1 mei 2025, 06:39:53

Kaakklem

Gestart door lynette, 15 augustus 2009, 00:55:21

« vorige - volgende »

lynette

15 augustus 2009, 00:55:21 Last Edit: 23 augustus 2009, 16:54:49 by lynette
Hoi,

Begin van vorige week begon mijn koppel met jongen aan een nieuw nest. Helaas werden de 3 jongen niet meer gevoerd. Ik heb ze onder mijn hoede genomen en ze op de pap gezet. Inmiddels ervaring mee.

Na een apar dagen merkte ik dat het oudste jong moeilijker zijn snavel open ging. maar omdat hij met zijn nageltje onder zijn kinnetje zat dacht ik aan een ontsteking. En wilde dit even afwachten. Totdat hij zwakker werd en zijn bekkie helemaal niet meer open ging en ik het snaveltje moest forceren om te voeden. Begon na een paar dagen het 2e jong ook last te krijgen van deze symptomen. Ik heb gelijk de Vogelarts gebeld en er naar toe gegaan. Hij heb niks kunnen vinden.

Er is een uitstrijkje van de keel gemaakt. Ontlasting is onderzocht. Ook is er op mijn verzoek getest op het geel.

En verder waren er geen gekke dingen te zien aan hem.
Maar omdat de VA aan een infectie/bacterie dacht heeft hij me antibiotica gegeven en dit moet binnen 3 dagen resultaat geven anders is het een virus. Ook moest ik elke dag de jongen stomen. Om verlichting te geven van de mogelijke stijve spieren.

Helaas knapte de oudste niet op en bleef het zelfde. De middelste is weer een stuk opgeknapt poetst en speelt. Helaas gaat haar snaveltje niet open. En gelukkig hoef ik haar snavel niet te forceren en kan ik haar met de kropnaald voeren. Dit heb ik al veeel vaker gedaan en heb het geleerd bij de Vogelarts Dhr Bastiaanse.

Nu is het jong net een klein half uurtje geleden met veel spactiese bewegingen in me handen overleden. Het leek wel op een hartaanval  :'(

IEMAND een idee wat dit zou kunnen zijn???

Groetjes Lynette :'( :censuur

*edit* jong is zaterdag weg gebracht voor sectie

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Kirsten

Hoi Lynette,

Wat verdrietig dat ondanks al je moeite het jong het niet gered heeft.
Je bent met de jongen ook naar Batiaanse geweest denk ik?
Het enige wat ik me kan bedenken is een soort kramp ofzo, waardoor alles dus stijver wordt.
IK heb nog even door de boeken gebladderd die ik heb, maar ook daar kan ik dit symptoom niet vinden.

Ze hebben het verder goed warm en wat doe je door de pap?

Groetjes en ik duim voor de andere 2
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Hermien

Ach, wat triest!

en ik duim mee voor de anderen, hoor!

Dikke knuf van mij en mijn 'Vliegtuig'!

:-*   :-*   :-*

lynette

18 augustus 2009, 16:09:39 #3 Last Edit: 18 augustus 2009, 16:13:01 by lynette
Hoi Kirsten,

Dhr bastiaanse is 2 weken op vakantie. Er word nu waargenomen in Waalwijk. Helaas nog geen verbetering bij de oudste. Gelukkig blijft ze op een goed gewicht. Ook de jongste heeft een heerlijk gewichtje. Vind het echt gewoon vreemd dat het jongste valkje van het nest nergens last van heeft. De oudste vliegt nog niet maar is wel druk in de bak bezig met fladderen.

Ik geef ze momenteel gemalen pellets van nutribird voor grasparkieten door de nutribird pap heen. Een keer per dag met een beetje druivensuiker op aanraden van de VA
Ik heb probiotica staan maar hoefde dit pas weer na de AB kuur te gebruiken.

Ze zitten in zo een afgeslote plastic caviabak. De temp is daar 25graden en ze zitten helemaal in de veren.

Hopelijk krijg ik snel de uitslag van de sectie op het oudste jong. Ik had ook 2 volwassenen die wat zwakjes oogde. Hun hebben nu ook een kuurtje en zijn al weer de oude.

Snap er niks meer van  :-\ ???

Bedankt

@Hermien
Bedankt en helaas is het wereldje van het kweken soms erg hard  :'(

Groetjes Lynette

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Peggel

he bah zeg, wat een verhaal.
natuurlijk weet je nooit wat er allemaal fout kan gaan, maar leuk is het zo niet meer voor even.
Peter Bastiaansen ken ik wel, want ik heb al mijn  vogels (9) daar laten testen, en ik kom er zelfs af en toe met 1 hond.

maar als jij je vogels binnen heb is de kans op "het geel" klein hoor.
ik heb vroeger in een vogel opvang gewerkt, en toen nog kwamen we het alleen tegen bij Duiven.

sterkte hoor, en ik hoop snel een bericht te lezen dat de rest goed is gekomen ::)