Kortwieken: hoe moet ik mijn vriend overhalen?

Gestart door Marouska, 18 augustus 2009, 15:29:48

« vorige - volgende »

Marouska

18 augustus 2009, 15:29:48 Last Edit: 20 augustus 2009, 08:28:53 by Sanna
Een vriend van mij heeft laatst een valkparkietje gekregen,
hij is niet tam, en zelfs een beetje vals.
Nu kwam hij naar mij toe en zei: Ik ga denk ik mijn valkparkietje laten kortwieken!
Ik ben fel tegen kortwieken,
en hij vroeg om advies, en toen zei ik: Ik vind het dierenmishandeling.
En toen zei hij: Het voelt hetzelfde als nagels knippen bij mensen!
Is dat zo?
En toen zei ik; Ik vind het nogsteeds niet leuk.
en toen zei hij; Als je het bij de dierenarts laat doen, dan is het helemaal diervriendeljk!

Ik heb veel verhalen gehoord over kortwieken, en ik ben er echt tegen, maar overdrijf ik het ook?
Of toewel: Is kortwieken echt dierenmishandeling?
En doet het ook echt pijn?

ik ben er op tegen omdat een vogel gewoon hoort te vliegen,
en niet hoort te hupsen,

Dus als iemand meer informatie heeft over kortwieken,
zet het hier alsjeblieft onder!

Paauwtje

18 augustus 2009, 16:00:10 #1 Last Edit: 20 augustus 2009, 08:29:14 by Sanna
Wanneer je niet in het leven van de veer knipt doet het geen pijn.
Je kan het dan vergelijken met het knippen van een nagel ja.
Kortwieken is wel een aanslag op het vertrouwen van de vogel.
Dat is het belangrijkste bij het het tam krijgen van je valkje.

Groet,

Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Sanna

Hallo Marouska,

Kortwieken doet in principe geen zeer. Het is wel verstandig om het de eerste keer door iemand voor te laten doen die het al vaker heeft gedaan. Ook kun je het bij de dierenarts laten doen. Het moet namelijk wel goed gebeuren. Worden de veren te kort afgeknipt, dan kan het gaan bloeden. Ook kan het gebeuren dat te kort afgeknipte veren niet meer uitvallen.

Kortwieken kan een goede oplossing zijn om lichtelijk vals valkje tam te krijgen. Het valkje is dan bijna volledig afhankelijk van je en zal je hoe dan ook moeten accepteren. In de rui verliest het valkje de geknipte pennen en er komen weer normale veren voor terug. Hij zal dan weer gewoon kunnen vliegen. En hopenlijk is hij dan inmiddels tam ;).

Ik ben ook geen voorstander van kortwieken. Maar soms kan het noodzakelijk zijn. Ik heb het zelf 1 keer moeten doen.

Groetjes, Sanna

Kimm

ook ik heb het een paar keer noodzakelijk moeten doen. de eerste keer had ik er ook heel veel moeite mee, maar het gedrag van het valkje veranderde wel.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Landiej

Toen wij onze eerste 2 valkjes gingen halen hebben we ze na wat wikken en wegen laten kortwieken. Het zal het valkje geen pijn doen als het goed gedaan is.
Onze kleintjes vlogen gewoon vrolijk door, ook zonder alle vleugelpennen, dus achteraf was het kortwieken niet nodig geweest ;)

Ik zou het nu niet zomaar meer doen om een jong valkje tam te krijgen. Als het valkje vals dreigt te worden is het denk ik wel het overwegen waard. De vleugelpennen groeien immers gewoon terug :)

Gunzy

Een eenmaal gekortwiekte vogel heeft niet door dat hij niet kan vliegen. Waardoor de vogel hard op de grond terecht kan komen als hij vanaf zijn kooi wil vliegen of uit je handen vliegt. Zeker ook iets om rekening mee te houden.