2 juni 2025, 11:06:52

Nest

Gestart door RobbertProost, 29 oktober 2009, 18:37:53

« vorige - volgende »

RobbertProost

Hallo,

Mijn vogel heeft gister voor de derde keer eieren gelegd. De eerste keer was ze alleen in het hok en waren de eieren niet bevrucht. De 2e keer was er een mannetje bij maar heb ik niet gekeken of ze bevrucht waren, ze kwamen niet uit. Nu heeft ze gister weer een ei gelegd. Tot nu toe hebben ze nooit echt ene nest gehad, het vrouwtje ging gewoon in een hoek van de bodem zitten en gooide alle houtstukjes aan de kant en legde de eieren los op de plastic bodem. Ook broedde ze niet heel vaak (de eerste keer wel echt constant). Nu is mijn vraag of ik iets moet neerleggen waarmee ze een warm nest kunnen bouwen of dat ik het gewoon zo zn gang moet laten gaan? Volgens mijn dierenwinkel is een broedhuisje o.i.d. niet nodig omdat ze zo erg gewend is aan de omgeving dat ze het gewoon los op de bodem legt. Maar zijn watten of takjes ofzo niet goed voor de eieren om ze warm te houden?

Bedankt, Robbert

Larissa

Hey Robert

Ik heb zelf hier nu ook een broedden koppeltje zitten en ik heb er wel een nestkastje/broedhok in hangen, omdat ze in het wild ook in een holle boom hun eitjes leggen (volgens mij) dus ze zitten dan hoog zelf heb ik wat houtsnipper onder op de bodem liggen maar die hebben joepy en pico helemaal naar de rand van het blok verschoven en ons dametje heeft nu haar eitje zo op het kale hout gelegt

Zo naar wat ik gelezen heb op dit forum hoef je er verder geen takjes of watten in te doen want de meeste doen hier niks mee

Ik hoop dat je hier wat mee kunt

groetjes Larissa

Anja

Dat deden mijn valkjes ook. Nu heb ik een plastic rond schaaltje met daarin wat velletjes keukenrol en daar houtvezel bovenop in de kooi staan.

Met watten hou je de eitjes niet warm dat moeten de ouders doen dmv broeden.

Succes.

Anja