29 maart 2024, 05:54:48

Tam maken binnen maand of 2

Gestart door Botske, 29 augustus 2009, 18:50:55

« vorige - volgende »

Botske

Nou ik heb 2 vogels gehad dit jaar eentje ervan is jammer genoeg weggevlogen met pasen   :'(. die was binnen 2 maanden tam
Toen we een nieuwe hebben gekocht De dag voordat MJ ter overlijden kwam is 2 weken geleden ook Tam geworden hoe wij het doen heel simpel:

we laten de vogel van begin of aan los door de kamer vliegen en soms met hem fluiten en tegen hem praten langzaam met je hand er naar toe na een week of 3 pake we een meetje voer tussen onze 2 vingers en laten hem het opeten doe dit paar weken elke dag ga van tussen je vingers op je hand zodat hij op je hand MOET komen voordat hij het komt en voor je het weet is hij tam  ;)

*Yvon

Hoi hoi

Nou volgens mij moet het zelfs sneller kunnen dan 2 maanden.
Mits het valkje al een stuk ouder is.  ;)
Als je je nieuwe valkje een paar dagen nog in de kooi laat zitten en langzaamaan met een stukje trosgierst tussen je vingers aan je hand laten wennen.
Bekijk ook de stappenplan van het tammaken maar eens.  :)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Wouter

Hey,

ik heb sinds 31 augustus 2 valkparkietjes gekocht! Ze waren niet met de hand opgevoed en ze waren ook nog eens 1 maand of ouder(denk ik!)! Maar na 7 dagen, iedere dag minstens 30min er mee bezig te zijn heb ik 1 valkparkietje al kunnen tam maken!  :D De andere is nog te bang! Wat nu volgt is een hele boterham maar het zal je misschien wel helpen! ZEKER LEZEN! ;) :)

Ik ben zeer blij want het durft al op mijn schouder te zitten en op mijn vinger enz.! Ik blijf natuurlijk oefenen! Soms zit ik 2uren met mijn valkparkietje te oefenen. Hoe heb ik het gedaan??? Wel, eerst ben ik begonnen met een bakje eten voorzichtig naar het parkietje toe te brengen en het een beetje laten gewend geraken aan je handen door je hand voorzichtig te naderen naar het parkietje toe! Wanneer je ziet dat het zit te beven is het het best dat je terug even wacht en je hand voorzichtig terugtrekt! Blijf ook voorzichtig praten tegen je parkietje! Na 3 dagen heb ik een andere tactiek toegepast! Dan heb ik als mijn valkparkietje op zijn stokje zat mijn 2 vingers naast het valkparkietje gelegd en iedere keer een beetje dichter brengen zodat het voorzichtig over je vingers kan stappen! Na 2 dagen heb ik dan gewoon mijn hand voor zijn pootjes gehouden en dan stapte hij er voorzichtig op! Blijf dit oefenen en daarna kan je er al een beetje mee gaan wandelen met de parkiet op je hand of probeer het op je schouder te plaatsen! ZO dit was mijn uitleg!

Als je iets niet begrijpt stuur gerust maar eens een mailtje of zo! Ik zal het met plezier beantwoorden! ;) :) ???

Wouter!

Sammm1990

ik heb mijn valkje vorige week zaterdag opgehaald...

en hij is nu al handtam terwijl hij uit een buitenvolliere kwam met een stuk of 12 andere vogels...

en mijn andere valkje had ik meer moeite... ik kreeg ik hem in juli en toen was ie handtam en na 2 weken bij men oma te hebbe gestaan wou die wel van alles behalve op men hand zitten.. en dat doet ie sindsvandaag weer... per valkje is het denk ik weer anders... de ene is meer nieuwschieriger dan de andere.... maar ik stond echt versteld want 2 dagen geleden als je bij de kooi zat dan begon ie te blazen, en heel wild te vladderen en nu zit ie gewoon rustig op men hand.. ik doe men hand in de kooi en hij springt erop..:P dus het is echt mogelijk om hem snel tam te maken als je maar de tijd eraanbesteed...

groetjes
(L)Leopold&Freek(L) en de 3 lytse donsjes

Rip sneeuwitje.

Jan007