28 maart 2024, 14:56:24

Zonnepitten

Gestart door Carola, 20 augustus 2009, 20:04:49

« vorige - volgende »

Carola

Hallo,

Ik heb een bonte man van ongeveer 1 jaar, die niet echt mager is, maar best iets dikker mocht. Ik denk dat dit komt omdat hij geen zonnepit(achtige) zaden eet. Omdat hij deze in het valkparkietenzaadmengsel niet at, heb ik een mengeling voor neophema's enzo gegeven, en ook daar laat hij de 'zonnepitten' liggen, dus dat was geen oplossing. Hij krijgt met mate fruit enzo, is gek op trosgierst. Hij zit in een grote kooi en mag er ongeveer dagelijks uit. Hoe krijg ik hem in een vollere conditie?

Hij woont sinds kort samen met een wildkleur vrouw die juist nogal wat 'spek' op de borst heeft. Kan dat kwaad, of moet zij dit kwijt en hoe dan? Ik heb een voliere... maar daar durf ik ze niet meer in te doen. Toen ik ze daar een tijdje in had, viel de deur eens open en probeerde het mannetje naar mij toe te vliegen. Hij is 2 dagen weggeweest; het is een wonder dat hij bij iemand op de schouder ging zitten en dat deze zijn best heeft gedaan ons op te sporen.

groetjes, Carola

hannibal

Hoi Carola

Ik had ook een valkje dat geen zonnepitten at, ik neem aan dat de pitten die je geeft in de schil zitten,je kan ze ook uit de schil kopen, misschien heeft dat success, je kan ze dan in de natuurvoedings zaak biologisch kopen.
Misschien is het een goed idee om je valkje te wegen, dan kan je zien of er een probleem is of niet.

Succes ermee.
Groetjes van Hannah en de 7 wereld wonderen

Carola

Hoi Hannah,

Gepelde zonnepitten ga ik zeker proberen. Maarre. hoe weeg je een vogel?? En wat is dan een goed gewicht?

groetjes, Carola


hannibal

21 augustus 2009, 20:24:04 #3 Last Edit: 21 augustus 2009, 20:47:08 by hannibal
Hoi

Het gewicht van een volwassen valkparkiet is ongeveer 80 tot 110 gram, je kan ze wegen in de keuken weegschaal, zo doe ik het , even snel in het bakje zetten en snel kijken voordat ze de benen nemen.

Je kan trouwens de zonnebloempitjes ook malen, zonder pel, en dan door het eten doen, niet te veel,

Groetjes Hannah

Carola

Hoi,

Tweetie weegt 84 gram. Wat een crime om hem te wegen, hij zit geen seconde stil, zodat je niets af kunt lezen. Dan Poppie, 146 gram, zij is zoveel rustiger dan praatjesmaker Tweetie...
Dus ik kan me beter zorgen maken over het overgewicht van Poppie, dan omdat je het borstbeen van Tweetie zo goed voelt.

groetjes, Carola

Kimm

wauw, 146 gram  :o dat is een flinke valk.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

mieke_06

hahaha wat een dikzak.

veel sterkte met het dieet.

groetjes, Mieke

hannibal

Hoi

Het is wel duidelijk wie al de zonnebloempitjes in jouw huis eet!!! ;D

Nog nooit zo'n zware vogel gezien, de zwaarste die ik heb is 120 gram en de lichtste 83 gram.

Ik weet niet of er iets in zit, in mijn mening, maar ik merk dat de grijze wildkleur altijd zwaarder zijn, de lutino en andere ''merken'' lichter van gewicht, naar mijn gevoel heeft dat de maken met de compactheid van de veren, althans in mijn voliere,

Groetjes Hannah en de 7 schavuiten

Carola

Hoi,

Ik heb Tweetie als vogel van een maand of 4 of 5 gekocht, vorig jaar oktober, en Poppy is er pas sinds mei. Tot Poppy kwam bleven de zonnepitten over in het voer. Ik dacht dat Tweetie maar meer trosgierst moest eten, maar dat helpt niet, al eet hij het graag.

Ik zal over een tijdje eens laten weten of hij gepelde zonnepitten eet en een minder scherp borstbeen krijgt. Ik maak me minder zorgen nu, maar als hij wat dikker zou worden, vind ik dat wel een fijn idee.

Bedankt voot het meedenken!

groetjes, Carola

Kaatje

Ik denk dat Poppie de zonnenpitten die over bleven in het voer telkens heeft opgegeten en daarom zo zwaar weegt. Poppie zal echt wat af moeten vallen want 146 gram is echt te zwaar voor een valkparkiet, wat een gewicht zeg  :o  :o

Succes met de lijn  ;)

Groetjes, Karin

Carola

Ja, het klinkt niet als een goede combinatie, de ene eet de pitten van de andere op... Maar Poppie was wel al zo dik toen ze bij ons kwam, daardoor viel toen pas goed op dat Tweetie iets te slank is. Daarom probeerde ik nog meer dan voorheen wat 'spek'op hem te krijgen.

Is het een idee op grasparkietenvoer over te stappen en dan Tweetie uit de hand bij te voeren, in grof parkietenzaad zit immers ook nog een soort zonnepit??

Groetjes, Carola

Kimm

hoe zwaar is tweety eigenlijk?

toen ik mijn opvang valkje kreeg was hij ook veel te zwaar, maar ik weet waarom hij te zwaar was. geen beweging en patat eten etc.
nu heeft hij een mooi gewicht, maar het blijft gewoon een forse valk. dat is gewoon zijn bouw.
mijn andere valkje happy, vond ik toen ook maar wat dun vergeleken bij bemmie.
maar happy is nu eenmaal slank, dus dat is niet erg. dus vandaar dat ik vraag hoe zwaar tweety is.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Carola

Hai Kim,

Tweetie is 84 gram, Poppie 146. Ze volgt hem overal en hij is best actief, dus beweging krijgt ze wel. Ze heeft ook 1 maand in de voliere gezeten zonder dat ze afviel. Als ze van haar vorige eigenaar al slechte dingen te eten kreeg, dan mag dat na een maand of 3, 4 toch niet meer meespelen.

Ik denk dat Poppie maar een zonnepitarm dieet moet volgen, grasparkietenmengsel. En dan extra (gepelde) zonnepitten voor Tweetie. Wat denken jullie? Wat is slank voer, wat is vet voer??

groetjes, Carola

hannibal

Misschien ook veel fruit hapjes, groenvoer, als een slanke aanvulling.

Groetjes Hannah

Landiej

Ik denk dat het wel meevalt hoe mager Tweetie is, hoewel hij ten opzichte van Poppie waarschijnlijk best klein zal lijken :P Poppen zijn doorgaans sowieso groter dan mannen, maar 146 gram is inderdaad wel erg zwaar!

Als je zorgt dat er geen vette zaden/pitten in het voer zitten en niet te vaak eivoer en trosgierst geeft zal Poppie best afvallen. Ik verwacht dat Tweetie gewoon op hetzelfde gewicht blijft, zeker als je groenvoer bij geeft!

Het blijft natuurlijk wel slim om het gewicht van Tweetie ook in de gaten te houden.