12 mei 2025, 00:52:53

nog 2 staartveren...

Gestart door Gerdaaaa, 25 oktober 2009, 09:44:06

« vorige - volgende »

Gerdaaaa

Hallo,

Sam, nu 5 maandjes oud, heeft, toen ik hem ging halen, de vleugels gekortwiekt gekregen.
Nix mis mee, maar...
daardoor kan hij niet vliegen. Helemaal niet, want het is een papvalkje en heeft nog nooit echt gevlogen dus.

Wat resulteerd in 'vallen'. Hij wil wel vliegen, maar omdat hij dit niet kan, 'stort'  hij neer na een verwoede poging.
Dit neerstorten/vallen, doet hij meestal op zn kont. Oftewel, op zn staartveren.
De arme ziel heeft (nog!!) 2 over. De rest is geknakt en eraf.
Ik schat in dat het niet lang duurt voordat hij de overige 2 ook knakt en afbreekt.

En dan.
Ik weet dat ze in de rui gaan raken.. hij is nu de staartpennen nog niet kwijt. Maar, deze zullen opnieuw gaan groeien.
Nu is mijn vraag...
Hoe voorkom ik straks, bij het aangroeien van de nieuwe veren.. dat deze weer afbreken voordat hij er 'lol' aan kan beleven?
Moet ik hem in de kooi laten? (hij is supertam!!) Maar ook in de kooi 'stort' ie wel eens neer...

Lang verhaal voor 1 vraag, maar ik dacht.. ik maak het even duidelijk  ;D ::)

Kimm

hoi gerda,

als hij in de rui komt en de nieuwe veren komen terug, zijn deze erg kwetsbaar. dus is het verstandig om sam zo weinig mogelijk uit de kooi te laten.
verlaag evt de stokken ook in de kooi, zodat hij niet zo hard valt.
verder als hij eenmaal weer normaal kan vliegen beschadigd hij de andere veren ook niet meer.
eigenlijk is het dus wachten op zijn rui.

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

smiley

Hallo

ik heb dit probleem ook gehad met een albino .
Zij mocht van mij alleen maar op de grond lopen ,want als ze dan een poging deed om te vliegen ,kwam ze al bijna niet van de grond .
En na een poosje vond ze het op de grond ook leuk .
Zetten dan altijd een speeltuintje voor haar neer en een paar kattenballentjes erbij en daar speelde ze dan mee.
En het grappige was dat er een paar andere valkjes haar gezelschap gingen houden en er dan soms 4 tegelijk op de grond liepen te scharrelen.
Na verloop van tijd kwamen haar staartpennen weer terug.
Zo heb ik dat opgelost ,want ik vond het zo zielig als de rest eruit was en zij zat dan nog in de kooi ..

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht