19 april 2024, 19:21:19

mijn valken hebben eieren

Gestart door demi, 20 mei 2003, 19:34:45

« vorige - volgende »

demi

hallo allemaal

sinds 3 weken heb ik een koppeltje valken waarvan de pop gepareld is en de man een witkop.
nou waren ze vanaf dag 1 aan het vrijen. en toen heb ik van mijn pa een broedhok eraan gekregen( ze staan boven in een aparte kamer) en nu hebben ze al 4 eieren waarvan er 2 rood zijn en een kan ik met de schouwlamp niet meer in kijken! is het dan een stinkei? ik hou jullie allemaal op de hoogte willen jullie me aub een beetje begleiden? ik weet er nog niet veel vanaf!?

mandy bedankt je weet wel waarvoor je bent toppie!!!
groetjes diana

Mandy

 ;DZeker Diana!

Maar gefeliciteerd met dit mooie, snelle resultaat! :)
Die rode eitjes zijn dus zeker bevrucht en hoe oud is dat donkere ei? Het eerste eitje kan uit komen 18 dagen nadat het gelegd is. Ze moeten dan wel goed broeden natuurlijk en geef je valken voldoende extra's ook zoals kalk en mineralen. Daar hebben ze eigenlijk vantevoren al meer van nodig ivm de maak van de eischalen, het popje natuurlijk, maar er kunnen nog eieren bij komen hoor. Wat ook belangrijk is is de luchtvochtigheid in die kamer, rond de 60-70%, anders heb je kans dat de eieren indrogen.
Veel succes! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

demi

hoi mandy ik denk dat het ei dat donker is zo rond de 9/10 dagen is ze zitten er constant op samen! heel afentoe zie ik ze en hoe bedoel je dat van het lucht?

kalk hebben ze en mineralen eivoer hebben ze ook voer en water en vers fruit en groente...

groetjes diana

Mandy

20 mei 2003, 20:12:02 #3 Last Edit: 20 mei 2003, 20:13:42 by Mandy
Dan kan dat ei ook gewoon bevrucht zijn hoor Diana, dan gaat het vruchtje steeds meer groeien en vult het ei steeds meer waardoor je er minder in kan zien.  :)
En pas op als je de eitjes vast wilt pakken, doe dit het liefst niet of anders met hele schone handen omdat je huidvet anders de poriën van de eieren kan verstoppen. Daardoor kan er minder zuurstof door het ei naar het vruchtje en kan het mis gaan.
De luchtvochtigheid meet je met een hygrometer en is echt heel belangrijk. Het is in huis vaak te droog en te droog is voor de eitjes niet goed, want dan kunnen ze indrogen. Een bevrucht eitje kan zich dan niet goed ontwikkelen met als gevolg dat als het eitje niet uit komt en je erin gaat kijken je er een half valkje in ziet zitten. De eerste 2 jaar wist ik dat ook nog niet en toen had ik in totaal 23 ingedroogde eieren, wel bevrucht en dus met halve valkjes erin... :(
Je zou dan wat extra bakken water neer kunnen zetten, want alleen bakjes aan de verwarming zijn vaak niet voldoende als het binnen te droog is. Maar meet het eerst maar eens.

Groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

demi

dan zal ik voor de zekerheid bakjes water neer gaan zetten
en dan zo`n meter gaan kopen.
en met mijn handen heb ik er nog geen 1 keer aangezeten ik heb zo`n lampje dat je erop zet en zo erin kunt kijken!

groetjes diana

ps tips zijn welkom!! ;)

Lique

Hoi,

Als je er een keertje aan komt, is er niks aan de hand hoor, of een paar keer, maar je moet het inderdaad niet te vaak doen, dit kan ernstige schade voor de vrucht leiden.

demi

hoi allemaal

vanmorgen hoorde ik gekke geluiden en toen ik ging kijken waren de valken aan het vrijen is dat normaal terwijl ze met eieren zitten?
alvast bedankt diana

Mandy

Ik zie dat hier in m'n volière niet, want dan zijn beide ouders eigenlijk nooit gelijk van het nest. Ze blijven elkaar afwisselen totdat de jongen wat ouder zijn en goed in de veren zitten, dan hebben ze ook geen 24 uur verwarming van de ouders meer nodig. Dan zie je vaak dat ze alweer gaan paren en ligt het 1e ei er al voor het laatste jong is uitgevlogen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

demi

 :)

er lag vandaag een 5e ei!

groetjes diana

Lique

Gefeliciteerd zeg.
Maar het is volkomen normaal dat ze "het" ook doen, als ze een nestje hebben.

demi

bedankt lique
dat wist ik niet weer iets nieuws geleerd!
 ;)
het gaat goed ze zitten er constant samen op heel afentoe zie je een glimp van hem of haar(suske en wiske).
groetjes diana

daan

Hoi Diana,

Gefeliciteerd met je eitjes spannend he, wij zitten nu ook zo in spanning want ons koppeltje valkjes zitten oook op 4 eitjes te broeden, en ze gaan er geen moment vanaf, er zit iedere x wel weer 1 op........... dan de pop weer en dan de man weer of soms gezellig samen.We zijn zo benieuwd hoelang moet het bij jou nog duren ik denk hier ongeveer een week.
Je hoort het wel als er nieuws is. Succes he.

Groetjes Danielle

demi

hoi daan ja spannend is het zeker! ;D
maar als alles goed is en goed gaat dan denk ik ongeveer ook nog een dag of 8!
je hoort wel maar hartstikke lief van je reaktie!!!!
 :-* diana

daan

Goedenmorgen Demi,

En gaat alles nog goed met de eitjes, geen nieuwd is goed nieuws denk ik, laat je wel weten als er weer wat te vertellen valt. Ik heb vanochten ff snel bij de eitjes gekeken en gelijk ff schoon zaaagsel erin gedaan, er zij er 2 onbevrucht :'(en 2 zeker bevrucht :) nou maar hopen dat alles goed blijft gaan...........


Groetjes Danielle

demi

hallo allemaal

ik heb 2 dagen geleden een kapot ei weg gehaald zat een gaatje in , en toen ik hem open maakte zat er een dood baby`tje in hij was helemaal gaaf en hij had gele veertjes
nu liggen er nog 5 eieren waarvan er 4 donker zijn nog ff afwachten maar!!

groetjes diana