11 mei 2025, 11:53:47

Bloedend teentje

Gestart door Creatura, 2 november 2009, 17:05:00

« vorige - volgende »

Creatura

Daarnet kwam ik erachter dat mijn popje Lotje ineens een bloedend teentje heeft. Ik had haar in de kooi gezet, en toen was er nog niks aan de hand. Een half uurtje later toen ik weer keek had ze ineens een rare donkere vlek op haar buik, en toen ik dichterbij kwam bleek dat haar voorteentje flink had gebloed (ze had het pootje ingetrokken waardoor haar veren ook bebloed werden). Ze zal denk ik ergens aan zijn blijven hangen ofzo, ik weet het niet; heb ook geen kreet gehoord ofzo, terwijl ik er toch de hele tijd bij zat ???
Ze lijkt er niet heel erg veel pijn aan te hebben want ze loopt er wel op. Het teentje ziet er onder het nageltje een klein beetje dik uit en is natuurlijk rood van het bloed.
Ik heb geen desinfecterende middelen in huis, anders dan sterilon of alcohol, maar dat ga ik haar maar niet aandoen :-\
Heb haar al even in een bordje met warm water en wat cocosolie laten lopen (cocosolie is licht desinfecterend), maar weet niet of dat voldoende is.

Wat raden jullie aan?
Iets anders desinfecterends kopen en dat op haar teentje druppen, of gewoon maar even afwachten en kijken hoe het morgen is?

Kimm

hoi,

ik zou het teentje even met rust laten tot morgen. het bloed toch niet meer?

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Creatura

Hoi Kim,

Nu bloedt het niet meer inderdaad. Ik zie wel dat haar pootje wat dikker dan haar andere pootje is; en ze heeft er sinds een uurtje ongeveer dus wel last van. Ze staat er nu bijna niet meer op en zit steeds op 1 pootje.
Ik kijk het aan, en zie morgen wel hoe het is. Ik heb het idee (kan het niet heel duidelijk zien) dat er een stukje vel van haar teentje af is. Hoe erg dat is weet ik ook niet.
Morgen weer een dag, en als ik zie dat ze er niet lekker van wordt ga ik sowieso met haar naar de vogelarts.

Kimm

ja dat lijkt mij het verstandigst inderdaad, ivm ontsteking.
wel fijn dat het niet meer bloed. doordat het gebloedt heeft, is het wondje ook schoon hoor. dat scheeld weer ;)
veel sterkte en laat je het nog even weten?

groetjes kim

Creatura

Lotje's voetje is nog steeds dikker dan haar andere voetje.
Er hangt een flinke korst aan haar teentje en ze heeft een beetje moeite om er op te staan. Maar lopen kan ze wel, en klimmen ook, dus het is niet zo dat het ondraaglijk is.
Toen ik Lotje en Tommy vandaag uit de kooi haalde vlogen ze niet weg. Lotje is meestal de eerste die ervandoor vliegt, en vandaag bleef ze zitten. Tommy trouwens ook, dus of hij zich nou aan Lotje aanpaste of dat het gewoon door het donkere druilweer komt, geen idee.
Ze hebben wel even gevlogen, maar dat was vooral als ze " schrokken" van bijvoorbeeld mijn telefoon waar een smsje op binnenkwam ;D Lotje zit wel veel bol, maar op zich doet ze dat altijd al wel.
Ze eet netjes, en buiten de kooi ging ze ook gewoon spelen en wat rondscharrelen. Iets minder dan normaal wellicht, maar niet heel opvallend.
Nu in de kooi zit ze te knikkebollen, maar dat deed Tommy net ook, en bovendien is het ook gewoon donker in de kamer.

Het is kortom allemaal een beetje onduidelijk. Ze zal zich niet helemaal lekker voelen, maar dat kan natuurlijk ook door de pijn in haar voetje komen. Vind het lastig, maar ik vind het niet alarmerend genoeg voor een bezoek aan de VA.
Ben wel benieuwd naar andere meningen :)

Hermien

Ik adviseer je toch maar even langs een v.a. te gaan. Wie weet heeft het een ontsteking, die je valkje heeft opengeknabbeld. Een dik pootje is echt niet goed, hoor. En gecombineerd met het bol zitten............

::)  ::)  ::)  ::)

Kimm

hoi,

ik sluit mij bij hermien aan om het toch te laten controleren.
vaak lopen ze wel wat lang mank, want een pootje is toch kwetsbaar, maar om het een en ander uit te sluiten zou ik het pootje laten nakijken.

groetjes kim

Creatura

Hoi Hermien en Kim,

Bedankt voor jullie advies. Heb het toch in de wind geslagen :-[ Vooral ook omdat het al avond was, ik geen auto heb en de dichtsbijzijnde vogelarts in Nijmegen zit (woon zelf in Arnhem). Heb het nog even aangekeken, en later op de avond merkte ik al dat Lotje energieker leek dan eerder op de dag. Ze hing weer op haar kop (dat gekke clowntjes-gedrag ;)) en had ook weer veel meer praatjes. Vanochtend bleek wel dat ze weer haar oude zelfje is; zodra ik haar uit de kooi haalde vloog ze meteen weg de hele kamer door, en ze zat niet meer de hele tijd bol op mijn knie. Ze lijkt geen pijn meer te hebben en het pootje ziet er ook weer normaal uit. Gelukkig maar dus. :)