28 maart 2024, 16:11:18

"kill" gedrag

Gestart door Truusje, 8 september 2009, 20:32:31

« vorige - volgende »

Truusje

goedendag,

eerst even voorstelllen. Truusje is onze valkparkiet. een ontzettend knuffeldier en ze is als wij thuis zijn eigenlijk altijd uit de kooi. ze is nu 10 weken en is handopgefokt door hobbykwekers vanaf de 10e dag omdat haar ouders niks met de kuikens deed. ze is nu rond de 80 gram. we hebben haar nu 2 weken. we kregen haar met 66gr. iets te licht eigenlijk. maar er is progressie.

de eerste paar dagen heeft ze eigenlijk niet gegeten, alleen maar eivoer. daarna is het met grote stappen voorruit gegaan. ze eet nu prima, eivoer lijkt niet interessant meer. zeuren kan ze nog wel erg als we langs de kooi lopen en de kooi is dicht.

ze begint al aardig te snappen dat nee niet goed is en als wij nee zeggen dan houdt ze ook wel op met wat ze aan het uitspoken is.(niet lang. maartoch!) speelgoed snapt ze nog niet echt wat ze daar mee moet. heel af en toe een beetje.
kroelen snapt ze meteen en laat haar koppie direct zakken.

het lijkt nog wel eens of je vlooien of iets dergelijk heeft.
ze is ontzettend druk met poetsen. vooral als ze bij je zit. haar verenpak is helemaal in orde. geen kale plekken of iets dergelijks.

ze doet wel vreemd af en toe.
ze spreid haar vleugels helemaal, laat haar koppie zakken en hapt wild om zich heen. soms hier en daar een blaas geluidje maar niet noemenswaardig. dit doet ze sinds enkele dagen.
vandaag heeft ze het al 2 keer gedaan en hebben duidelijk nee gezegt en haar terug in de kooi gezet voor een kwartiertje.

is dit de juiste manier om hier mee om te gaan? en wat is dit voor gedrag?

gr. Leroy, Wendy en Truusje

Hermien

Als hij/zij zich poets voelt het zich in ieder geval op haar/zijn gemak. Spreid hij/zij de vleugels helemaal of een beetje? Mannetjes spreiden hun vleugels een beetje om even te laten zien wie ze zijn. Is machogedrag. Het tikken en een beetje blazen betekent dan dat het jou als popje heeft verkozen en wil het lekker bij je aan zijn/haar trekken komen. Ik denk dus dat jou zij een hij is, maar ik ben geen echte 'kenner'.

Truusje

ze spreid ze helemaal.

en bedankt voor je reactie. ik wacht nog even meer reacties af...

hilde

welke kleur heeft jou valkje ?

je kan misschien een fotootje plaatsen hier

groetjesssssssss

Truusje

heb zo geen foto bij de hand, maar het is er 1 precies zoals informatie en antwoorden over gedrag op het forum zoals bij LIN.

de link: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,14942.0.html

gr. leroy

hilde

is het zo eentje als op mijn fotootje ??




10 weekjes is eigenlijk nog jong als jou valkje na 6/7 maandjes nog parels heeft dan is het een popje
je zal nog even moeten wachten

er zullen nog wel reacties komen

groetjesssssssss

Truusje

yup. exact zo 1 ja. nouja man of vrouw maakt me niet zoveel uit. ik wacht rustig af

Creatura

Hoi,

Als je valkje dat gedrag vertoont, hapt ze dan ook een beetje naar haar eigen vleugels? En hapt ze naar jullie of meer gewoon in het wilde weg?

Mijn popje Lotje zit soms namelijk ook ineens met haar vleugels helemaal wijd, en dan hapt ze naar haar eigen vleugels en in de lucht en ze klappert even met haar vleugels, maar dit is bij haar gewoon een beetje energiek gedrag; wat paarden zeg maar doen als ze ineens in de wei bokken. Ze is dan absoluut niet agressief; eerder blij. Meestal vliegt ze daarna ook heel plotseling weg gaat dan even heel lomp en wild rondvliegen ;D

Truusje

Hey,

Ja het is gewoon in de wilde weg. energiek gedrag hmm. oke.
ze hapt ook niet echt, maar bekkie gaat open en heen en weer met dat koppie als een bezetene.

nou oke. het zal der dan wel bijhoren. haha.

bedankt voor je reactie iig.

gr. leroy

Creatura

Hoi Leroy,

Ja, je zegt dat haar koppie dan heen en weer gaat; zo doet Lotje het ook precies. Heeft ze daarbij ook nog haar kuifje omhoog dan is het denk ik exact hetzelfde:)

Hangt ze soms ook af en toe op haar kop als een vleermuis? ;D Dat is ook nog zo'n uiting van blijheid/gekheid etc.

Een beetje clownsgedrag eigenlijk 8) :P

Truusje

nou opkop hangen vindt ze nog eng.

ze weet ook niet niet dat ze aan de zijkant van de kooi ook omhoog kan klimmen.(we zetten haar der wel een tegen aan) bij de kweker kon ze dat niet en nu snapt ze het nog niet. speeltjes doet ze ook nog weinig mee, laat staan opkop hangen

gr leroy