28 maart 2024, 15:48:27

gevaarlijk klimmende valkparkiet

Gestart door Christiane, 24 augustus 2002, 05:33:31

« vorige - volgende »

Christiane

Geachte heer, mevrouw,

Onlangs heb ik een valkparkiet aangeschaft van ca. 8 weken oud. Het dier is nu na een halve week gewend aan zijn nieuwe kooi en is gek op klimmen.
Helemaal boven in de kooi, die halfrond is aan de bovenzijde, zit de tralie iets verder van de kooirand dan elders. De parkiet heeft de neiging om helemaal naar boven te klimmen en dan met zijn kop en een stukje van zijn bovenlijf door die opening te hangen. Gelukkig krijgt hij zijn kop wel weer telkens los maar toch maak ik me zorge dat hij een keer vast blijft zitten en misschien wel dood gaat. Wat moet ik doen? De opening dichten met kippengaas en wachten tot hij groter is en dit geintje niet meer kan uithalen?
Moet ik me echt zorgen maken of valt het wel mee?

Met vriendelijke groet, Christiane Weustink

Peter

Hoi Christiane,

De valkparkiet redt zich waarschijnlijk wel. Misschien kun je beter afdichten, al is het alleen maar voor je eigen idee. Wij hebben het zelf een keertje met een valkparkiet Kyra gehad dat ze klem zat. Ze zat altijd in lange dunne touwen, ze verhing zich bijna. We wouden de touwen al in korten maar we dachten het gaat wel goed. We waren gelukkig toen nog net op tijd.

Groetjes,
Peter

Christiane

Vervolg van het " ongeluk" van Sjako.

Zoals je kunt lezen is het gelukkig goed afgelopen met Sjako.
Hij probeert onze fluitjes na te doen en na een week in de kooi komt hij op onze hand zitten (in de kooi) om te eten. Hij is nog wel iets bang voor onze hand, pikt een beetje, maar dat is niet erg. Dat schuwe moet er nog af voor hij eruit mag. Ze eet veel, mijn ervaring is dat ze het zelf aangeven. Soms zit hij op z'n stokje een beetje te trillen, volgens mij doen ze dat altijd als ze moe zijn en willen slapen. Het werd vandaag al vroeg donker, toen trilde hij ook weer, had geen zin in eiervoer en zat te knipperen met z'n ogen. Een uur later klaarde het weer een beetje op, Sjako ook, er kwam weer leven in. Fluiten en uit m'n hand gegeten. De kat, Quinn, vindt hij ook leuk. Hij reageert dan met fluiten en kijkt hem helemaal na. Quinn is opgegroeid met een valk. Ze vond alles goed, totdat ze van Pita een knauw in der neus kreeg. Nu is ze wel op haar hoede, niet bang gelukkig.
Zou leuk zijn als Sjako met der tijd een beetje gaat praten. We zijn bezig met lekker eten, hallo Sjako en 1 fluitje.
Voor iedereen net zoveel plezier van je valkje als wij.
To be continued!
Jacqueline

Lique

Hoi Jacqueline,

Goed om te lezen dat het weer goed gaat Sjako. Onze valken zijn erg bang voor katten maar een hond vinden ze wel intressant. Zolang ze maar niet te druk zijn.

Doei doei.

Angelique