Hoe vaak/hoeveel handvoeren? Is gewicht o.k?

Gestart door Nemi, 15 oktober 2009, 12:14:10

« vorige - volgende »

Karin

Papvalkjes schreeuwen altijd hoor. Of ze nu honger hebben of niet  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Nemi

17 oktober 2009, 00:54:24 #16 Last Edit: 17 oktober 2009, 15:12:25 by Nemi
Nou, hij is al best veranderd sinds ik meer voer. Hij begon net vlak voor voedertijd wel te schreeuwen, maar na het voeren was het gelijk over. Nu zat ie net in de kooi druk te spelen, heb ik m nog niet eerder zien doen. Hij doet wel iets stoms trouwens, hij kan goed klimmen, maar naar beneden klimmen doet ie niet, dan springt ie gewoon vanaf de boveste stok naar beneden  ::)
Ik had ook sterk de indruk dat ie de aandacht probeerde te trekken van ons forpusje Pino, maar die slaapt al. Hij zat er vrolijk bij te fluiten en zit nu uitgebreid te knarsen in de kooi  :D Hij lijkt ook een stuk levendiger. Denk dus echt dat ie afgelopen week veel te weinig pap kreeg en gewoon steeds honger had. We hadden nooit 2 keer per dag moeten voeren.
Gelukkig dat ik die goede weegschaal heb gekocht en dat ik het daardoor nu in de gaten kreeg.
Nu nog zorgen dat hij ook zelf goed gaat eten als ik niet in de buurt ben...

Nemi

19 oktober 2009, 09:54:14 #17 Last Edit: 19 oktober 2009, 13:12:27 by Nemi
Gisterochtend vroeg liet Andy voor het eerst merken genoeg pap te hebben gehad. Was na 10 ml, toen wilde hij gewoon niet meer. Verder at hij gister ook zelf goed van zijn zaadjes en trosgierst, zeker bij mij op schoot, hij bleef maar eten leek het wel :)
Vanmorgen wilde hij helemaal geen pap! Hij woog vanmorgen overigens 80 gram, en zijn kropje was vrijwel leeg  :D dus het gaat de goede kant op.
Maar pap kreeg ik er dus echt niet in.. Ik zette zaadjes voor zijn  neus en daar ging hij wel van eten, en later in de kooi zag ik hem van de trosgierst eten. Later nog een keer pap geprobeerd maar dat wilde hij ècht niet.
Hij zag er verder prima uit, zat dus wel aan de zaadjes en trosgierst en zat later lekker op 1 pootje (hij zat zelfs te eten op 1 pootje vanmorgen bij mij op mijn vinger) Hij kwam dus niet ziek ofzo over, maar had blijkbaar gewoon geen zin in pap..?  ???

Jammer genoeg moet ik de hele dag werken dus kan hem niet in de gaten houden of tussendoor pap geven. Gelukkig is mn vriend thuis dus ik zal straks even bellen om te vragen of alles goed gaat met Andy.

Komt dat wel vaker voor dat ze een hele voeding weigeren, is dit een goed teken..?

Karin

Ja hoor, dat is meestal een goed teken, mits hij natuurlijk niet afvalt. Dan eet hij uit zichzelf voldoende.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Nemi

hij was vanmiddag iets lichter dan vanmorgen, namelijk 75 gram. Maar vanmorgen had ik het idee dat zijn krop nog niet helemaal leeg was, en dat was ie vanmiddag wel.
Het ging goed vandaag overdag, mijn vriend heeft steeds verslag uitgebracht. Om ong 17:30 wilde hij trouwens wel graag zijn papje. Hij speelt echt veel meer nu, vanmiddag zat ie voor het eerst op zijn schommel. Nu zit hij lekker te slapen in mijn nek  ;D

Nemi

Zouden jullie me alstjeblieft toch nog wat tips kunnen geven?

Vanaf afgelopen maandag wil Andy veel minder pap. Soms zelfs bijna helemaal niet. Wanneer hij pap uit het spuitje weigert geef ik hem wel nog wat op een lepel. Daar wil hij dan nog wel wat van, maar lang niet de hoeveelheid die ik graag zou willen geven.
Nu kan ik dit op zich als een positief iets zien, omdat hij blijkbaar liever zaadjes eet. Nadat hij pap weigert gaat hij meestal direct zelf zaadjes eten.

Het probleem is alleen dat ik echt denk dat hij niks eet als ik niet thuis ben. Als ik 's avonds rond 17:00/18:00 thuis kom is zijn krop helemaal leeg en laat duidelijk blijken dat hij honger heeft. Rond die tijd wil hij meestal wel pap, maar meer dan 5-7 ml wil hij niet. Na de pap gaat hij gelijk over op de zaadjes dus dat gaat goed.

's avonds rond 24:00 geef ik weer pap, maar dan wil hij ook niet veel, hij heeft gedurende de avond zelf ook wel zaad gehad dus dan heeft ie blijkbaar gewoon niet zo veel honger.

Maarja dan 's ochtends vroeg. Hij wil dan weinig pap en als ik thuis kom is de krop dus leeg en heeft ie honger. 
Omdat hij de hele dag door veel minder pap binnenkrijgt, en overdag als ik er niet ben gewoon niet of nauwelijks eet is hij weer wat afgevallen.
Sinds hij zo licht was ruim een week geleden was hij 10 gram aangekomen, hij was 75 gram. Maar vanmiddag toen ik thuis kwam schommelde hij tussen de 71 en 72 gram  :(

Hij komt dus niet ziek over ofzo, niks aan de hand, alleen  dat eten is een probleem.

Ik heb de kweker om wat tips gevraagd maar die geeft aan dat alles vast wel goed zal komen en dat ik me niet druk moet maken. Ja dat zal vast wel, maar daar heb ik nu weinig aan.Ik wil gewoon dat Andy wat zwaarder wordt, dus dat hij voorlopig weer voldoende pap wil eten. Daarnaast wil ik hem graag aanleren ook goed te eten als ik niet thuis ben.

Hoe kan ik zorgen dat hij weer wat meer pap eet? Hebben jullie hier misschien trucjes voor om de pap lekkerder te maken ofzo?

En hoe kan ik er voor zorgen dat hij goed gaat eten als ik er niet ben?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

jeroenn

hallo nemi,

hoe oud is andy nu? 8 weken?
want het kan best zijn dat hij al vol is van de zaden.
en dat hij zelfstandig aan het worden is en 72 gram is aardig licht ik heb ook een pap valkje die nu ruim 3 weken oud en is weegt net 82 gram maar is verder kern gezond en lekker fit.
tja jij wil dat je valkje zwaarder word misschien is andy wel een klein valkje.

Nemi

ja daar heb ik ook al aan gedacht, misschien is het gewoon een klein valkje. Maar 72 gram bij 8 weken oud? Komt dat vaker voor bij kerngezonde valkjes?

Wanneer hij vol zou zitten van de zaadjes dan zou ik toch moeten voelen dat er wat in zijn kropje zit?
Als ik 's avonds thuis kom is dat in elk geval niet zo, want dat is het enige moment dat hij nog redelijk wat pap wil. Dan is ie ook op zijn lichtst en de krop is echt helemaal leeg.
Daarbij is hij afgelopen week ook afgevallen.

Als hij maar goed zou eten als hij alleen is.. Echt, als ik thuis ben en hij zit in de kooi dan eet hij wel gewoon goed zelf.

Zoals ik al zei komt hij niet ziek over. Wel valt het me op dat hij veel slaapt. Maar dat is normaal toch bij deze leeftijd?