25 mei 2025, 01:25:54

Komt niet door rui heen.. Tips?

Gestart door Nynke, 4 september 2009, 09:59:23

« vorige - volgende »

Nynke

Onze Snow  (Albino) zit flink in de rui.
Zelf hadden we het idee dat het weer beter begon te worden, maar nu hebben we het idee dat ze er maar niet doorheen komt.
Ik ben al gaan zoeken op het forum en kwam er achter dat meelwormen e.d, goed zijn voor de eiwitten.
Dit krijgt ze dan ook en maakt ze ook dankbaar gebruik van.
Vanavond wou ik een bakje met fruit maken, zodat ze hopelijk van de vitaminen profijt heeft.
Heeft iemand nog andere tips om onze Snow weer iets gelukkiger te maken??

Kimm

hoi,

ik zou hem even laten douchen en wat lijnzaad door zijn voer doen. niet teveel, want het is ook laxerend.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hermien

Hoelang is Snowy nu in de rui? Deze kan 6 tot 7 weken duren en naarmate de leeftijd van het valkje kunnen ze daar meer 'last' van hebben. Eivoer, grit en ruidruppels moeten in principe voldoende zijn.

Nynke

heb even snel Erik geraadpleegt :P
Volgens hem is ze ongeveer 3 á 4 weken in de rui.
Maar zoals ze het nu heeft, heeft ze het nog nooit gehad.
Kan het ook komen doordat ze van binnen naar buiten is gegaan dat het daardoor erger is.
Ze word 3 dit jaar.

@ Hermien:
Je had het over rui druppels. Waar zijn die te verkrijgen en wat voor merk...

Hermien

Inderdaad had ik het over ruidruppels, maar ik herinner me dat die niet meer geleverd worden. Wat ik gebruik zijn wel druppels, maar dan Vinka multivitamines van Beaphar. Specilaal in de ruiperiode doe ik af en toe een druppeltje volgens voorschrift in het drinkwater. En naast uiteraard ei krachtvoer doe ik ook alleen in de ruiperiode van Beaphar Snelruipoeder door het voer. ook niet dagelijks, zo af en toe.

Hopelijk heb ik je hiermee wat kunnen helpen? Verder kan ik dus niets zeggen over de ruiperiode van jouw valkje. Misschien dat inderdaad de temperatuursverschillen ook debet zijn. Wèl weet ik dat, wanneer vogels dicht bij een verwarming staan, zij in de winterperiode ook vaker kunnen ruien wegens de verschillen in temperatuur (verwarming aan, verwarming uit, hoge temp. lage temp.)'k Zou mij in ieder geval nu nog niet al te veel zorgen maken.

Succes!

Peggel

hallo.
vitamine druppels en een beetje hennepzaad kunnen ook werken.
succes ermee;)