30 april 2025, 23:38:53

Hulp of tips gevraagd

Gestart door Ilsee, 22 augustus 2009, 07:47:11

« vorige - volgende »

Ilsee

Na het vorige succesvolle nestje van Nino en Milo mochten ze dit jaar ook nog een 2e ronde doen. Helaas met minder succes. Sinds vorige week voeren ze de jongen niet meer en hebben wij het op ons genomen. Met de oudste gaat het prima, met de jongste helaas niet.

Wij hebben niet de juiste middelen om hem op de juiste temperatuur te houden, en hij heeft een achterstand opgelopen van zeker een week. Ik verbaas me erover dat hij er nog is, maar het is een vechtertje! Hij geeft het niet op!

Hij kan het redden, absoluut! maar niet op deze manier!

Daarom vraag ik hulp of tips! Op dit moment weet ik even niet meer wat ik nog moet doen voor hem dan behalve wat we al doen. Wat hij nodig heeft is iemand die er de tijd en de middelen (couveuse) heeft voor hem. Is er zo iemand die het van me over wil en kan nemen, en anders: heeft er iemand tips voor me waar ik écht wat mee kan?

*Manon*

HOi hoi Ilse,

Jeetje wat balen dat de ouders niet goed voeren nu...

Tja, wat kan je doen?
Hoe oud is het jong?

Een warmte lamp heb je nodig om het op de juiste temperatuur te houden, die hang je erboven. Als hij al in de veren zit, hoeft dit niet.

Pap voeren, als ze nog heel piepklein zijn, kun je dit het beste geven met een kropnaald en anders met een spuitje...

Misschien is het een idee als er iemand in de buurt woont met ook een nestje om hem daar onder te mogen leggen.... ?

Succes!

Groetjes Manon

Ilsee

Ik weet niet zo goed wát er voor zorgt dat hij die achterstand heeft. We voeren hem gewoon met een spuitje en dat gaat prima. Hij protesteert niet, helemaal niets! Heb zelfs nog nooit zulke gemakkelijke eters gehad.

We geven voeding van Cédé, aangevuld met eivoer. De hoeveelheden uiteraard zoals dat op de verpakking vermeld staat.

Het jong is van 7 augustus, nu dus een ruime 2 weken oud, maar hij ziet er nog uit als een jong van 1 week oud. Hij zou nu rondom pennengroei moeten hebben maar tot zover zijn ze alleen nog maar op zijn vleugeltjes doorgekomen.

Hoewel het jong een doorbijtertje is, is hij wel zwak. Daarom dat ik nu hulp inschakel. Ik laat het liever aan iemand anders over die er meer verstand van heeft zodat dat diertje de kans krijgt om uit te groeien tot een mooie volwassen valk.

*Manon*

als hij toch goed eet, is er toch weinig aan de hand denk ik dan?
Ik had hier ook een valkje, die liep ook erg achter bij de anderen.... ik heb niet ingegrepen, ze werden ook netjes gevoerd door de ouders en ja... achter lopen is niet zo erg denk ik, als ze maar wel goed blijven eten.

Ik hoop dat er iemand is die je kan helpen hiermee, ik heb net mijn eerste twee nestjes gehad en heb er ook nog niet zo heel erg veel verstand van.

Succes!

Groetjes Manon

Ilsee

Dat is het probleem nou juist, ze worden niet gevoerd door de ouders.

Het grootste probleem, de warmte, is nu zoals het lijkt opgelost.
Vanochtend uiteindelijk terecht gekomen bij Corina (sennapapegaaien) die ons een goede tip gaf om de jongen op de goede temperatuur te houden. We gaan het nu dus proberen met een 7Watt nachtlampje met een sok eromheen.

Verder heeft het jong waarschijnlijk de achterstand al opgelopen in het blok maar is dat vooral nu goed merkbaar. Daarnaast is de achterstand alleen nog maar groter geworden door het continu jojo effect van de warmte omdat we het met kruiken deden. Daardoor is de energie vooral gaan zitten in het warm houden, dan in het opgroeien.

Daarnaast moeten we is ons achterhoofd houden dat dit misschien een "foutje der natuur" kan zijn. De jongste was ook niet helemaal goed en was in het nest al doodgegaan.

We zien het allemaal wel. Het jong is erg zwak, maar eet goed, en zolang het wil eten geef ik het niet op!

*Yvon

Hoi hoi

Het enigste wat ik je nu kan aanraden is om te veranderen van voeding.
Nutribird a19 of a21 wordt het meeste gebruikt.
Heb je ook de topic handopfok al goed doorgelezen ?
Ikzelf heb ook een achterstandsvalkje groot gebracht vanaf haar 2de week en is een mooi fors valkje geworden.
Ondanks dat ze ook een achterstand had van 1 week.

Groetjes en succes !!
Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Jacoba

Hoi,

Als cédé papvoeding nu goed gaat zou ik niet zomaar overstappen naar nutribird 21 of 19. Overstappen kan maag-darmproblemen (diarree) veroorzaken en dat moet je nu net niet hebben.
Ik heb zelf ook valkjes grootgebracht en ik vind zelf de cédé papvoeding het prettigst, het is lang niet zo plakkerig als de nutribird, en mijn valkjes deden het er prima op.
En als je nu de warmte bij het kleintje constant hebt is het toch prima.
Heel veel succes met je kleintjes.
Groetjes Jacoba.

Dierenfreackske

Hoi, ik zou de raad van Yvon opvolgen , ze heeft ook al ervaring he! Ik heb ook een papvalkje gehad, vanaf 2 weken en is nu mooi groot bijna, nog ietsje kleiner dan een ander maar niet veel hoor! Komt nog goed denk ik! Succes hoor! Grtjs. Ann