6 mei 2025, 03:35:09

Mijn valkparkiet

Gestart door Carlien, 26 september 2009, 09:51:41

« vorige - volgende »

Carlien

Hallo,

ik heb me vandaag pas voorgesteld maar ik heb al direct een vraag.

Ongeveer een 10-tal dagen heb ik een valkparkiet gekocht bij een oudere meneer. Ze waren met de hand groot gebracht.
De eerste 2 dagen heb ik ze dan ook gerust gelaten.

De 2de dag al wat meer mee bezig geweest maar ze heeft echt schrik van mijn hand. Ik heb ook een jonge grasparkiet die nog niet helemaal tam is maar dat vordert stapje bij stapje. Ik doe hetzelfde bij de valkparkiet vermits ze wel schrik heeft.

Als ik eten bij heb doet ze niets maar als ik gewoon mijn hand in de kooi steek doet ze haar kuif wat naar achter en maakt ze daar een raar geluidje bij. Ik weet niet goed waarom dat ze dat doet? Zou het verstandig om haar met mijn grasparkiet samen te zetten?

Groetjes

hilde

denk dat je valkje dat doet om pap te krijgen als het een zeurend geluidje is .

hoeveel weken is het valkje?

dat zeuren gaat wel over hoor.

weeg het valkje ook eens en zet het dan hier in je topic

er zullen nog wel mensen antwoorden hoor

groetjessssssssss

Creatura

Hoi Carlien,

Als je zegt dat het valkje nog bang is voor je hand denk ik eerder dat hij zijn kuifje naar achteren doet en een raar geluidje maakt omdat hij bang is.

Dat geluidje is waarschijnlijk blazen. Mijn valkjes doen dat ook weleens, maar vooral als ze chagerijnig zijn ;)

Je valkje zal inderdaad nog moeten wennen aan je.
Probeer gewoon steeds met een stukje trosgierst of iets anders wat je valkje heel lekker vindt de kooi binnen te gaan en voor hem te houden. Als hij er dan van eet kun je gaan proberen het eten een stukje op je hand te leggen zodat hij op je hand moet gaan staan om ervan te eten, etc etc.
Uiteindelijk gaat je valkje je hand dan met iets leuks associeren (eten dus) en gaat het dan vanzelf wel leuk vinden om op je hand te komen.

Ik zou het grasparkietje niet bij je valkje zetten, want het is makkelijker om een vogel tam te maken die alleen zit omdat hij dan geen afleiding heeft van een andere vogel.

Succes ermee :)

Creatura

En, hoe gaat het nu met je valkje?

Carlien

Hey,

miet het valkje gaat alles super, ze is precies in wat goedere buien.
Ze was gisteren en eergisteren vrij rustig.
Ik heb naar fokker gebeld en ze zou 9 weekjes zijn, ze weegt ongeveer 100 gram.
Is het normaal wanneer ze eet haar kuifje ook naar achter is?
Een blazend geluid was dat niet eerder gepiep gereutel moelijk te beschrijven, ik wou het filmen en doorsturen maar nu deed ze het niet meer.

Groetjes

Creatura

Ah, dan heeft Hilde helemaal gelijk en zal het schooier-gedrag zijn. Bedelgedrag ook wel geheten :) Dan wil het valkje inderdaad eten van je hebben. Als ze nog zo jong zijn doen ze dat soms nog een tijdje, vooral als ze met de hand zijn grootgebracht :D
Wel schattig hoor, ik zou er nog maar van genieten dat je valkje dat doet, want het is zo weer afgelopen.
Mijn valkjes maakten in het begin ook nog allemaal van die lieve baby-geluidjes, maar ze doen het allebei niet meer ::)