12 mei 2025, 16:52:53

valkje met grijze roodstaart

Gestart door hanneke, 1 januari 2010, 17:26:37

« vorige - volgende »

hanneke

Hallo allemaal,

Happy, onze valk, heeft samen gezeten met Mazzel. Een grasparkiet.

Happy is altijd een beetje een mensenvogel geweest. Bij zijn vorige eigenaren heeft hij alleen gezeten en heeft daardoor eigenlijk nooit geleerd zijn aandacht van andere vogels te krijgen. Hij heeft ongeveer een jaar met 4 andere valkjes gezeten. ook toen bleef het gedrag aanhouden dat hij niks van de andere vogels moest hebben en naar mensen toe trok. op zich geen ramp.

Sinds februari is Happy verhuisd omdat mijn exvriend en ik uit elkaar zijn gegaan. Per toeval kwam er een grasparkiet aangevlogen waar we hem bij hebben gezet. Het heeft maanden geduurd voordat Happy eindelijk met Mazzel door een deur kon. Nu is gisteren Mazzel verongelukt. Het arme beestje vloog achter me aan toen ik de deur dicht wilde doen en hij zat er tussen. was eigenlijk op slag dood :(

nu willen we Happy eigenlijk niet alleen laten zitten. Maar we willen eigenlijk ook geen 2de valkparkiet. Onze wens gaat eigenlijk uit naar een papegaai. Maar het moet qua gedrag wel passen. We zaten al te kijken naar een grote alexanderparkiet maar toen we verder gingen lezen naar het gedrag waren we er al over uit dat dit een no go ging worden.

Gaat een grijze roodstaart samen met een valkje? Of hebben jullie nog andere suggesties Ik weet dat de voorkeur uitgaat naar valkje met valkje, echter is Happy een "apart geval" en zoeken we dus niet zozeer een maatje voor Happy, want die voelt zich alleen ook prima. Maar meer een papegaai die in dezelfde kooi kan zitten zonder dat Happy slachtoffer gaat worden van een agressieve papegaai.

Peggel

ik zou een papegaai nooit bij een parkiet in 1 kooi zetten.
1 beet van een gaai is toch net harder van van een parkiet.
waarom anders niet 2 kooien naast elkaar?

maar dit is mijn mening hoor, ik zou het erg riskant vinden...

succes met je keuze ;)

bobbie

Hoi hoi,

Zou het nooit-nooit-nooit doen!

Zelf heb ik 3 papegaaien en 3 valkparkieten. Ik laat ze zelfs nooit tegelijk uit de kooi. De gaaien gaan er eerst uit. later in de middag gaan de gaaien de kooien in en mogen de valkparkieten er een paar uur uit. Het is zelfs zo dat ik de bovenkant van de gaaienkooien afdek om te voorkomen dat er in een pootje wordt gebeten. is hier al eens gebeurd namelijk.

Ik zou dit idee dus maar laten varen. Eén hap van een grijze roodstaart en je kan met je valkje naar de vogelarts (of nog erger).

Je kan natuurlijk wel een grijze roodstaart nemen, maar zeker niet samen in een kooi met je valkparkiet. Echt eigen kooi voor allebei.

Groetjes, Nel

Manouk

waarom wil je er geen twee valkjes bij elkaar zetten..
zo is het voor beide leuker..
en je hebt zo veel verschillende mutaties aan valkjes dat je bijvoorbeeld een hele leuke andere kleur kan vinden..

Persoonlijk zou ik er een tweede bij nemen..
maar smaken verschillen natuurlijk ;)

groeten
Manouk

hanneke

Bedankt voor de reacties :)

Voor Happy hoeft er, geloof me, echt geen tweede vogel bij. Die zit veel liever in zijn uppie met mensen die hij niet de hele dag ziet dan dat hij de mensen met een andere vogel moet delen. Apart geval wat dat betreft.

En valkjes zijn leuk. Maar er zijn zoveel vogels leuk. Eigenlijk willen we Mazzel gewoon terug. Maja. Ik ben zo stom geweest de deur dicht te doen met het arme beestje ertussen.

Het is toch een grasje geworden. Dat vrolijke en drukke van een grasje mis k nu toch wel. Ik hoop maar dat die 2 op een gegeven moment naar elkaar gaan trekken zoals met Mazzel. Met valkjes heeft het met Happy nooit gewerkt.

We hebben haar net. Pruuske (komt uit duitsland ;)) 8 weken en op het moment nog rustig aan het wennen. Zit al op de stok ipv tegen de tralies. Ik hoop dat ze morgen dr eerste zaadjes gaat eten :)