11 mei 2025, 14:09:24

Mijn jongste zoon

Gestart door Raoul, 6 september 2009, 11:59:16

« vorige - volgende »

Raoul

Hallo lezers en lezeressen,

Even iets over me thuissituatie voor ik aan me vraagjes kom.

We hebben een zoon met PDD-Nos (vorm van autisme), die super dol is op dieren en dan met dieren waar hij iets mee kan doen. Nu zijn we al heel lang op zoek naar een huisdier voor hem. Honden en katten zijn af gevallen ivm allergieën die anderen van ons gezin hebben. En na lang zoeken zijn we op valkparkieten uit gekomen. Hij kan daar zijn verhalen aan kwijt, verzorgen, "kunstjes" leren enzovoort. Hij is echt super lief voor alle dieren, maar kan helaas niet tegen alle dieren.
Na het bekijken van soorten is hij helemaal gek van de Albino.
Hij is er zo dol op, dat hij zelfs al namen aan het zoeken is. Hij leest alles over behuizing, verzorgen, vriendjes worden (tam maken), voeding enzovoort. En als er iets moeilijks is voor hem is het lezen. Dus nu al helpt de valkparkiet hem bij zijn eigen ontwikkeling. Is echt super om te zien.
We hebben in het verleden, toen de jongste zoon nog niet geboren was, al een valkparkiet en een grasparkiet gehad, dus we hebben redelijk zicht op het feit wat het betekent om een vogel(s) te hebben.

Nu komen de vraagjes:

1. Is het soort afhankelijk wat betreft het tam krijgen van een valkje? Is een albino makkelijker dan een witsmasker, bijvoorbeeld?

2. Zijn er mensen die speciaal kweken op tamme valkjes? Ik bedoel: Net als bij mensen heb je drukke en rustige mensen van aard.

3. Wat is de beste leeftijd voor het valkje om kennis te maken met mijn zoon?

4. In welke periode van het jaar hebben we de beste kans om een goed valkje te vinden?

Als er reacties komen op mijn vraagjes zullen er zeker nog meer vragen komen, daarom laat ik het even bij deze. Het belangrijkste vinden we een goede voorbereiding om de kans op een teleurstelling zo klein mogelijk te maken.
Onze grootste uitdaging nu is om zijn ongeduld te temperen.

Met zeer vriendelijke groeten

Raoul uit Eindhoven

Hermien

Nou, dat zijn nogal wat vragen, maar in het kort komt het erop neer dat je inderdaad bepaalde nestjes met specifieke karakters hebt. Goofy, mijn oudste valk komt uit een heel druk nest, maar was door de kweker al zó tam gemaakt dat het voor mij slechts neerkwam op voortzetting van de knuffelsessies. Ziedaar, Goofy is mijn allergrootste kroelkont. Silvo is een bonte bleekmasker, heel tam, maar minder knuffelig. Binky, een gele valk (mutatie ontschiet mij even) was óók al door de kweekster tam gemaakt en eveneens een heel rustig valkje met een hoog kroelgehalte. Tenslotten is er Gabber Beau, die ook heel tam hier is gekomen en een zeer rustig karakter heeft. Verder valt over hem nog niet veel te vertellen aangezien hij pas sinds afgelopen vrijdag hier is. Al mijn valkjes komen bij kwekers van dit forum uit een nest, dus bij hen kun je meer info verkrijgen. Mocht je tot de aanschaf van een valkparkiet over willen gaan, kun je bij deze kwekers gewoon aangeven wat de wensen zijn. Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes!

O, en vergeet niet dat je hier heel snel besmet gaat raken met het zg. valkjesvirus.... ;D

;D  ;D  ;D  ;D

Kimm

hoi,

ik denk dat het beste is om het valkje te nemen als deze zelfstandig eet bij de ouders. dus rond de 8 a 9 weken.
weet je wel zeker dat er geen allergie voor de vogels is? anders is het weer zo sneu als het valkje weg moet.
het zou erg leuk voor jullie zoon zijn :D
wel moet er met een valkje geduldig mee omgegaan moeten worden ;)
en zelf persoonlijk, denk ik dat jullie het beste voor een popje kunnen gaan, omdat mannetjes nog wel eens agressief kunnen worden als ze in de puberteit komen. ik weet dan nl niet of je zoon hiermee om kan gaan.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Raoul

Hallo,

Mag ik jullie bedanken voor jullie reacties?

Bedankt voor jullie reacties.
We weten zeker dat er gelukkig geen vogel allergie is. Wat betreft de pop of het mannetje, daar is hij al uit. Hij wilt toch liever het vrouwtje zoals hij het zegt.

Alle info die we krijgen gaan we zeker mee nemen binnen onze beslissing van welke soort en model we gaan kiezen.

Over  één ding zijn we gelukkig wel zeker: Hij zal het valkje nooit wat aan doen. Hij heeft dit al verschillende keren bewezen met andere dieren zoals een hondje wat naar hem gromde enzo.

Met groeten

Raoul

Sorella

Als jullie een albino valkje nemen vraag dan of er een dna test gedaan kan worden (kost wel wat geld)
Zelf heb ik ook een albino zitten en ik heb dus werkelijk geen idee of het een pop of een man is aangezien dat bij een albino niet te zien is, ook uit het gedrag kan ik niets op maken dus wacht ik wel af of er eieren gelegd worden of niet :)
Er zijn fokkers die het zouden kunnen berekenen maar volgens mij geeft dat geen 100% zekerheid (sry fokkers als ik het fout heb :) )

Caroline

Hoi Sorella, bij veel berekeningen is wel degelijk met 100 % zekerheid te vertellen of het een pop is hoor .... zeker bij albino.

Als de moeder een witmasker is en de vader een lutino, albino of split hiervoor kunnen hun albino nakomelingen NOOIT mannen zijn want .... een albino/lutino of split hiervoor geeft dit alleen door aan zijn dochters.  ;)

Groetjessssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Landiej

1. Is het soort afhankelijk wat betreft het tam krijgen van een valkje? Is een albino makkelijker dan een witsmasker, bijvoorbeeld?

Volgens mij heeft de mutatie niet héél erg veel invloed op het karakter van een valkje. Niet zoveel dat je het heel erg merkt in elk geval. Een albino is niet agressiever of sneller tam dan een witmasker.

2. Zijn er mensen die speciaal kweken op tamme valkjes? Ik bedoel: Net als bij mensen heb je drukke en rustige mensen van aard.

Echt kweken op tamme valkjes is lastig. Er zijn wel veel kwekers die ervoor zorgen dat je valkje al aan mensen en handen gewend is. Ze zijn dan al 'handtam'. Zoek dus naar een kweker die handtamme jonge valkjes verkoopt :)

3. Wat is de beste leeftijd voor het valkje om kennis te maken met mijn zoon?

Zoals al gezegd is het het leukst om een valkje te hebben vanaf het moment dat ze zelfstandig is. Dat is vanaf 6 á 7 weken. Soms worden ook 'papvalkjes' aangeboden: dit zijn valkjes die door de kweker met de hand gevoerd zijn. Deze valkjes zijn vaak zeer aan mensen gehecht, maar toch is dit niet aan te raden vanwege allerlei complicaties die kunnen optreden.

4. In welke periode van het jaar hebben we de beste kans om een goed valkje te vinden?

Het verschilt nogal per kweker wanneer er nestjes zijn. Vaak zijn er in het voorjaar en in deze periode van het jaar veel mensen met jonge valkjes. Je kan eens rondkijken in dagboeken hier op het forum, of in de te koop/gevraagd sectie hier op het forum (http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/verk/ads.cgi?ct=Valkparkiet)

Succes in elk geval met alle voorbereidingen :) En meer vragen zijn altijd welkom ;)

Caroline

Mijn kleine albinomeisje Tiamo nu Euro wordt het lieve vriendinnetje voor Lorenzo en uiteraard doe ik mijn best om dit meisje zo goed mogelijk te begeleiden tot zij kan verhuizen naar Lorenzo.  :D

Gelukkig heb ik zelf de nodige ervaring met de stoornis van Lorenzo .... mijn zoon Thomas is ook geboren met PDD-NOS.  :)

Komt dus helemaal goed!!!!  ;)

Leuk detail wat er nog bij is gekomen .... Euro is geboren op Lorenzo's verjaardag!!  ;D

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

amazingleeuwtje

Gefeliciteerd Lorenzo jij gaat een heel mooi en lief valkje krijgen...

Euro mooie naam hoor ;D Samen elk jaar jullie verjaardag vieren geweldig, neeee toeval bestaat niet dit moet zo zijn en gaat zeker helemaal goed komen ;D

Landiej

Goed geregeld Lorenzo ;) Een betere kweekster kan je je niet wensen  :)

Caroline

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Mark

gefeliciteerd met jullie nieuwe valkje! ik hoop dat lorenzo er een goed vriendinnetje aan heeft

gr Mark

Raoul

Mag ik iedereen bedanken voor de geweldige berichtjes en vragen op antwoorden. Er gaat geen dag voor bij dat Lorenzo vraagt hoe het met Euro gaat en of hij (pardon: zij) al komt. Hij blijft vragen hoe hij Euro op zijn vinger kan laten zitten en of hij Euro haar eigen naam kan laten zeggen.
Het mooiste van dit alles is dat dankzij Euro ik weer een ex-collega ben tegen gekomen.
Zo zien jullie maar dat Valkjes echt goed zijn voor een ieder?

Ik weet niet of het volgende wat ik typ mag hier (maar ik hoor het wel):

We hebben een geweldige dag achter de rug op Lorenzo zijn verjaardag. Deze dag is terug te lezen op de site van Trosradar.nl. Het hoofdstuk warme douche en dan Burgers Zoo. Misschien dat jullie dit eens willen lezen en ook een mening dan een stem willen geven. Misschien werkt het als een domino steen naar andere toe. Als Caroline ( de kweekster van Euro) het leest zal zij zekers snappen wat ik bedoel.

Zodra Euro verhuisd is van Caroline naar Lorenzo zullen we zekers nog iets laten horen, want ik denk dat er nog wel vraagjes komen.

Groetjes Raoul maar ook van de rest van de fam

Caroline

15 november 2009, 10:12:10 #13 Last Edit: 15 november 2009, 11:31:09 by Caroline
Jeetje, wat een geweldig verhaal, uiteraard heb ik meteen even gestemd.  ;)

Lorenzo zijn verjaardag in 2009 is wel heel erg bijzonder zo met ook nog het berichtje achteraf dat zijn Euro op die dag geboren is.  :D

Ik maak later op de dag nog een paar foto's van Euro .... tot dan.

Groetjessssss Caroline

Knuffie van Eurootje.  :-*

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Raoul

Gm allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb al twee keer berichtje gehad van iemand en als ik deze dan wil beantwoorden lukt het me niet om het te versturen. Er wordt gevraagd om een code over te nemen, zoals bijvoorbeeld de letter D (dik gedrukt en in het groen), maar dat lukt me dan niet.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of hoe ik iemand wel een persoonlijk berichtje kan terug sturen, want wij willen altijd reageren?

Groetjes Raoul