12 mei 2025, 09:59:32

andere manier van tammaken

Gestart door Heidy, 18 september 2009, 12:01:47

« vorige - volgende »

Heidy

Hoi allemaal,

Omdat ik 40 uur per week werk en alleen daardoor al niet zo heeeel veel tijd heb om mijn vogels tam te maken, doe ik dat op een 'alternatieve' manier. Mijn vogels worden misschien niet zo tam als bij iemand die er echt heel tijd voor heeft, maar voor mij is het voldoende. Omdat anderen er misschien ook iets aan hebben, hier 'mijn' manier:

Uitaard probeer ik als de vogels gewend zijn ze uit mijn hand te laten eten (met mijn hand in de kooi) en te laten opstappen.
Lukt dat eerste niet, dan probeer ik ze over te halen om door de tralies van de kooi zonnepitjes (al dan niet gepeld) te laten eten. Dat lukt meestal vrij snel. De eerst angst is dus overwonnen. Daarna gaan de deurtjes regelmatig open en laat ik de vogels zelf bepalen of ze uit de kooi willen komen.  De ene soort komt in het begin sneller uit de kooi dan de andere. Kakariki's zijn over het algemeen vanaf het begin heel snel met naar buiten komen, mijn valkjes hebben wat meer tijd nodig. Tja en dan gaat het eigenlijk vanzelf. De vogels durven langzamerhand steeds meer. Pukkie bijv. (ons wildkleur valkje) heeft deze week iets nieuws uitgevonden: op het hoofd van mij en mijn vriend landen. Erg leuk hoor...
Mee kaarten doet Pukkie ook graag. (met een eigen stok kaarten wel te verstaan). Ik heb gemerkt dat deze manier van tammaken ook goed werkt. De vogels bepalen volledig in hun eigen tempo wanneer ze tam willen worden. Er zit van mijn kant dus geen enkele dwang achter.

Groetjes,

Heidy

Kimm

hoi heidy,

leuk dat je dat hier neerzet. wellicht hebben mensen er iets aan die ook veel van huis weg zijn :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Jacky

Mijn zwager heeft het ook op zo'n soortgelijke manier gedaan.

Hij heeft Peter, 2 jaar oud en niet tam gemaakt bij mijn schoonmoeder, intussen zover dat hij zelf bij hem komt en door de tralies kusjes geeft. Toch knap als ik zie hoe Peter voor die tijd was en hoe het nu een leuk valkje is geworden.
Gillen doet hij niet meer, het is gezellig brabbelen en lief fluiten. Hij land zelfs op zijn bord macaroni om mee te snoepen  ;D

Groetjes Jacky