16 mei 2025, 03:55:13

Wat te doen met eitjes?

Gestart door gabriellavh, 13 september 2009, 12:29:07

« vorige - volgende »

gabriellavh

Hallo,

Onze pop heeft eitjes gelegd maar we willen geen jongen.
We zijn niet in staat om goed voor de jongen te zorgen (we zijn veel van huis) en we zijn bang dat we de jongen niet elders kunnen plaatsen.
We hebben twee valkparkieten en we willen er niet meer hebben.

Hoe kunnen we dit het beste oplossen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Erik en Gabriella

bobbie

Hoi hoi,

In ieder geval de eitjes niet weghalen want anders blijft ze leggen.

Je kan de eitjes vervangen door nepeitjes.

groetjes, Nel :)

Peggel

hallo, hebben jullie misschien ook een nestblok hangen?
misschien dat ze daar graag in slapen?
zo ja, dan moet ie ook maar weg, en inderdaad de eitjes zo snel mogelijk steeds maar weghalen.

en regelmatig de boel controleren want stel dat ze er 1 verstoppen zit je er toch maar mee.

succes hoor;)

gabriellavh

Hallo,

Na overleg met mijn vader (die heeft een voliere gehad), hebben we besloten dat ze de eitjes toch maar moeten uitbroeden. Bij mijn ouders in de buurt is een winkel die graag valkparkieten wilt hebben. We hoefde ons geen zorgen te maken over het opvoeden, want dat doen de vogels zelf....en ja als ze dat niet goed doen, dan moeten we dat dan maar weer bekijken.

Bedankt voor de reacties.

groet,
Erik en gabriella

mariejj

Hoi Gabrielle,

Ik heb even je andere berichten gelezen en zie dat het je eigen schuld is dat je nou eieren hebt..
Je hebt ze zelf een broedblok gegeven dus ja dan weet je wel zeker dat ze eieren gaan leggen.  Dat vogels paren hoeft helemaal niet te betekenen dat ze eieren gaan leggen.  ;)
Dan zou ik hier een broer en zus van nog maar 3 maandjes oud ook een broedblok moeten geven aangezien die ook paren  ::) ;)

groetjes Marie

gabriellavh

Misschien hadden we er inderdaad geen broedblok in moeten hangen, maar ze had uiteindelijk toch haar eitjes kwijt gemoeten.
Ik heb gehoord dat ze anders op de grond gaan broeden.

Maar goed, het is geen probleem meer, want we laten de eitjes toch uitkomen.

groet,
gabriella

mariejj

Ja dan kunnen ze op de grond gaan broeden, dan moet je de eieren omwisselen voor nepeieren.
Je koppel zal na dit nest weer beginnen aan een 2de nest, soms zelfs als de jongen nog maar 3 a 4 weekjes oud zijn.  En na dat nest gaan ze weer gewoon door met de volgende,,  dus uiteindelijk zal je wel nepeieren moeten gaan neerleggen  ;)