19 april 2024, 11:51:05

valkparkiet legt eitjes

Gestart door caroliendewit, 16 december 2003, 23:38:33

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hoi,
Wij hebben 2 valkparkieten. De eerste hebben we nu bijna een jaar, en ik weet niet precies hoe oud ze is. Ze is helemaal grijs met wit en heeft geen rode wangetjes of geel op haar kop. De tweede hebben we nu vanaf oktober. Volgens diegene waarvan hij was, was het een mannetje en was hij toen ongeveer 3-4 maanden. De tweede is tam en is wel gekleurd. Ze hebben gepaard en ze heeft nu een eitje gelegd. Dit is de tweede keer, de eerste keer was ze nog alleen dus waren ze niet bevrucht en hebben we ze iedere keer weggehaald. Wij hebben houtsnippers op de grond van de kooi die ze allemaal weggehaald heeft waar haar eitje ligt. Ik heb nu een vraagje:
1. is het mannetje al geslachtsrijp? Ze hebben al erg vaak gepaard!
2. wat moet ik in de kooi doen zodat ze een nestje hebben, of hoeft dat niet? Er zitten verder geen andere vogels in de kooi.
3. hebben jullie tips voor mij???

Paul

Hoi Carolien,

Een valkje kan na 8 maanden geslachtsrijp zijn dus het zou kunnen dat de eitjes bevrucht zijn :-)
Het beste is een broedhok aan de kooi hangen die moet minimaal 25x25 cm zijn met een gat van 7 a 8 cm erin waar ze naar binnen kunnen.
Je kan dan wat zaagsel op de bodem van het broedhok leggen meer hebben ze niet nodig en liever hebben ze zelfs geen zaagsel soms alleen een kale bodem.
Na 3 dagen broeden kan je met een lampje zien of de eitjes bevrucht zijn.
Dus je kan proberen wat plankjes in elkaar te timmeren en een hokje maken dan heb je meer kans dat het goed gaat dan op de bodem.
Als ze niet anders hebben gaan ze wel broeden op de bodem maar dat is toch minder fijn voor ze.
Leg in elk geval wat zaagsel onder de eitjes dan beschadigen ze minder.
Het is echt heel gaaf als het gaat lukken hoor :-)
Veel succes met je nestje.

Groetjes, Paul

molenaar

Hoi Carolien,
Paul heeft het eigenlijk al allemaal gezegd. Ze zal om de dag een eitje leggen, beide ouders zullen elkaar afwisselen met broeden, soms gedragen ze zich wat feller.
Verder zou ik elke dag de beschikking geven over wat ei-voer.
Na ongeveer 18 tot 20 dagen komt het eerste eitje uit, daarna zo'n beetje om de dag.
Vanaf de tweede dag geef ik de ouders geruld ei-voer om aan de jongen te voeren.
Elke dag even kijken of alles goed is in het nest, een hele zorg, maar o zo mooi om te beleven. ;D
Ik hoop dat het allemaal lukt, wens je veel succes.
groetjes Banter

molenaar

Hoi Carolien,
Moest even nog iets voor je opzoeken, als je naar de startpagina gaat van deze site, dat vind je een pagina met poster van alle mogelijke kleuren, kun je even kijken wat jij nou voor een kleur hebt.
En als je het leuk vind, kun je zelfs gebruik maken van een tabel ook in dat rijtje onder die foto, om te kijken wat voor kleur jongen je gaat krijgen.
De eigenlijke kleuren komen pas na de eerste rui.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, nogmaals veel succes.
banter

carolien de wit

Dank jullie wel voor de reacties!! Het popje is inderdaad veel feller tegen het mannetje. Zij zit meestal op de eieren. Ik heb het geprobeerd met een broedhok en ook met een soort stro op de bodem, daar wil ze dus absoluut niet op. Ze heeft een eigen hoekje gemaakt en dat vindt ze het beste denk ik. Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag!! :)

Paul

Hoi Carolien,

Vaak maken ze hun eigen plekje wel inderdaad en vegen de hele bodem kaal dat vinden ze vaak toch het fijnste :-)
Gewoon even afwachten hoe het gaat.
Als ze echt drie dagen fanatiek heeft gebroed kan je even met een klein zaklampje op het ei schijnen als het niet te licht is in de buurt van de kooi.
Je hoeft het eitje niet beet te pakken gewoon laten liggen en met het lampje erop schijnen.
Als je dan rade aders ziet lopen is het dus bevrucht en dan is het een hoop geduld hebben voor de eerstvolgende twee weken :-)
Het zou echt leuk zijn als ze bevrucht zijn :-)
Zorg ook dat er sepia en een kalkblok en vogelgrit in de kooi zijn dat heeft het popje nu zeker nodig om geoei eitjes te leggen.

Succes met je nestje.

Groetjes, Paul

carolien de wit

Ze heeft vogelgrid in de kooi en door het eten. Ze zit niet continu te broeden, maar wel regelmatig. Af en toe mag het mannetje ook bij de eitjes en erop zitten maar meestal wordt ze pissig en mag hij niet in de buurt komen. Ze heeft inmiddels 3 eitjes gelegd!!! Nog even wachten en dan zien we wel.

carolien de wit

O ja, ik heb nog een vraagje. Het mannetje is een wildkleur en het popje een witkop (dan heeft het popje toch alleen maar grijs op het hoofd?). Weten jullie wat voor kleur de jongen krijgen of is dat een verassing??? :)

Paul

Hoi Carolien,

Een witmasker popje heeft inderdaad een grijze kop maar witte gestreepte veren in de staart.
Ze lijkt erg op een wildkleur popje maar die heeft geel in plaats van wit in de staart.
De jongen die je eruit zou krijgen zouden allemaal wildkleur worden maar split voor witmasker.
Het kan natuurlijk zijn dat een van de ouders split is voor iets anders en dan kan je nog wel een verrsing ertussen hebben zitten.

Groetjes, Paul

carolien de wit

Hoi Paul,
Mijn popje heeft inderdaad wit in haar staart, en het mannetje heeft geel, ook al is dat na zijn rui van laatst wel minder geworden en is het nu meer zwart/donkergrijs. Ik heb vandaag naar haar eitjes gekeken met een zaklampje en in 2 daarvan ( ik denk dat de 3e het laatst gelegde ei was) was een donkere vlek te zien. Het waren niet echt rode adertjes. Nu had ik gehoord dat het dan dus ook heel goed kan dat ze dus inderdaad bevrucht zijn. Klopt dat? Weet je ook hoeveel eieren ze in totaal kan leggen? Ze is nu ook minder agressief naar het mannetje toe. Ze zitten nu ook zo nu en dan samen bij de eieren, hoewel het mannetje het dan wel snel voor gezien houdt.
Alvast bedankt voor de reacties
Groetjes Carolien

Paul

hoi Carolien,

Ze leggen normaal 4 tot 6 eitjes maar 3 of 7 kan soms ook wel.
Als je al wat dokers zag kan dat wel het begin zijn van het jong in het ei.
Later moet je toch zeker rode aders gaan zien tot het hele ei donkerrood is van binnen en bijna ondoorzichtig.
Dat geel in de staart van het mannetje zal straks helemaal verdwijnen tot ie alleen nog een grijze staart heeft.
Bij een van mijn mannetjes duurde dat ruim 1,5 jaar maar meestal is dat sneller dat ie helemaal grijs is.
Als je met 2 a 3 dagen de eitjes weer gaat bekijken heb je kans dat je wel rode aders ziet :-)
Veel succes met je nestje.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi paul,
Helaas zijn twee van de eitjes van de week gesneuveld. Ze zaten bij haar op de borst vastgeplakt. Die heb ik ere af gehaald (eitjes waren toen nog heel) want ze had er erg veel last van. Ze kon bijv. niet eten of klimmen in haar kooi. Ik moest weg om te gaan werken dus ik vond het heel zielig om haar zo te laten zitten. Ze hebben toen die twee eitjes opgegeten. Maar in het andere ei zie ik nu heel duidelijk rode adertjes lopen en iets wat op een hartje lijkt. Nu weet ik natuurlijk niet welke eitjes kapot zijn gegaan en van wanneer dit ei is, maar ja ik zie wel. Heb je nog tips??? Ik hoor ze graag.

Groetjes carolien

Paul

Hoi Carolien,

Dat je rode aders ziet is dus duidelijk een teken dat het laatste eitje bevrucht is :-)
Hopen dat deze wel heel blijft in elk geval.
Als er een barst in een eitje komt loopt er eiwit uit en daarmee plakt het ei aan de veren vast dus ik denk dat ze al stuk geweest zijn voor je ze eraf haalde.
Een klein barstje zie je bijna niet maar ik denk dat die erin gezeten hebben.
de eitjes eten ze op om hun nest schoon te houden en de kalk is juist weer goed voor ze.
Als je uitgaat van het laatste eitje moet je daar ongeveer 20 dagen bijtellen dan kan je ongeveer uitrekenen dat het in elk geval uitgekomen moet zijn.
Mijn eerste nestje daar had ik ook maar 1 jong omdat de eitjes stukgingen en een tweede nest weten de ouders vaak hoe ze moeten handelen en gaat het beter.
Voor de rest kan je eigenlijk alleen maar afwachten en kan je er weinig aan doen.
Wel leuk is dat je een dag voor het uitkomen het jong al hoort piepen in het eitje en je ziet dan langzaam kleine barstjes verschijnen.

Veel succes met het nestje.

Groetjes, Paul

pona

Gefeliciteert hoor, we zijn benieuwd wat er uit komt.

Groetjes Ilona
grtjs Ilona


caroliendewit

Ik hoop ook dat het nu goed gaat. Nog even afwachten. Ze heeft nu nog 3 eitjes, misschien legt ze er nog een, maar dat denk ik niet. Het laatste eitje heeft ze donderdag (1e kerstdag) gelegd. Nog ff wachten!!!