24 mei 2025, 23:19:27

nestblok met jongen schoonmaken??

Gestart door JAN-, 12 oktober 2009, 20:22:08

« vorige - volgende »

JAN-

Hoewel ik al jaren kweek met valkparkieten maak ik de nestblokken eigenlijk nooit schoon zolang de jongen niet zijn uitgevlogen. Nu heb ik momenteel echter een nest jongen dat wel erg in de nattige 'derrie' zit. Dat ken ik helemaal niet, anders is het in het blok van binnen goed droog incl. de 'mestkorreltjes'. 'k vermoed dat dit komt omdat ik dit nestblok vooraf eens had behandeld met een anti-luis spray, dit gaf naar mijn idee al een soort afsluitend laagje op het hout. Waarschijnlijk kan het vocht hierdoor niet meer weg. Hoe dan ook, de jongen stonden op het punt om uit te vliegen, dus 'k heb ze er maar uit gehaald. Ik durfde nl. niet goed het blok tussentijds schoon te maken, want was bang dat ik de boel daardoor verstoorde. Klopt dat, of kun je het gewoon wel schoonmaken en/of schoon zaagsel in het blok doen??

Caroline

Hoi hoi!!!!

Ik kweek in huis en moet er dus niet aan denken om 4-5 weken de blokken niet te reinigen.  :o

Ik maak hier alle blokken dagelijks schoon vanaf een week oud ongeveer, als eenmaal alle jongen geboren zijn.  ;)

Ik heb tot nu toe nooit geen problemen hiermee gehad.  :)

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Dierenfreackske

Hoi Ik heb dat ook gedaan, de eerste keer na een week, maar daarna, toch zeker om de twee dagen , anders is het echt vies. Grtjs. Ann

JAN-

ok, bedankt voor de reacties, het zal dus geen probleem zijn voor de oudervogels....
Vies heb ik het overigens nooit zo gevonden, als het maar droog in het blok is, en dat was nu dus even anders...
Bovendien heb ik de vogels niet in huis, dus dat scheelt ook. Overigens in de natuur is schoonmaak ook niet aan de orde, afgezien wat de oudervogels misschien zelf doen (?)