4 mei 2025, 12:33:39

bijvoeren?

Gestart door Gerdaaaa, 7 oktober 2009, 09:51:40

« vorige - volgende »

Gerdaaaa

7 oktober 2009, 09:51:40 Last Edit: 7 oktober 2009, 09:57:56 by Gerdaaaa
Hoi,

Sam en Moos, beide zo'n 5 maandjes oud groeien niet in gewicht of blijven er zelfs iets onder.

Sam ( een papvalkje ) woog vanmorgen 78 gr, normaal zit hij smorgens, zonder eten gehad te hebben, rond de 82gr.

Moos, zit normaal rond de 88gr, was vanmorgen 84.

Nu weet ik wel dat ze , zonder eten gehad te hebben smorgens, minder wegen. (doen wij ook  ;D) maar, moeten ze niet zo langzamerhand groeien in gewicht?

Ik geef ze parkietenvoer, met 2x in de week eivoer erdoor. Elke dag geef ik ze iets vers, groente/fruit , waar Sam overigens niet aan komt + er zitten altijd pellets in een ander bakje waar ze beide wel van snoepen

Moet ik ze bijvoeren? en zo ja, met wat? ???

Kimm

hoi gerda,

sommige valkjes zijn van zichzelf niet fors en wegen daardoor ook wat minder.
mijn happy is ook niet groot en fors en hij weegt 80 gram.
vaak als ze jong zijn wegen ze ook wat zwaarder dan als ze gaan vliegen en dingen gaan ondernemen.
sam zou ik wat betreft gewicht even in de gaten houden en wel op dezelfde tijden gaan wegen, dan krijg je een beter beeld ervan.
verder kan je nu niet meer doen dan wat je al doet, door verschillend eten aan te bieden. probeer ook eens wat pasta, die van mij zijn er gek op.
mocht je het echt niet vertrouwen, laat dan de ontlasting eens onderzoeken. vertrouw ook op je eigen gevoel. ;)
groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

jeroenn

ik heb hier ook 1 doe weegt maar 75.
maar hij eet de heletijd wel door.

hippysuus

Mijn nieuwe valkje is net 4 maanden oud en woog gisteravond ook 80 gram en nu heb ik hem net gewogen op 78/79 gram terwijl ik hem nu maar eens de hele dag in de kooi heb gelaten zodat hij flink kan eten.

Misschien maken wij ons daar teveel zorgen over? Ik zie mijn valkje toch voortdurend knabbelen vandaag want ik hou het al de hele tijd in de gaten. Ik weet dat ze ook afvallen als ze teveel uit de kooi zijn omdat ze dan niet de hele tijd kunnen doorknabbelen.

Morgen laat ik hem pas eruit en ga ik eens kijken wat hij weegt, als hij dan is afgevallen ga ik me wel zorgen maken maar ik kan me haast niet voorstellen dat het zo is. Zoals gezegd knabbelt ie lekker door en hij is vrolijk en levendig. Poepjes hier zijn ook wat ze moeten zijn.

Gerdaaaa

Dank jullie wel.

Waarschijnlijk maak ik me ook teveel zorgen hoor... mijn duo eet ook de hele dag door. Ze zijn ook fit.

(maar, dat was mn vorige valkje ook, toen hij ziek werd was er geen houden meer aan :-[) Vandaar misschien ook mijn overbezorgdheid...
Dat moet ik afleren denk ik ;)

Kimm

hallo dames,

ik zou mij niet zo druk maken. gerda, van jou kan ik het mij wel voorstellen.

ik zelf weeg mijn valkjes zelden. ik weeg ze pas als ik mij ergens zorgen over maak, verder laat ik ze lekker hun gang gaan ;)

groetjes kim

hippysuus

Als dat in de aard van het beestje zit krijg je dat er niet uit hoor. Ik ben ook een overbezorgde valkjesmama. En je kunt je er niet altijd naar wapenen helaas.

Tommy hieronder in mijn handtekening is 2 weken geleden overleden, werd zaterdagmiddag ziek en is zondagmiddag in mijn handen gestorven..maar 6 jaar oud  :'(

Daarom heb ik nu ook net een nieuw valkje, een paar dagen geleden opgehaald omdat Mupke niet alleen wilde zijn. En nu maak ik me dus net als jij zorgen om zijn gewicht terwijl ik eigenlijk wel kan zien dat het goed met hem gaat en hij tevreden snavelknarsend in de kooi zit naast zijn nieuwe vriendinnetje die 2 keer zo groot is als hem  :)

We kunnen niet meer doen als ons best en veel van ze houden, voorlopig laat ik hem maar even alleen even in de avond eruit zodat ie lekker kan knabbelen door de dag. Als hij wat zwaarder is mag hij er van mij weer meer uit.

Beetje jammer dat Mupke nu ook weer dikker wordt, die heeft niet echt meer voer nodig  ::)

Kimm

hoi,

hoeveel woog je valkje voor die 80 gram?
als je valkje maar 1 a 2 gram is afgevallen vind ik het niet nodig om ze vast te laten in de kooi.
ik snap je bezorgdheid, maar als ze overdag gewoon goed eten, dan is er verder niets aan de hand.
plus dat je valkjes wel de beweging nodig hebben voor hun gezondheid en mupke ook ;)

groetjes kim

hippysuus

ik woog hem gisteren voor het eerst en ben er daardoor niet zeker van wat hij woog voor hij bij me kwam. Daarom zie ik het maar even aan.

Hij lijkt wel goed te eten en fluit dat het een lieve lust is, hij oefent al goed en maakt zijn nieuwe vriendinnetje het hof.

Mupke is een forse vogel, ook altijd zwaarder dan Tommy die net is overleden.

Wellicht komt het daar ook wel door, James (Bond want er staat 007 op zijn ring ;D) is net een kleine zwaluw naast haar en ik woog hem uit nieuwsgierigheid en schrok toen even van zijn gewicht.

Morgen weet ik meer, als het dan allemaal nog evenveel of meer is dan zal het wel zo moeten zijn, is het minder dan zet ik hem even apart met krachtvoer en trosgierst etc.

Kimm

hoi,

nou dan hou je nu even zijn gewicht bij en als hij stabiel rond de 80 gram zit dan hoort dat bij hem.

mijn happy is een kleine slanke valk en weegt ook 80 gram.
daarnaast is mijn bemmie veel groter en forser en dus verschillen die 2 enorm van gewicht.

hou altijd de ontlasting in de gaten,dat is wel belangrijk.
verder moet het goed zijn hoor lijkt mij ;)
ik weet heel goed hoe het is om een valkje te verliezen en dat je nu veel allerter bent en dat is alleen maar goed hoor!

groetjes kim

Caroline

8 oktober 2009, 15:04:44 #10 Last Edit: 8 oktober 2009, 15:09:02 by Caroline
Ha die Suus, leuk je weer hier te zien.  :D

SNeu te lezen dat Tommy er niet meer is.  :'(

Sterkte met dit verlies.

En een nieuw valkje, leuk 007 .... heb ik ook bij eentje op de ring staan.   ;)

Wat betreft Sam, Gerda, je kreeg hier al voldoende tips, adviezen.

Gewoon even laten wennen en ook ik zou zeker nog niet gaan bijvoeren als het 2-4 gram is afgevallen .... valt hij meer af, bijv. 8-10 gram af, zou ik me wel zorgen gaan maken en in ieder geval bij gaan voeren en bij twijfel even langs een DA gaan.

Sterkte ....

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

hippysuus

Hoi Caroline!

Mupke bleef maar schreeuwen, ik kon nog geen seconde meer de kamer uit. Ik had zo met haar te doen, nu heb ik een witmasker valkparkiet mannetje voor haar. Het is een scheetje! Heb ik toch nog een keer zo'n mooie witmasker weten te bemachtigen!  ;)

Ik ga gewoon even goed op hem letten, zolang hij eet, drinkt, poept en vrolijk is zal hij wel in orde zijn :)

Tommy had iets vreemds, was altijd al ziekelijk maar kreeg een soort van enorme hoestbui. Ze is in mijn handen gestorven, ik zag het aankomen ze ging zo tekeer dat kon haar hartje gewoon niet aan  :'(

hippysuus

9 oktober 2009, 13:03:19 #12 Last Edit: 9 oktober 2009, 13:40:32 by hippysuus
Vandaag wil het rekeltje niet op de weegschaal blijven zitten maar volgens mij is hij nu boven de 80, iets meer in de kooi doet hem dus goed.

Gisteren ontdekte hij trouwens dat je heel leuk kunt fluiten als je met koppie helemaal het metalen voerbakje induikt  ;D Ik heb me bescheurd gisteren, was vergeten hoe grappig mannetjes kunnen zijn.

En vandaag heeft hij ontdekt dat je sepia kunt slopen  ::)

Dus iets meer in de kooi met meer tijd om de eten lijkt de mijn goed te doen.

Hoe gaat het met jouw valkjes?

oh, heb net wel Mupke kunnen wegen, 120gram :o ;D