20 april 2024, 01:41:47

Valkparkiet in vliegenvanger

Gestart door Tinne, 10 oktober 2009, 13:12:00

« vorige - volgende »

Tinne

Wie kan mij helpen?
Onze tamme valkparkiet van 5 maanden oud kwam gisteren
ongelukkig terecht in een plakkende vliegenvanger.
Eerst met zijn vleugel alleen , maar toen hij merkte dat hij niet weg kon , is hij in volle paniek helemaal verwikkeld geraakt . Naar aanraden van natuurhulpcenter van Opglabbeek heb ik zijn veren zo goed als ik kon uitgewassen met water en dreft. Aangezien de lijm bleef plakken, ook toen hij droog was heb ik op de plakkende veren talkpoeder moeten strooien. Helaas , plakt zijn vleugel en staart helemaal vast. Ook zijn kuif zit vol. De altijd zo vrolijk fluitende CROCKY zit nu zeer ongelukkig op zijn stok. Ik heb zo met hem te doen en voel me zo schuldig dat dit is kunnen gebeuren. Dit vergeef ik mezelf nooit, maar daarmee help ik hem niet verder. Weet iemand hoe ik ons beste maatje uit zijn verschrikkelijke situatie kan helpen?

Kimm

hoi,

ik heb laatst ook al zoiets gelezen van iemand die het zelfde heeft meegemaakt, maar ik kan het niet zo snel terug vinden.
je kan wel even je valkje druivensuiker geven voor de stress.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kaatje

Hoi Tinne,

Wat ontzettend triest dat je valkje in de vliegenvanger is gevlogen. Ik heb net terug zitten kijken want niet al te lang geleden is zoiets ook met een valkje van het forum gebeurd  :-\

Helaas zijn vliegenvangers ( het woord zegt het al ) niet geschikt voor vliegende dieren en inderdaad bedoelt om er niet meer van los te komen  :-\

Je hebt er wel goed aan gedaan om Crocky te wassen met water en dreft. Dit zal je moeten herhalen todat alle lijm / stroop resten verdwenen zijn. Gebruik geen koud water en zorg dat je valkje geen kou kan vatten. ( kachel wat hoger, handdoek en eventueel met de fohn zachtjes en niet te dichtbij droogblazen )

Heel erg veel succes en sterkte met het eruit krijgen van de stroopresten.


Kaatje

Ahhh, ik zie dat onze kim de link al gevonden heeft  :D

Nogmaals succes!!

Kimm

ja ik was druk aan het zoeken kaatje, omdat ik mij ook nog herinnerde dat het laatst ook gebeurd was. ;)  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Tinne

Hoi allemaal , ik ben reuzeblij dat ik hier terecht kan.
Onmiddellijk mensen die met je meeleven en je willen helpen,oef. Ik heb de lampenolie geprobeert en dat is al een stuk beter, alleen met zijn kuifje lukt dit niet zo goed. Dit is zo een delicate plaats, ik zou niet willen dat er iets in zijn oogjes moest terecht komen. Hij zit ook nog zo onder de stress van heel het gebeuren dat hij direct bijt als ik richting badje ga om alles uit te spoelen. Maar ik ben er zeker van dat het dankzij al deze goede raad wel terug in orde zal komen. Ik wil jullie allemaal heel erg hard bedanken en ik hang nooit nog een vliegenvanger op. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Met dankbare groetjes, Tinne.

cocodevalkparkiet

hoi hoi
ik heb dat ook gehad met me valkjes
gewoon even 2a3 dagen 1x perdag wassen met dreft werkt super
dan is alles eraf en die van ons hebben er niks aan overgehouden!
wel zijn ze paar dagen schrikachtig
maar ook dat komt weer goed

suc6 en als het niet lukt gil je maar mss heb ik nog wat meer tips voor je

Sanna

Hoi Tinne,

Wat een ellende zeg, dat je dit gebeurd is. Is het niet een optie om, als je die troep helemaal niet uit z'n kuifje krijgt, anders die paar veertjers uit te trekken? Is hij wel even een paar weekjes kuifloos, maar dan is hij in ieder geval van die zooi verlost.

Succes verder.

Groetjes, Sanna