3 mei 2025, 21:50:19

jongen te licht????

Gestart door mieke_06, 9 september 2009, 11:19:52

« vorige - volgende »

mieke_06

hallo, ik heb even een spoedje.

ik heb de vogels opgehaald maar de ouders kijken er niet meer naar om dus ik heb ze pap gegeven ze eten goed.

de grootste is 5 dagen oud en weegt 9 gram voor de voeding en 11 daarna dat is toch veel te licht????

de kleinste is denk ik van gisteren of vandaag en weegt 1 gram.

het voeden gaat moeizaam maar gaat wel.

ik heb de kleintjes in een doos met een kruik erbij daar heb ik een handdoek opgelegd en daar liggen de donsjes op is dit goed????

ik ga zo naar de winkel om te kijken of ze een warmtelamp voor me hebben

groetjes, Mieke

Caroline

Hier heb je alvast een link:

KLIK HIER

Hier lees je hoeveel en hoevaak je een jong moet voeren per dag.

Ook staat hier de temperatuur waarin het donsje moet verkeren.

Een kruik is veel te snel koud, en alleen maar warme vanaf de onderkant. De temperatuur moet op deze leeftijd 35-36 graden zijn. Dit krijg je alleen maar voor elkaar met een warmtelamp. Deze had je eigenlijk al in huis moeten hebben voor je de kleintjes ging verhuizen .... nu moeten de kleintjes veel te veel energie stoppen in zich warm te houden en aangezien ze al een achterstand hebben verkleind dit nog meer hun kansen.  :-\

Verder denk ik ook dat je opzoek moet naar een nieuwe weegschaal die preciezer is, zeker als je de kleintjes gaat voeren met de hand. Een donsje wat uit een ei komt gekropen weegt namelijk al meteen 4 gram, uitzondering van 3 en 5 gram maar eentje van een dag oud die een gram weegt .... is volgens mij onmogelijk.  ::)

Verder wil ik je heel erg veel succes wensen, heb je denk ik erg hard nodig .... op de leeftijd zijn hun kansen zeer klein als het al niet nihil is.  :'(

Gaat je het trouwens wel lukken om de 2 uur voeren?? I.v.m. werk.  ;)

Ik zou in ieder geval proberen de valkjes toch terug in het blok te krijgen, dus regelmatig even de jongen erin doen. Hopelijk komen de ouders dan op het piepen af, de kansen voor de kleintjes is dan zo veel groter.

Ik duim voor je.  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Karin

Wat bedoel je met "ik heb de vogels opgehaald" ?
Ze zijn inderdaad veel te licht. Als ze geboren zijn zijn ze 3-4 gram en groeien per dag een paar gram. Kijken ze er ehelemaal niet naar om of nog een beetje ? Anders is het misschien een idee om ze wel in het blok te laten en ze daar bij te voeren in de hoop dat de ouders het weer oppikken.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mieke_06

de kleine is overleden :'( :'(

ik heb zojuist eindelijk een warmtelamp weten te vinden. daar zit de oudste nu in de temperatuur is 35 graden celsius maar ik heb om 11 uur gevoerd maar zijn krop zit nog vol en bedelt niet hij weegt 11 gram ik ben nu nog bij mijn ouders.

ik zet het jong idd telkens ff bij de ouders maar kijken er echt niet naar om.

ik wacht even totdat we thuis zijn en dan probeer ik het weer.

ik heb nu vakantie dus kan de kleine wel om de 2 uur eten geven.

@karin in mijn dagboekje staat het verhaal dan snap je waarom ik ze verhuisd heb.

groetjes, Mieke

Caroline

Ach, arm kleintje ....  :'(

Sterkte.

Fijn dat je nu vakantie hebt en dus de kleine kunt voeren.
Heb je al geprobeerd om de kleine in het blok te leggen en trosgierst of iets anders waar je valkjes heel erg gek op zijn erbij in te leggen??

Of .... degene die het meeste naar de kleine omkeek in het blok zetten bij het kleintje en het blok dicht houden zodat hij of zij de kleine wel moet zien.

Zo maar een ideetje hoor.

Wanneer was zijn krop nog vol?? Ik begrijp dat je nu bij je ouders bent en niet bij de valkjes??

ALs het nu, ruim 3 1/2 uur nog niet geleegd is ben ik bang dat het te koud heeft gelegen, de krop gaat dan minder of helemaal niet werken. Er wordt geen voedsel meer verteerd, het donsje sterft dan van de honger.  :'(

Ik blijf duimen ....
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

amazingleeuwtje

Sjezus Mieke,

Wat zal jij het moeilijk hebben nu.... :(
Is het geen optie om de kleintjes naar pleegouders te brengen?? Ik zit ook maar even wat mee te denken, heb hier zeker zelfs 3 ouders die graag hun onbevruchten eitjes zien uitkomen..  Majaaa ik woon te ver weg :(

mieke_06

zodra ik de kleine onder de lamp zette zag ik de krop gewoon kleiner worden.  :) goed nieuws dus.

nu heb ik hem om 3 uur eten gegeven en voor de voeding woog hij 10 gram en na de voeding 11 gram.

hij is dus al 1 gram dikker :)

ik hou jullie op de hoogte

amazingleeuwtje

Toppie Mieke,

Wens je heel veel sterkte jou en je donsjes...

Mijn duimen draaien voor jullie...

Karin

Citaat@karin in mijn dagboekje staat het verhaal dan snap je waarom ik ze verhuisd heb.

Ik kan helaas niet alle dagboekjes bijhouden  ;) Maar ik begrijp dus dat je de ouders met de jongen verhuisd hebt. Helaas zullen de ouders dan inderdaad altijd de jongen in de steek laten. Jammer dat ze nog zo jong zijn. Als ze minimaal 2 weken waren, liefst nog 3 weken hadden ze meer overlevingskansen gehad met handopfok. Heel veel succes ermee ! Hou ze goed warm en hygiëne is het allerbelangrijkste...
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mieke_06

ik ontdekte net lucht in zijn kropje ik heb het eruit gemaseert waarom is dit gevaarlijk en wat doet het met zon kleintje?

ook zit hij de hele tijd te trillen ook al is het 36 graden waar hij onder zit kan dit kwaad?

Hoi Karin ik snap dat je niet alle dagboekjes kan lezen maar even in het kort gezegd ik ben het huis uit gezet door mijn ex nu en daarom moesten de vogels ook weg vandaar dit probleem dus. ik ga morgen weer proberen of de ouders er weer naar gaan kijken tis nu tijd om te slapen voor ze.
groetjes, Mieke

Karin

Lucht in de krop is niet erg, als het maar weg trekt. Tja, temperatuur vind ik altijd moeilijk, 36 graden lijkt erg warm en ik ben dan altijd bang voor uitdroging, maar zolang je er voor zorgt dat het jong ook naar een iets koelere plek kan kruipen moet het goed gaan.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves