29 maart 2024, 00:57:54

's nachts van 't nest af

Gestart door pluisje, 31 oktober 2009, 11:51:02

« vorige - volgende »

pluisje

Hallo
Mijn valkparkieten (man 2 jaar pop 1 1/2 jaar)hebben hun eerste nest ,inmiddels al 8 eitjes en ik ben bang dat ze nog niet klaar is.
Na het 4e eitje gingen ze heel ijverig broeden alleen 's nachts kwam het manneke eruit.
Ze hebben het twee weken super  gedaan ,gisteren het 8e eitje gelegd en vanmorgen zaten beide op het stokje knus naast elkaar.
Ze zitten in een grote kooi in de woonkamer,maar mogen ze 's nachts de eitjes al alleen laten?
Volgende week zouden de eerste uit moeten komen,als het goed is.
Wie kan mij hierover informeren.
B.v.d. Groetjes Corrie
corrie

Karin

Ze mogen 's nachts de eitjes nooit alleen laten, want dan zullen ze niet uitkomen, maar het gebeurt vaker bij een eerste nest hoor. Daar is niks aan te doen. Er kunnen 2 dingen gebeuren : of ze gaan ineens fanatiek broeden en er zullen een aantal eitjes zich toch ontwikkelen of ze blijven er 's nachts vanaf en het broedsel zal mislukken. Gewoon de eitjes laten liggen en afwachten tot ze er helemaal niks meer mee doen ( meestal een week of 3 na het laatste ei ). Maar ik hoop sowieso niet voor je dat alle 8 uitkomen, want dat is voor nieuwbakken ouders wel heel erg veel met de kans dat het mis gaat. Liever eitjes die mislukken dan jongen die het niet halen  :( Je kunt de natuur niet dwingen. Ik ga er altijd van uit dat het eerste nest van een nieuw koppel mislukt, kan het alleen maar meevallen  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

pluisje

Hallo Karin,dank je wel voor je spontane reactie.
We wachten rustig af.
Groetjes Corrie
corrie