12 mei 2025, 03:36:40

Help, ik ben echt radeloos!!!

Gestart door Femke53, 10 september 2009, 18:34:22

« vorige - volgende »

Femke53

10 september 2009, 18:34:22 Last Edit: 14 september 2009, 13:13:48 by Femke53
Hoi

We hebben nu bijna 1 jaar een valkje Fred en het geschreeuw is nu zo super erg geworden dat ik met mijn handen in het haar zit en niet meer weet wat ik moet doen.

Het probleem is dat Fred zo ontzettend schreeuwt en niet meer ophoudt wanneer. Dit gebeurt wanneer hij mij uit het zicht verliest. Sochtends schreeuwt hij net zo lang tot ik beneden ben. Als er visite is blijft hij schreeuwen. De enige momenten waarop hij niet schreeuwt is wanneer hij mij ziet, wanneer hij eruit is, en snachts.

In eerste instantie hebben we geprobeerd zijn geschreeuw te negeren en hem te belonen wanneer hij stil was, door hem even aandacht te geven. Dit hielp niet.

Daarna hebben we een valkje erbij gekocht. Dit werd geadviseerd zodat hij mij niet meer als partner zou zien. Ik denk namelijk dat dit de oorzaak van het geschreeuw is.
Joopie hebben we nu sinds juni 2009 en Freds gedrag lijkt alleen maar erger te worden. Hij kijkt helemaal niet om naar Joopie en is alleen maar gefocust op mensen en vooral op mij. Het is gewoon obsessief gedrag.

De oozaak van het geschreeuw is volgens mij ook dat hij mij als partner/pop ziet. Hij probeert constant mijn aandacht te trekken. Gaat zo in de kooi zitten dat hij me nog net in de gaten kan houden. Als hij vliegt probeert hij steeds op mijn hoofd te gaan zitten. Op de bank komt hij ook steeds bij mij. En gisteren begon hij zelfs zijn voedsel op te braken. Het is echt obsessief.

Mijn vriend heeft voor zichzelf eigelijk al besloten dat hij voor Fred het liefst een ander adresje zoekt in een buitenvoliere en dat we voor Joopie een nieuw vriendje kopen. Deze stap probeer ik steeds maar uit te stellen en daarom eigelijk deze laatste noodkreet en hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat ik kan doen om dit gedrag te doorbreken.

Ik wil hem namelijk echt niet kwijt. Hij schreeuwt heel erg maar tegelijk is hij ook zooooo ontzettend lief!!

Mijn vriend wil nu proberen om Fred gewoon 2 a 3 weken totaal helemaal GEEN aandacht te geven. Het enige moment dat we dan bij de kooi komen is bij het verversen van het voer, dan zullen we ook Joopie eruit halen om hem wel voldoende aandacht te kunnen geven. Maar ik twijfel of dit een goede manier is... Graag jullie advies.

Ik hoop echt dat jullie mij een goed advies kunnen geven... Ik wil hem namelijk echt niet weg doen, ik ben zo gek op dat vogeltje. Maar als de situatie niet veranderd kunnen wij hem niet houden..

Help ik ben echt radeloos.

Groetjes Femke
Joopie en Fred

Sjeufke

Hoi Femke,

Kijk eens op www.parrotbunch.com. Hier is een heel item gewijd aan schreeuwen en hoe je dit mogelijk zou kunnen afleren.
Heel veel succes ermee, want ik kan me heel goed voorstellen dat je Fred niet kwijt wilt.  ;)

Groetjes, Karin

*Manon*

Hoi Femke,

Ik begrijp je punt...

Ik heb een valkje opgevangen, die zo'n 4-5 jaar alleen gezeten heeft en ook alleen maar mensen om zich heen had..

Nu schreeuwde hij ook enorm, maar hij kwam aandacht te kort, hij mocht voorheen altijd uit de kooi, toen kwam er een ander huisdier en toen mocht ie er niet meer uit...en begon dus te schreeuwen.... toen hij hier was, schreeuwde hij ook alles bij elkaar.

En dan ook als hij mij niet zag... ik ben om een hoekje gaan staan... heb me laten zien... en ging weer om het hoekje staan en liet me weer zien en kroop weer weg en zo keer op keer, in de hoop dat hij zou leren dat ik wel terug kwam.

Het heeft even geduurd, maar hij is nu rustiger.... hij schreeuwd nog wel, maar niet meer zo erg als in het begin.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, kan me voorstellen dat je maag ervan omdraait als je hem weg moet doen!

succes!

Groetjes Manon

Femke53

Hoi

Bedank voor de link naar parrotbunch. Hier staat nog een manier beschreven wat we nog niet geprobeerd hebben en ik zie veel herkeningspunten.

Bijvoorbeeld dat Fred zich niet in zijn eentje kan vermaken en daardoor steeds opzoek is naar mensen in zijn omgeving. Dit kunnen we hem proberen te leren.

Ook hebben we hem gekortwiekt omdat zijn gedrag richting mij erg dominant werd omdat hij mij als pop ziet. Ik hoop dat dit ook helpt.

Ik heb weer een beetje hoop.

Groetjes

Sjeufke

Hoi Femke,

Ik hoop van harte voor jullie dat het hiermee lukt! ;D

Groetjes, Karin