28 maart 2024, 11:18:33

Nageltjes knippen

Gestart door Fiona, 18 december 2003, 18:35:44

« vorige - volgende »

Fiona

Hallo allemaal. Eveneen vraagje over nageltjes knippen.
Loki, inmiddels ong. 8-9 weken heeft enorme scherpe nagels.

Nu vind ik hem niet alleen erg jong om te knippen, maar daar komt bij dat hij zwarte nagels heeft. En dan kun je het leven zo moeilijk zien vind ik!
(bij pico bijv. schijnt het er door heen en weet je tot waar je kunt gaan)
Ik wil geen schuurpapierstokken, maak wel gebruik van houten stokken, maar heeft iemand nog andere tips om deze een beetje te laten slijten?

En vanaf wanneer zou je in principe kunnen knippen, mag dat al zo jong?

Het gaat verder goed met Loki: super tam echt waar. Eet je eten uit je mond als je niet oplet, vliegt recht op je arm of hoofd vanuit de kooi, wil alles wat blinkt meteen slopen, en eet zich helemaal vol!
:-)

Lique

Hoi Fiona.

De ene valk zijn nagels groeien sneller als van een ander.
Ik heb hier van de zomer een lutino gehad, 5 weken, en de nagels waren al veel te lang.
Deze toen geknipt, maar binnen een paar weken waren ze al weer veel te lang.
Terwijl sommigen binnen, heb ik het nog nooit bij gedaan.

Je hebt speciale nagelkniptangetjes voor vogels.
Daar steek je het puntje doorheen, en wordt hij er zo af geknipt.
Daar kan niks mis aan gaan.

Groetjes Lique

Fiona

18 december 2003, 18:51:22 #2 Last Edit: 18 december 2003, 19:09:44 by Angelique
Hoi Lique,
Joh speciale schaartjes, moet ik toch even naar op zoek dan in de Dierenspeciaalzaak.
Bij pico durf ik het wel met een nagelknippertje als hij ondertussen aan mijn rits van een trui pulkt is er niets aan :-)

Maar bij Loki die donkere nageltjes, brrrr.
Hij heeft van de week mijn gezicht opengehaald toen ie even naar boven klom en mijn handen/armen zien er niet uit als hij bij je is geweest :-(

Er zijn toch ook speciale blokken of zo, of is dat niet zo vriendelijk?

overigens: als ik alleen het puntje er af knip, kan er dus niets mis gaan?
Ik bedoel dan kan ik nooit al in het leven zitten toch??


Lique

Nee, bij alleen het puntje zal er niks mis gaan.
Je hebt speciale stokken van steen.
Hier zitten ze graag op, en het houdt de nagels ook goed bij.

molenaar

Beste Fiona,
Wat ik je nu ga zeggen klinkt heel bizar, als je zelf gaat knippen, heel klein puntje, knip je te ver, dan moet je daar wel meteen wat aan doen.
Zorg dat je behalve een speciale nageltang ook betadine en een sigaret in de buurt hebt :o.
Je leest het goed, de nagel moet namelijk even dicht gebrand worden als je ziet dat de nagel bloed, geen nood, het doet geen pijn bij je valk, want het is een hoornlaag.
Het beste is als iemand de vogel vasthoud terwijl de ander knipt.
Wens je veel succes,
groetjes Banter

Fiona

Hoi Banter,

Betadine en zo heb ik altijd in huis, geen sigaret meer. Komt er ook niet in, stel je voor dat ik in verleiding raak. :-)
(3 jr gestopt nu en zou zo kunnen beginnen dus moet mezelf beschermen)
Bij pico ging het perfect hoor, maar die donkere nageltjes zijn gewoon eng.

Bedankt voor de tip Lique ik had er wel van gehoord, maar bij de dierenwinkel nog niet gevonden vandaar.

Paul

19 december 2003, 05:30:23 #6 Last Edit: 19 december 2003, 05:36:58 by Paul
Hoi Fiona,

Die stokjes kan je ook via internet bestellen die zien er uit als takjes maar zijn van een soort steen.
het is bij jonge valkjes niet zo zeer dat de nagels te lang zijn maar ze zijn gewoon heel scherp :-(
Dat merk ik hier bij de jonge valkjes ook als je ze vastpakt.
Dit is een foto van die stenen zitstokken :



op http://www.happy-bird.nl kan je ze bestellen.
Ik heb hier nog nooit een valkje de nagels geknipt ze slijten hier op een of andere manier zelf .

Groetjes, Paul

Fiona

Hi Paul,
hee zo'n stok heb ik , maar das echt een stok hoor, hout bedoel ik :-)
Maar dan zal het wel niet dezelfde zijn :-) ook met zo'n schroeffie er aan, ik zal de page eens checken, thanks!

Paul

Hoi Fiona,

Je hebt die stokjes ook in gewoon hout met een veugelmoer eraan maar deze zijn echt van steen ik heb ze vast gehad namelijk :-)
Je hebt ze ook dan zien ze er niet als een tak uit maar gewoon ronde stokjes van een soort gips waar ze op kunnen zitten.
Deze zijn wel mooier en gaan langer mee dan die andere.

Groetjes,  Paul

Fiona

ja ik heb op de site gekeken, neem aan dat ze toch ook wel in een goede dierenwinkel kunt kopen?
zal van het weekend eens kijken.

Groetjes, Fiona

Sanna

Hoi Fiona,

Als ik jou was zou ik pas nageltjes gaan knippen als ze te lang worden of gaan vergroeien, niet omdat ze zo scherp zijn. Ik weet hoe het voelt, ik loop ook met een voorhoofd vol krassen rond (m'n neus ook trouwens, Kaily klauterde van de week even omhoog... :-/) en op m'n handen en armen zitten allemaal kleine krasjes en pitjes. Niets aan de doen helaas, behalve dan die slijpstenen waar Paul het over had. Die heb ik ook, daar slijten de puntjes ook wel enigszins mee af. Maar wanneer je begint met nagels knippen, gaan ze op de een of andere manier sneller groeien en worden ze langer; het groeien stopt niet meer. Je blijft dus aan de gang. Lique schreef ook al dat ze bij haar valkje binnen een paar weken alweer opnieuw moest knippen. Ik had vroeger een grasparkietje waar niets mee aan de hand was: hij bleef nooit ergens aan hangen met z'n nageltjes, ze waren niet vergroeid. Toen bedacht de dierenarts ineens dat ze te lang waren en knipte ze af voor ik kon protesteren. Nou, vanaf toen zat ik iedere 3 weken bij de dierenarts, want zijn nageltjes waren echt donker zodat ik het niet zelf durfde te doen. En de dierenarts kniptje iedere keer in het leven, het bloedde altijd >:(. Bovendien begonnen ze vanaf toen te vergroeien omdat ze zo gauw te lang werden. Nou, dan blijft hij wel in je trui hangen hoor! Nee, Chico is er nooit beter van geworden, van dat ene bezoekje aan de dierenarts... En die dierenarts maar vangen iedere 3 weken!!
Dus ik zou het niet doen, tenzij het echt noodzakelijk is. Als hij veel op hout en speciale slijpstenen (nooit schuurpapier rolletjes, die zijn erg slecht voor de pootjes!) kan zitten moet hij het zelf bij kunnen houden ;).

Groetjes, Sanna

molenaar

Hoi Fiona,
Het klopt wat Sanne zegt, ik let wel op mijn vogels, maar knip eigenlijk nooit.
Alleen bij nieuwe vogels, knip ik soms, laatst kreeg ik een vogel die had zulke lange nagels, dat ze vast bleef zitten aan het gaas.
Als je je vogel op één soort stokken laat zitten, met allemaal dezelfde dikte groeien de nagels door, maar kunnen niet slijten, vooral als de stokjes te dun zijn kun je problemen krijgen.
groetjes Banter
  

Paul

Hoi Banter,
Citaat
Als je je vogel op één soort stokken laat zitten, met allemaal dezelfde dikte groeien de nagels door, maar kunnen niet slijten, vooral als de stokjes te dun zijn kun je problemen krijgen.

Mijn eerste valkje heeft 10 jaar op 1 maat stokjes gezeten en die heb ik ook nog nooit de nagels geknipt.
Dat was wel de goeie maat stok en nog van plastic ook maar toch werden ze nooit te lang.
Volgens mij komt het ook omdat ie vaak op het kalkblok ging zitten daar slijten ze ook van.
Ik heb zelf altijd een groot kalkblok in de kooi van 10x5cm ongeveer en daar zitten ze ook vaak bovenop en dat kan dus ook helpen voor de scherpe nageltjes.
Bij mijn jongen voelen de nageltjes altijd scherper aan dan bij de oudere valkjes.

Groetjes,  Paul

Fiona

Mijn stokken zijn van verschillende dikte en ik het verschillende soorten hangen, veel hout, maar ook een ribbel plastic.
Ik begrijp dat eens knippen , meer knippen is. Dat is vaak zo :-)
Maar ik vind het niet erg om te knippen , bij Pico gaat dit heel makkelijk. Maar bij donkere nagels is het gewoon langer.

Paul: ik heb ook een groter blok nu , maar ze gaan er helaas niet op staan.
Dat loki wat openhaalt is niet zo'n ramp, maar hij vliegt ook op je hoofd en bij mijn man zitten er gewoon wonden op  nu, kijk dit is iets minder prettig, dus dan kies ik voor knippen maar uiteraard let ik op hoe en wat. :-)

Fiona

Nou ik heb een mooie, roze :-) stok gehaald, ze hadden er een paar liggen (bij de 2e winkel dan) in verschillende kleuren , dikten en lengte.
DE juiste was de roze, dus ach :-) Het staat vast leuker als die fel blauwe die ze hadden.
Op de steen is vanalles verwerkt, zodat de voetzooltjes verder heel blijft.
Ik ben benieuwd, het is voor de nagels en snavel. :-)