11 mei 2025, 08:58:08

Geel?!

Gestart door Carola, 20 augustus 2009, 19:50:55

« vorige - volgende »

Carola

Hallo,

Ik heb een geel gepareld vrouwtje waar ik vorige zomer een jong lutino 'mannetje' voor bij een kweker haalde. De dames hebben geweldig veel eitjes gelegd, elkaar wekenlang afgewisseld bij het broeden, maarrrrr....

Dus ben ik op zoek naar een man (of twee) en toen ik deze mooie veelzijdige site vond, dook ik in de mutaties.

Daar staat op een poster een gele valk, ik geloof mijn ogen niet! MOOI! Dat zou ik graag willen. Bestaan die ECHT? Wie kweekt die? Is dit een donker uitgevallen lutino, of een 'zwartoog' zoals bij de grasparkieten?

Groetjes, Carola

Anke

Hoi,
Bedoel je een lutino geelwang?
Dat is een gele valkparkiet met gele wangetjes ;D

Er zijn wel mensen hier op het forum die ze kunnen kweken.
Maar.... als je deze tegenover je geparelde valkje zet, betekent dat niet dat er ook van die gele valkjes uitkomen ;)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Ik heb zelf een behoorlijk geel gepareld lutino'tje gekweekt, deze is kanssplit bronzefallow. Men zegt dat die split er wel eens voor zorgt dat de vogel geler is. Maar dit hoeft niet altijd.
Ik denk niet dat ze een lutino geelwang bedoelt, maar een echt een knalgele lutino. Een lutino is van oorsprong wit met een klein beetje geel ;)

Rianne

Oh, gele zwartogen komen bij valkparkieten ook voor, dit is een bonte zonder zwart. Ze zijn alleen nog vrij zeldzaam.

•=Bonnie=•

Gele zwartogen heb ik er 2 van gekweekt dit jaar :)
Rob S had er ook.  :)

mariejj

Carola  bedoelt dus deze  :

mariejj

•=Bonnie=•

dat weet ik, maar een gele zwartoog komt er nog het meest bij in de buurt aangezien je de gelen niet (meer?) vind.

Carola

Ja, op de poster kun je goed zien dat er oranje wangetjes op zitten. Als iemand (bij benadering) zoiets voor mij beschikbaar heeft, graag een mailtje!

Ik weet weinig van kleurnamen: dat wat ik hier leer. Inderdaad, bij grasparkieten is geel (zwartoog) effen, en met een geelwang zou dat kunnen, maar ik vind die blozend oranje  wangetjes veel mooier.

Ik heb vooral vogels voor de 'heb', maar zou ook wel een bijdrage willen leveren aan de fok / verbetering van de kleur geel met oranje wangen. Ik ben geloof ik verliefd.

Van 4 naar 6 valkjes is toch niet zo erg?!?

groetjes, Carola

•=Bonnie=•

Het zou goed kunnen dat Rob S nog gele zwartoog heeft zitten, bij valkjes hebben die dus gewoon oranje wangen  :)

Carola

Ik heb op de site van Rob S gekeken, daar zitten prachtvogels tussen. Maar...

Ik vind de geel zwartoog wel niet zo wit als een goede lutinoman, maar niet geler dan een redelijke geel geparelde pop. Ik dacht dat de geel zwartoog echt 'kanariegeel' was, maar vind hem dus best wel licht, een iets donkere lutino.

Op de poster kijkt hij knalgeel. Is dat soms door de belichting? Ik heb nog gele valken gevonden in de volgende boekjes:

Zien en kennen
Linda A Lindner
Valkparkieten
p. 15 vb Lutino

Over dieren
Adri van Kooten
Kweken met valkparkieten
p. 45 vb Spontane mutatie en modificatie

Kan door de belichting komen, maar deze vogels lijken donkerder geel. De kleur, die zo mijn aandacht trok... Hoe zit het nu precies met die kleur? Hoe licht / donker is de gele valk?

groetjes, Carola

mariejj

inderdaad ik heb ook even gekeken bij mijn vogels.  Een getekende (dus alleen 2 vlekjes even weg denken)  naast  een lutino,,  er zit weinig verschil tussen. 
Een opaline cinnamon bonte geelwang die ernaast zat was zelfs geler terwijl die heel weinig bont (dus de gele veren) heeft.

Ik denk dat je zon gele valk zoals op de poster niet vind.

JAN-

Carola,

'k weet wat je bedoeld met die gele valk; zelf zit ik daar ook al lang op te azen, maar helaas nog niet gevonden.
Die donkergele vogels hebben ook nog wel es een leveraandoening, schijnt, dus niet altijd gezond.
Sommigen noemen ze ook wel mosterd/ geelovergoten/ donkergeel. hoe dan ook; 'k vind ze ook prachtig!

Carola

Ha Jeebee!

Een zoekende medestander! Dat bedoel ik nou. Hou me op de hoogte, als je wilt...

foto's, info over die leveraandoening, beschikbare vogels..?

groet, Carola