20 april 2024, 02:36:56

Reinigingsmiddel

Gestart door Diane de Jong, 12 november 2003, 22:16:27

« vorige - volgende »

Diane de Jong

Hey,

Ik heb gehoord dat de kooi eens in de zoveel tijd gereinigd moet worden met reinigingsmiddel. Wat kan ik hiervoor gebruiken en welk merk is goed?

Groetjes, Diane

Kolkkie

Hoi Diane,

Als je de kooi eens in de zoveel weken wilt ontsmetten zou je Dettol kunnen gebruiken. Dettol is een ontsmettend middel.
Dit kan je bij een drogisterij of apotheker kopen.

Ook zou je bleekwater kunnen gebruiken, want dat ontsmet ook.

Wel moet je bij beide middelen de kooi en toebehoren heel erg goed afspoelen met schoon water.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi,

Voor zover ik weet worden echte schoonmaakmiddelen afgeraden omdat die giftig zijn voor je valkje en er kunnen ook als je goed spoelt altijd resten blijven zitten.
Bleekwater zou ik zelf nooit gebruiken want dat is echt giftig :-(
Met flink heet water kan je het vaak ook al schoon krijgen en desnoods wat afwasmiddel misschien dat is voor mensen in elk geval niet giftig en in hele kleine dosering voor valkjes ook niet maar wel heel goed afspoelen.
Dettol is wel goed om te ontsmetten en er worden zelfs valkjes mee ingespoten voor de TT omdat de veren er mooi van gaan glimmen dus dat kan geen kwaad.

Groetjes, Paul

Kolkkie

Hoi Paul,

Je zegt dat je het beste geen bleekwater kan gebruiken, maar waarom staat het dan wel in de boekjes geschreven?
Als het echt zwaar giftig is, zullen ze het naar mijn idee er toch niet neerzetten in zo'n boekje.

Ik gebruik zelf geen bleekwater om de kooi te reinigen, dus heb ik er verder geen last van.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Kolkkie,

Het zal misschien niet meteen dodelijk zijn maar ik stik zowat al als ik het inadem laat staan de valkjes.
Ik gebruik het in elk geval niet en om te ontsmetten is dettol veel beter lijkt me want dat is er speciaal voor :-)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik zie inderdaad ook vaak in (oudere) vogelboeken staan dat een kooi gereinigd moet worden met bleekmiddel, maarre dat is voor jezelf ook niet echt gezond.
Bij een (goede) dierenzaak zijn er dierverblijfreinigers te krijgen, die dus wel beter geschikt zijn om de hokken mee schoon te maken.

Ik maak mijn hokken en alle toebehoren eens per week schoon met heet water en ongeveer een keer per maand met dierverblijfreiniger.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

mastolk

Hoi,

Dethol heb ik gebruikt toen Ieniemienie uit zijn kooi was (toen hij dood was gegaan) voor alle zekerheid. Verder maak ik het altijd goed schoon met superheet water (onze boiler is net een waterkoker  :D).

Groetjes MArgrietha

andre28

Hoi schoonmaken doe ik altijd met natuurzuivere badzout.
het dood gelijk eventuele mijt.
het wordt over het algemeen gebruikt voor duiven.
ik heb zelf zo'n rond de 20 koppels Gloster kanaries en ik maak altijd de kooien schoon met badzout.
zelfs bij mijn 2 valkparkieten
kijk maar eens op mijn site www.deglosters.nl

Paul

Hoi Andre,

Wat voor duivenhokken schoonmaken werkt gaat net zo op voor valkparkieten kooien.
Ik las dat van de week ook toevallig dat het ook de mijt dood als je ze daarmee besproeid en de bevedering krijgt ook een mooie glans.
Het lijkt me geen gek idee om dat te gaan gebruiken voor het schoonmaken zeker omdat het een natuurprodukt is.

Groetjes, Paul

Theetje

Hoi,

Wij hebben speciale dierenverblijfreiniger net als Inger. Meestal maken we de kooien schoon met heet water en een goede borstel. Eens in de paar weken gebruiken we de reiniger. Ik weet dat mijn ouders voor de kanaries in de voliere speciaal badzout gebruiken. Dat zal vast hetzelfde zout zijn als waar Andre het over had.
Ik heb hier nog nooit problemen gehad met het reinigingsmiddel. Het is gewoon in de dierenzaak verkrijgbaar. een beetje citronella achtig. Mijn ouders gebruiken dat in de zomer ook om de muggen op afstand te houden (voor zover dat lukt).

Groetjes

Theetje


Lique

Zelf gebruiken wij geen extra reinigingsmiddel.
Iedere week worden de kooien schoongemaakt. Heet water, afwasmiddel en schoonmaakmiddel, en ze worden erg goed afgespoeld met heet water.
Heet water doodt namelijk ook erg goed de bacterien, en de kooi wordt er ook mooi schoon van.
Het is niet zo, dat wij maar 1 keer in de zoveel tijd het traliewerk doen. Dat gebeurt gewoon allemaal in 1 x.

groetjes Lique

ps als er een valk ziek is, of is geweest, gebruiken wij wel dettol ivm schadelijke ziektekiemen en voor alle zekerheid.
Dit wordt dan ook erg goed afgespoeld met heet water.