige) bakjes te gaan halen wil ik ze zelf gaan maken.

Nu vraag ik me af welke zaden allemaal geschikt zijn om vers voer te kweken en waar ik deze kan kopen.
En belangrijker nog, welke aarde moet ik gebruiken. Het bakje gaat namelijk in de kooi dus het mag geen aarde zijn die schadelijk voor hun gezondheid is.
En de bloempot zelf, moet ik daarbij nog ergens op letten ?

marie

!!!Flip!!!

Creatura

26 september 2009, 22:39:55 #2 Last Edit: 26 september 2009, 22:49:59 by Creatura
Hoi hoi,

Qua zaden kun je eigenlijk wel alle zogenaamde "kers" zaden (dus tuinkers, brocollikers, rucolakers, zonnebloemkers en taugé (wat eigenlijk soyakers is)) gebruiken. "Kers" betekent hier niet meer dan dat het een jong plantje van een bepaalde soort is. Bij mij zijn taugé, brocolli en zonnebloem best populair, en ze ontkiemen ook binnen een dag of drie tot vijf, dus best snel. Die zaden koop je gewoon bij het tuincentrum, of iets wat daarop lijkt. Ik zaai ook regelmatig gewoon de zaadjes uit het parkietenvoer, en de plantjes die daar uit komen voer ik dan weer aan de valkjes.
Daarkomen ook aardig wat grassen uit, dus dat lijkt dan weer op kattengras:) Of je zaait de zaadjes van trosgierst, die zijn ook grasachtig.

Qua aarde gebruik ik cocopeat; dat is cocosvezel met wat meststoffen erdoorheen. Sowieso denk ik niet dat de valkjes de aarde zullen gaan opeten, dus ik denk dat elke gewone potgrond (of cocopeat dus) wel veilig is. Waarschijnlijk kun je de zaadjes ook nog wel in gewoon zand of schelpenzand zaaien, want jonge plantjes teren de eerste dagen nog op de reserves in het zaadje waar ze uit kwamen.

Ik zou het niet in een pot zaaien, want dan moet je veel te veel aarde gebruiken. Als je sowieso relatief jonge plantjes voert zou ik het gewoon in een bordje of schoteltje zaaien. Een dunne laag aarde, en daarin zaai je dan de zaadjes. De plantjes worden immers toch al snel weer opgegeten en hebben al die aarde dan helemaal niet nodig. Ze groeien de eerste paar weken prima op een beetje aarde. Genoeg water geven is het belangrijkst.

Als je echt een pot met een dikke pluk gras wil zaaien kun je natuurlijk wel echt een pot gebruiken. Ik zou gewoon zo'n plastic potje gebruiken. Of terracotta, dat is denk ik ook wel veilig.

Succes ermee ;D

donder

hallo

voor het maken van een grasmat of pot

zou ik me afvragen welk effect je wilt bereiken
als je een grasmatje wilt maken voor je vogels
dan zou ik gebruik maken van een plastic bakje van ongeveer 4cm diep.

veel diepen hoeft niet omdat gras hele oppervlakkige wortel heeft. en verdere aarde niet nodig is voor het goed kunnen groeien van het gras. ook is het goed om te zorgen dat de volledige hoeveelheid aarde doorgroeid word met wortels.

als aarde zou ik inderdaad cocopeat gebruiken dit schimmelt namelijk niet goed. en houd het vocht goed vast. ook kun je kiemgrond gebruikt. zeef voordat je de grond gebruikt eerst even de grote stukker eruit.

omdat anders in de aarde zich schimmels kunnen vormen die zeer schadelijk zijn voor je valkparkiet

voordat je gaat zaaien is het goed om te beseffen dat je uiterst steriel te werk moet gaan om latere problemen te voorkomen met het gras/ de grond. hiervoor kun je de grond voor 30 á 40 minuten in de oven doen op zo'n 80 graden. hierdoor zullen de meeste schimmelsporen die veel in de grond zitten gedood worden.

vervolgens zou ik als zaden een duur merk nemen omdat hier minder onkruid zaden inzitten. want er zijn ook schadelijke soorten onkruid voor je valkje. al je de zaden gezaaid heb zou ik wachten tot de zaden goed opgekomen zijn en je kunt zien of er onkruid tussen zit. mocht dit het geval zijn moet je dit er zeker uithalen.

Proberen totdat de zaden gekiemd zijn en groen blad beginnen te vertonen de aarde vochtig te houden (niet nat!) hierna moet je telkens voor het watergeven eerst de grond laten uitdrogen voordat je opnieuw water geeft. dit ook om schimmel te voorkomen.

mocht je nu een mooi groen grasmatje hebben dan is die zeer geschikt voor je valkje

mocht je geen ondiepe bak kunnen vinden. gebruik dan een deksel van bijvoorbeeld potjes of bakje. ook zitten op sommige maaltijd salade bakken zeer goeie deksel

ik hoop dat je er iets mee kan heb je nog vragen dan hoorik het wel

groetjs nick

Creatura

Dure zaden?  Welke zaden moet ze dan nemen, welk merk, welke plant? Bedoel je dat in goedkope graszaden meer onkruid zit?

Als je gras wilt zaaien zou ik echt gewoon het zaad uit je eigen parkietenvoer nemen. DAt kost je niks extra's en die plantjes zijn allemaal veilig om op te eten.

Anders zit je nog steeds met het punt dat het  duur is. ::)

Aarde verwarmen in de oven is wel een idee inderdaad om het echt kiemvrij te krijgen. Hoewel er later natuurlijk alsnog wel schimmels e.d. via de lucht bij kunnen komen, dus absoluut steriel zul je het nooit houden.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je een potje met aarde niet te lang in de kooi/voliere laat staan en het op tijd vervangt  voor een verse.

donder

hallo

met dure zaden bedoeld ik de betere merken
de standaard zaden van de praxis zijn goed en bevatten weinig onkruid zaden. (graszaden)

daarnaast kun je natuurlijk ook je vogelvoer laten uitkomen. wel lekker goedkoop. dan moet je wel zorgen dat alle velletjes van zaden en stukken nootjes of vrucht eruit zijn gehaalt. maak dan de zaden goed nat (1 uur in water) en leg ze daarna in een bakje op een velletje nat keukenrol en dek het bakje af met folie na een dag of 3 zullen de zaden zijn uitgekomen en kunnen de gevoerd worden. (wel goed wassen voor het voeren)

om schimmels te voorkomen zorg je dat de aarde in de oven gaat. ook kun je, je water voor het gras koken. zodat ook hier geen bacteriën/ schimmels inzitten.

als je het gras gaat zaaien maak je de grond vochtig en trooi je de zaden geleidelijk uit. hierna kun je het afdekken met folie. hierdoor blijft het vochtgehalte in de grond gelijk en hoef je pas water te geven als het folie eraf gaat. en de zaden zijn uitgekomen.

om na het zaaien schimmel te voorkomen moet je de grond volledig laten uitdrogen voordat je opnieuw water geeft. zo zullen beginnende schimmels uitdrogen en doodgaan.

als je, je mooie grasmatje in de voiere hebt staan. dan kun je hem om 3 dagen buiten in de zon zetten. (als die er is) zo gaan ook weer alle schimmels dood.

groetjes nick

Vanilla

Bedankt voor alle goede tips.
Een supergoed idee ook om gewoon het eigen voer te gebruiken. Ik ga er mee aan de slag :)

Vanilla

Dit plantje is ook erg leuk en gezond voor de Valkparkietjes :

http://www.golliwoog.nl/