13 mei 2025, 09:55:47

parkiet met automutilatie?

Gestart door Lee-aa, 12 oktober 2009, 10:05:19

« vorige - volgende »

Lee-aa

Situatie: om 7 uur vanochtend dacht ik te horen dat mijn man zijn teen stootte aan een kastje in de werkkamer en flink vloekte daarna.
Ik voelde naast me en hij bleek gewoon in ons bed te liggen.
Ik wist dat het de valkparkieten waren:

Cotton (vrouwtje van 3 jaar) heeft heel af en toe last van schrikbuien. Dan vliegt ze in het donker (maar wel met nachtlampje) de hele kooi door. Dit was waarschijnlijk ook het geval.
Ik tref een verdwaasd pietje aan, zittend op een stok. De rechtervleugel onder het bloed. Ze mist een paar veren waarvan de pennen onder het bloed ziten. Naast de creatieve muur met een paar poep/flatsjes die er niet meer af willen, zitten nu ook bloedspetters.

Mijn vraag: Iemand die weet hoe dit misschien gekomen is? Want ik kan alleen maar raden naar de situatie. Herkent iemand deze situatie.

Daarnaast heeft Cotton ook als slechte eigenschap veren bij haarzelf uit haar vleugel te plukken. Het doet haar dan zeer, ze schreeuwt dan uit boosheid en pijn, maar gaat dan gewoon door. (dit doet ze bij veren die vervelend zitten, of neiging hebben er binnenkort uit te gaan).

Wat moet ik hiermee?
Bloed is nu opgedroogd en plakt aan haar vleugel. Ik kan het vanavond even losweken, zodat wel de kost blijft zitten, maar het overtollig bloed weg is, zodat ze er niet de hele tijd aan loopt te plukken!
Verder oogt ze gezond, vitaal en levenslustig (en dik, maar dat was ze altijd al).

Graag hoor ik van jullie.
Ik moet nu naar mijn werk, maar zie vanavond graag de reacties tegemoet. Als er onduidelijkheden zijn, gewoon vragen. Bedankt!

Kimm

hoi,

ze is in paniek geraakt en daardoor is ze met haar vleugels tegen de tralies gaan slaan en zijn de veren kapot gegaan.
dit komt veel vaker voor.
ik zou er vanavond niet aan gaan zitten.
wat betreft het plukken van de zere veren, je kan even kijken waar de knik in de veer zit. en die daar afknippen. let wel op!!: als dit een pen is waar bloed in zit, niet gaan knippen!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hermien

Misschien heeft ze akelig gedroomd? Hier gebeurt het ook wel eens en dan heb ik de pech dat er VIER kieten in shock verkeren. Tja, als er één kiet in paniek raakt, schrikken de ander kieten vanzelf wakker. Dan is het raadzaam om er snel op af te gaan om ze rustig toe te spreken. En hier brandt ook een nachtlampje, hoor! Die dingen gebeuren gewoon. Wij schrikken toch ook wel eens wakker van een nachtmerrie? Zij hebben een valkmerrie......

Veren zou ik inderdaad niet aankomen. Gaat wel over. Van geknakte veren heb ik de ballen verstand niet, dus daarin kan ik je niet adviseren.

Sterkte en hopelijk droomt ze vannacht weer van mooie, zonnige, vredige stranden.... ;D

Lee-aa

Bedankt voor jullie reacties!

Door drukte ben ik helemaal vergeten mijn topic in de gaten te houden!
Ik ben blij te horen dat mijn valk niet de enige is die schrikt en zijn vleugel kapot slaat. Het 'hoort er dus bij'.

Heb de wond nog een dagje laten zitten. Ze heeft zichzelf schoongemaakt. Ze heeft daarna een douche gehad en zit er nu weer prima bij!

Peggel

hallo, hier gebeurd het ook heel soms hoor dat ik midden in de nacht mijn bed uit moet om het grote licht aan te doen, als er 1 schrikt in het donker schrikt de rest ook natuurlijk, en ze zien niet zo goed in het donker/schemer.

je moet wel opletten  dat als je om welke rede je vogel gaat wassen dit nooit doet voordat ze moeten gaan slapen, anders koelen ze heel erg af.

succes.