10 mei 2025, 00:20:03

Zelfde voer als grasparkiet?

Gestart door Gunzy, 6 augustus 2009, 17:33:47

« vorige - volgende »

Gunzy

Op dit moment krijgt mijn valkparkiet grof parkietenzaad, wat er uit ziet als normaal parkietenzaad met zonnebloempitten.

De zonnebloempitten gooit het valkje echter allemaal uit de voerbak dus ik vroeg mij af of ik hem niet gewoon parkietenzaad kan voeren aangezien ik dan hetzelfde voer kan geven als mijn grasparkieten krijgen.

Maar misschien zitten er wel meer verschillen tussen het voer die ik zo niet zie?

Sanna

Hallo Gunzy,

Voer voor grasparkieten en voor valkparkieten is niet helemaal hetzelfde. Er zitten wat meer verschillen tussen dan alleen de zonnebloempitten.

Hier zie je een voorbeeld van standaard grasparkietenvoer:

En hier van standaard valkparkietenvoer:

Maar dat hij de zonnebloempitten eruit gooit is op zich helemaal niet erg hoor, binnenvalkjes hebben die eigenlijk helemaal niet zo nodig (veel te vet).

Groetjes, Sanna

Gunzy

Handige vergelijking die plaatjes! Toch nog wel een verschil ertussen.

Om die zonnebloempitten eruit te gooien gaat flink wat voer mee naar de bodem. Zie hem ook nooit van de bodem eten dus er gaat heel wat verloren. Kan echter zijn dat hij meer zaadjes niet wil of gewoon graag zijn voer doorspit.

Sanna

11 augustus 2009, 12:15:04 #3 Last Edit: 11 augustus 2009, 12:19:37 by Sanna
Valkjes zijn kampioen knoeien. Hier gooien ze ook graag het halve bakje leeg als er 1 zaadje voor de neus ligt waar ze geen zin in hebben ;D.

De twee voorbeeldjes zijn van Teurlings. Die hebben ook nog een mengsel voor valkparkieten zonder zonnebloempitten. Helaas wordt dat alleen in zakken van 20 kg verkocht :o.

Groetjes, Sanna

Mark

Via deze link kom je op een website waar ze ook 5 kg verkopen. Alleen betaal je wel 7euro aan verzendkosten dus kom je nog op een eurotje of 16 uit wat ik wel veel vind voor 5 kg voer
http://www.geonshopping.nl/shop/Gropar-Euro-Top-228-p-935.html

Karin

Ja, maar voor mensen die er in de buurt wonen is het een uitkomst  ;D Bij deze vogelhandel koop ik altijd mijn zaad, en omdat ik van mensen die bij mij valkparkietjes kopen wel eens de vraag krijg of het ook in kleinere verpakkingen te koop is verkoopt hij het nu ook per 5 kilo.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Heidy

Hoi Gunzy,

Ik geef al mijn vogels (valkjes, kakariki's en splendid parkieten) African Parakeet van Versele Laga.  Dit kun je ook in kleine zakken kopen. Hier zitten geen zonnepitten in. Deze zitten wel in de 'Australian Parakeet' variant van het voer. Maar zonnepitten maken dik en mijn vogels (de valkjes en kaka's) zijn er dol op. Voordeel van dit voer is dat er nog pellets met allerlei mineralen in zitten. Wil je valkjes toch zonnepitten geven, zou je eens gepelde zonnepitten kunnen proberen. Die hoeven ze niet eerst op te maken.
Tip om het rondsmijten van voer tegen te gaan: verstrek het voer in badjes. Dat scheelt enorm. Ik doe dat al jaren.

Groetjes,

Heidy

roadrunnerguido

Hoe bedoel je in badjes? Die badjes waar ze zich normaal in wassen?
Dat is best een goed idee eigenlijk  ;)

Sassie

Bij ons in de volliere zitten 2 valkjes samen met 2 grasjes.
Hier voeren we ze gewoon teurlings 228.
In dit voer zitten genoeg "kleine" zaadjes die je ook gewoon in grasparkieten voer ziet.

Dus gewoon 1 soort voer voor deze vogels.
Misschien kan je hier wat mee ??

Heidy

Ja, ik bedoel van die badjes waar ze zich normaal in wassen.
Het is echt ideaal. Scheelt ontzettend veel rotzooi.

Groetjes,

Heidy

Peggel

als je maar 1 of 2 vogels heb kan je ook Xtravital nemen, is niet de goedkoopste, maar dat gaf ik voordat het vogel virus zich hier uit had gebreid ;D
is een compleet voer.