6 mei 2025, 18:42:37

Bang valkje, ben radeloos

Gestart door kobe547, 25 september 2009, 22:16:30

« vorige - volgende »

kobe547

Hey, ik kocht drie weken geleden een nieuw valkje .. hij heet Chickie .
toen ik hem kocht was hij ongeveer 2 maanden oud en hij kwam uit een voliere.
de eerste dagen dat ik hem had zat hij altijd maar op de bodem van zijn kooi, ik dacht dat dit beter zou gaan maar na drie weken zit hij nog steeds altijd op de bodem van zijn kooi.
hij zit nooit op een zitstokje, alleen op zijn eetbakje als hij honger heeft.
Zelfs voor zijn speeltjes en spiegeltje gaat hij niet op een stokje zitten.

hij slaat niet echt in paniek als ik mijn hand in zijn kooi doe en hij is al gewend aan trosgierst.
Hij eet ook trosgierst uit mijn hand, maar kan hem niet op laten stappen omdat hij maar altijd op de bodem van de kooi zit.
Heeft iemand enig idee waarom hij nooit eens op een zitstokje zit?
op dit moment heb ik nog niet veel aan chickie gehad, als je voorbij loopt lijkt het wel alsof je een lege vogelkooi hebt staan in je huis omdat je hem niet ziet zitten als ie op de bodem zit.
Ik heb hem al meer proberen te lokken met trosgierst, maar zonder resultaat.
ik weet momenteel echt geen raad meer
hoop dat iemand me kan helpen  :(

groetjes, Kobe

hannibal

26 september 2009, 09:30:11 #1 Last Edit: 26 september 2009, 09:32:11 by hannibal
Hoi Kobe

Wat misschien aan de hand kan zijn is dat hij zijn maatjes mist in de voliere, dus dat het een soort depressie is waar hij in zit, ik heb geen ervaring met jonge valkjes, dus ik weet niet de leeftijd dat ze op een stokje gaan, eet en drinkt hij goed? en ziet de ontllasting er goed uit, een check up by een vogelarts kan misschien geen kwaad,
probeer een stokje laag bij de grond te zetten, kijken hoe dat gaat,
heb je al eens geprobeerd hem er uit te halen? soms kan dat een gedrags patroon doorbreken, bijt hij je wanneer je hem aanraakt?
Ik hoop dat je meer tips krijgt, dit is wat ik zou proberen, success ermee.

Groetjes van Hannah en de 7 liefste valkjes

kobe547

Hey Hannah

Hij eet en drinkt goed, als hij eens boven komt zit hij altijd op zijn eetbakje, dat is ook ongeveer het laagste waar hij kan zitten in het zicht. zijn zitstokjes staan net iets hoger,
Hij laat wel vaak zijn uitwerpselen vallen in zijn eetbakje, en die op de bodem van de kooi liggen eet hij vaak op  :-\
ik heb gister wat vitaminen toegevoegd aan zijn drinken, heb horen vallen dat dat wel eens zou kunnen helpen.

ik heb hem ook al eens op zijn buikje kunnen aaien, hij tikt gewoon eens met zijn snavel tegen je vinger maar echt bijten heeft hij nog niet gedaan. als ik hem aai voelt hij zich ongemakkelijk en kruipt hij van me weg en dan zit hij 1-2 uur op de bodem van de kooi.
ik heb dan ook al eens nagedacht om hem eens wat rond te laten vliegen in huis, maar als hij niet te kooi ingaat uit zijn eigen en ik hem erin moet zetten door te vangen met een handdoek bv. heb ik bang dat het nog erger gaat worden?

groetjes van Kobe

hannibal

Hoi

Op zich heel hoopvol dat hij zich laat aaien, en gewoon doorgaan, zoveel mogelijk,
Ik heb zelf goede ervaringen met valkjes die nog niet geheel tam waren om ze uit de kooi te laten, dan ga ik naar een kleine ruimte met weinig meubels, de wc is ideaal, wel de klep van de wc dicht doen, en dan maar even kijken hoe het gaat. Er is niets aan de hand met zijn pootjes?

Groetjes van Hannah en de 7 piraten

kobe547

Zijn pootjes zien er heel normaal uit, hij kwam wel eens een tijdje terug op mijn vinger zitten (wat daarna niet meer gelukt is) en zijn pootjes waren ijskoud, vond ik wel vreemd.

Ik ben nu helemaal opnieuw begonnen door bij de kooi te gaan staan en er rustig tegen te praten
als ik dat doe begint hij helemaal te trillen, en dan trilt hij best wel erg.
en ook heb ik de indruk dat hij toch banger is dan in het begin, en ook dat er minder leven in zit.
valkjes staan bij mij bekend als opgewekte en speelse vogels.
mijn vorig valkje kon nooit stil zitten, en bij Chickie is het net het tegenovergestelde.  :(

groetjes

Kimm

ik vind het wel vreemd dat hij na die weken nog op de bodem zit. ik weet niet, maar dat vind ik wel erg lang.

kan je zijn ontlasting niet even laten onderzoeken voor de zekerheid?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

kobe547

Moet ik dat gewoon bij een dierenarts binnen brengen?

en als je naar zijn ogen kijkt, zie je er precies aan dat hij zich niet goed voelt.
hij heeft geen mooi ronde oogleden, ze zijn precies ingevallen
en het wit rond zijn pupillen is heel rood
en er zit minder leven in dan toen ik hem pas had, ik vrees toch dat Chickie een ziekte heeft .. ikzelf zou niet weten wat er nog aan hem zou kunnen schelen  :-\

en vandaag heeft hij de hele tijd op zijn eetbakje gezeten, niet op de bodem. dat is wel positief !
en hij eet ook goed, hij eet bijna de hele dag door hoewel ik toch de indruk heb dat hij wat mager is

groetjes kobe

Kimm

hoi,

het feit dat je valkje erg veel eet, wil niet zeggen dat hij gezond is. dit kan ook wijzen op een ziekte.
als ik jou zo hoor, dan zou ik niet de ontlasting gaan opsturen, maar maandag gelijk naar een vogelarts toegaan.
dit lijkt mij veel verstandiger.

groetjes kim

kobe547

Misschien is dat wel het beste

mijn vorig valkje kon ik de tweede dag al tam maken
en na een week kwam hij uit de kooi al meteen naar me toe gevlogen !
Ik denk dat ik maandag dan Chickie eens ga laten onderzoeken, en hopen dat het niets erg is natuurlijk !
Bedankt om me verder te helpen !

groetjes kobe

Kimm

heel veel sterkte!
eerst maar eens kijken of er werkelijk iets aan de hand is.
laat je het nog even weten?

groetjes kim

kobe547

Ik zal je zeker wat laten weten zodra ik meer weet !
hoop dat het niets ernstig is, heb echt medelijden met Chicki
maar laten we positief denken, hij komt er wel bovenop  :D

groetjes van kobe

kobe547

Ik heb goed nieuws :D
zondag zat Chickie de hele dag op zijn eetbakje, dus niet op de bodem.
en ik dacht 'we zien wel of het morgen nodig is om naar de dierenarts te gaan'
en gister zat hij af en toe op zijn stokje
en vandaag zat hij er de hele dag op .. en hij begon voor de eerste keer te spelen met zijn speelgoedjes
vreemd dat het op die twee dagen zo vooruit is gegaan, maar ben er blij om .. nu kan ik fatsoenlijk beginnen met hem tam te maken :D

groetjes kobe