ik zit met mijn handen in het haar!!!

Gestart door Heike, 25 oktober 2009, 00:56:56

« vorige - volgende »

Heike

Spikkel is een dikke maand bij mij, en het loopt niet zo makkelijk als met Mango (20j geleden)
Het is een tam valkje, met de hand grootgebracht.

Om te beginnen maakt hij niet de typische valk-geluiden( en ik vind dat zo'n mooi gefluit), maar fluit gewoon. Ik hoop dat het niks te maken heeft met het feit dat hij met de hand werd grootgebracht?
Hij fluit vooral om uit zijn kooi te komen, nu ja ik heb hem van dag 1 telkens na het werk eruit gehaald zodat hij tam zou blijven.
Hij heeft geen interesse in speeltjes, is er eerder bang van. Zijn spiegeltje verdraagt hij nu blijkbaar al beter, eerst was hij der ràzend op!
Een hardgekookt ei op de bodem, is hij ook bang van.
Heb vandaag een grotere kooi gekocht, (een papegaaienkooi)ik hoop dat hij zich daar thuis kan voelen.

Sinds een paar dagen liggen er kleine veertjes op de bodem v zijn kooi en toch heb ik hem maar één keer erop betrapt dat hij een veertje v zijn buik nam en ermee speelde. (maar andere speeltjes interesseren hem dus niet!!)
Ik heb hier gelezen dat je ze niet in de tocht mag zetten, en mss heb ik een fout gemaakt door hem een uurtje per dag buiten in het zonnetje te zetten. (met mijn andere vogels nooit probs mee gehad

Wat kan dit zijn? (heb hier al gelezen dat ze zelden zichzelf plukken?)
Hij doet dit ook niet als hij bij mij zit, en daar vindt hij wèl alles interessant: mijn klavier ligt op mijn schoot en hij kickt op da geluid vd toetsen, en komt er altijd tussen staan. De kabel vd pc-muis: heel tof om in te bijten, idem kabel vd gsm-oplader.

Daarmee wil ik enerzijds zeggen: dàt interesseert hem dan weer wèl.
Anderzijds: hoe kan ik hem duidelijk maken dat dit niet mag? Spikkel wil maar niet luisteren...
Als hij in de kabel bijt doe ik zijn bekje daar af, laat mijn vinger zien en zeg streng "NEE"
Maar hij denkt "foert" en gaat opnieuw erin bijten. Zelfs als ik 10 keer NEE zeg, zal hij 10 keer opnieuw in de kabel bijten, of op 't klavier gaan zitten of zo.

Dus het eigenzinnige zou ik graag anders zien, een oplossing voor de veertjes, en dat hij niet elke keer roept om uit zijn kooi te komen als hij me ziet of hoort.
Heb hier al gelezen dat, als hij in zijn kooi roept, dat je dan best negeert ipv te reageren en hem pas pakken als hij zwijgt, dus dat ga ik doen.

Heb al gedacht dat hij mss zich kan amuseren met een vriendje, maar ik ken zijn geslacht nog niet en wie zegt dat ze overeenkomen???

Nog iets: in het begin maakte ik vermoedelijk de fout met kusjes te geven op zijn bekje, hij komt nu geregeld spontaan zijn bekje tegen mijn mond zetten, ook als ik reclameer.
Maar iemand maakte mij der alert op dat hij mss een papje zou maken en mij zo zou willen voederen. Daardoor ben ik er op gaan letten en het lijkt me eerder omgekeerd: hij lijkt me te komen zoeken naar eten in mijn mond ( niet dat ik mijn mond opendoen eh, maar als ik bvb zeg "dat mag niet", dan zit hij al met een stuk v zijn bekje in mijn mond (te zoeken denk ik)....betekent dit iets?

ik hoop dat ik hier nog kan bijleren.......en tot een paar oplossingen kan komen......

Kimm

hoi heike,

ik ben bang dat je valkje zich alleen voeld. als hij zichzelf plukt is dat niet goed. tenzij hij in de rui is.
hoe oud is dit valkje? ik zou er een vriendje bij zetten voor hem, want volgens mij ben je ook de hele dag weg?

het bijten in de snoeren doen ze bij mij ook en het valt niet af te leren.
ook ik heb een valkje hier, wat vroeger is gepapt en hij mag heel graag bij mijn mond zitten. hou gewoon je mond dicht.
wel geef ik heel veel kusjes met mijn mond en dat vind hij super fijn.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Heike

26 oktober 2009, 02:46:53 #2 Last Edit: 26 oktober 2009, 02:52:20 by Heike
Dank u voor de reactie

Hij heeft sinds vandaag een grotere kooi: een papegaaienkooi. Een enorm verschil eigenlijk tov zijn vorige kooi, die zowiezo maar voorlopig was.
Ik heb gemerkt dat hij zich daar toch beter in voelt, hij kwam me zelfs helpen toen ik de kooi in mekaar zette.
Maar hij wil wel graag bij mij zitten.
Ik heb ook gemerkt dat hij die pluimpjes ook verliest als hij NIET plukt, zelfs als hij uit zijn kooi is valt er vantijd een veertje op de grond. Het zijn niet enkel kleine grijze veertjes maar ook met visgraatmotief.
Kan dat aan de voeding liggen? (nochtans voer voor vakjes) of aan beestjes?
Ik ga normaal een ganse dag werken ja, maar wegens ziekte mijn 5e week thuis.
Dus het rare is dat hij het nu heeft met die veertjes, en niet toen ik nog ging werken.
Rui zou te vroeg zijn, hij is een maand of 4 dacht ik.

en hoe ga je op zoek naar een vriendje voor een valkje waar je het geslacht of de voorkeur niet van kent? het is niet de bedoeling dat er hier twee tegen hun zin met mekaar in een kooi gaan zitten, ...
Trouwens, ik zou dan terug een tamme willen, zodat ze allebei ook uit hun kooi kunnen.

Ik blijf het echt raar vinden van die pluimkes en alleen voelen, want hij is wel vele uren uit zijn kooi sinds ik thuis ben!
Is hij dan ook eenzaam ondanks dat hij bij mij mag zitten?

ik wil zoooooo het beste voor mijne Spîkkel, ...
Trouwens, ik heb 4 katten en een hondje en dat gaat er hier tss allemaal vreedzaam aan toe
Ik weet alleen niet waar ik de foto's plaats (in welke categorie)

Kimm

hoi,

je valkje is wel in de rui. ik lees dat hij 4 maanden is. hij heeft nu de jeugdrui. dan verliezen ze allemaal veertjes. dus maak je daar geen zorgen om.

als je er een vriendje bij neemt, kan je het beste hier op het forum gaan kijken. ook bij het topic dagboeken zijn er een paar mensen die op dit moment donsjes hebben en zij kunnen je heel goed verder helpen met een jong valkje.

jouw valkje gaat jou als partner zien omdat hij alleen is. als jij straks weer aan het werk bent zal dat voor jouw valkje ook erg wennen zijn.

als je er een valkje bijneemt, die kan je ook heel goed tam krijgen hoor.

groetjes kim

Heike

Hij zal ongeveer 3.5 maanden zijn, ben het net gaan opzoeken.
Ik wist niet vd jeugdrui, ik dacht pas een rui op 9 maanden, en dat je dan pas kan zien of het een manneke of vrouwtje is.
Verliezen ze in de jeugdrui gewoon de kleine pluimpjes?
Alee, dat is dan toch al een geruststelling.......

Ik moet zeggen: Die kooi is blijkbaar al goedgekeurd!!
Hij zat al te knarsen met zijn bekje gisteravond ( zijn eerste nacht in de grote kooi), brr ik blijf het een akelig geluid vinden,  :P
Hij zat vandaag niet te roepen van het minste dat hij me hoorde, deed niet crazy om uit de kooi te komen, heb hem der net terug ingezet, en ondanks dat het deurtje ( zeg maar DEUR) openstaat, zit hij op zijn stok te slapen ( wèl naast zijn spiegeltje waar hij in 't begin mee gevochten heeft op leven en dood ;D)
Ben dit niet gewoon en begin dan al te denken dat hij mss ziek is of zo (heeft nochtans bij mij gezeten een tijd en toen niks gemerkt)

Ik wil best wel een vriendje voor hem/haar in huis halen als hij daar gelukkiger mee is, maar ben toch bang dat het bvb niet klikt, of zo.
Enerzijds denk ik dat een jong valkje best is omdat ze dan samen opgroeien, anderzijds: wie gaat dan aan wie leren van groentjes, fruit, eitje, te eten en te fluiten gelijk nen echte vogel?  ;D
en ik had graag dan een koppeltje gehad, ms meer kans dat ze overeenkomen. Want stèl dat het niet klikt, moet ik hier al twéé kooien zetten en das ni de bedoeling.

Kimm

ja dan verliezen ze ook pluimpjes.
en dan over een paar maanden weer in de rui.

het is altijd een afwachten of iets klikt.
wel ben ik van mening dat je het beter nu kan doen dan als je valkje al langer alleen zit. dan heb je kans dat hij het niet accepteerd.
en jij gaat ze natuurlijk dingen leren, zoals het eten etc. ;)
fijn dat hij zich lekker  voeld in die kooi.

als je nu een mannetje hebt, zou je er een popje bij kunnen zetten. overigens, wil 2 mannetjes ook hoor.

groetjes kim