7 mei 2025, 23:28:58

vraagje over tam maken

Gestart door cocodevalkparkiet, 17 augustus 2009, 22:36:04

« vorige - volgende »

cocodevalkparkiet

vraagje
ik heb een vraagje..
ik heb snds vndaag een nieuw valkje is tussen 6 maand en jaar.
ik ben nog niet bezig met haar proberen tam te maken maar zodra ik hokje open deed om haar voerbakje tevullen beet ze me tot bloedens toe. hoe kan ik dat het beste doen?
want ze blijft door pikken. dus kan op dat moment weinig heb met veel pijn en moeite bakje kunnen pakken... eten erin en heel snel opgehangen en hokje dicht hahaha
wie heeft een tip??

groetjes Froukje

Anke

Hoi,
Begin eens met rustig tegen je valkje te praten als je bij de kooi staat.
Verder niks doen gewoon praten.
Ik doe dat altijd met een bakje koffie erbij, gewoon even gezellig op visite.

Als je perse de kooi in moet om de bakjes te wisselen doe dat dan heel rustig.
Praat al rustig als je de kooi nadert. Blijf even staan en blijf rustig doorpraten.
Ik zeg gewoon altijd wat ik ga doen ;)

Zat je valkje misschien op de voerbak toen je kwam voeren?
Als dat zo is dan kan je misschien een tweede voerbakje nemen.
Hang dat op een andere plaats op en als je valkje dan daar gaat eten, haal je het oude bakje weg.
Op die manier voorkom je in iedergeval de paniek.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

cocodevalkparkiet

ik probeer anke der advies op te volgen en voor dat ik opsta of uit keuken kom dan begin ik gelijk te kwebbelen met coco
over iig niks haha maar goed zodra je nog voor de kooi staat begint ie te blazen en bijt hij tegen de kooi aan,.. ok al blijf ik er staan rustig en maarpraten, maakt niks uit. ten ik zijn bakje eten moest doen deed ik dat ook heel rustig en zorgde dat het andere bakje al goed was. maar ze was boos ofzo  beet me weer in de arm tot bloedns toe.heb het genegeert, maar vindhet wel moeilijk heb het idee dat ik iets verkeerd doe maar zie niet in wat. we bljven proberen al zijn we er 10 jaar mee bezig,.. ben benieuwd ze shaked ook nog als een gek, terwijl ze gewoon steeds op der plekje staat etc. alsof ze het toch helemaal niks vind in zoon kooitje.
ze kan wel een zooitje maken trouwens.
zxe gooit voer naar buiten het hokje, ze vliegt net zo hard over het schelpen zand dat meeste eruitligt hahahahhahah
dus dat heeft ze goed bedacht..
en als ik van youtube een zingende parkiet opzet dan geeft ze antwoord,.. dat is zo lief.

Groetjes

Anke

Hoi,
Komt je valkje soms uit een buitenvoliere?
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

cocodevalkparkiet

Ik heb haar uit de dierenwinkel vandaan. ze zat zo zielig voor zich uit te staren kon er niet laten zitten maar ze wisten niks van der afkomst en zo als ze nu reageert denk ik dat er meer aan de hand geweest is want als je al voor de kooi staat dan blaastze doe je kooi open voor voeren dan bijt ze, en vliegt ze allekanten op ik hebvandaag zeker zoon 3 uur over de hele ochend en halve middag steeds bij der gezeten rustig praten etc. maar het ljkt geen mm minder te worden dus we kijken het wel een tijdaan anders wort ze maar niet tam, wil der niet gek maken door mijn zin door te drammen om der tam te maken, zemoet wel gewoon vogel kunnen blijven natuurlijk.
ik dacht ook lief te zijn stukje appel door tralies geven, pakt ze niet aan . een stok in der hok gehangen waar ze aan kan knabbelen (zoon knabbelstok)
mevr kijkt er niet naar om blijft maar op 1 plek zitten bij der etensbakje, dus als iemand tips heeft? hahahaha
vond me kinderen wel ietsje makkelijker hoor in de omgang haaahhaha

groetjes Froukje

Anke

Hoi,
Je valkje is duidelijk ontzettend bang.
Dus ook de snoepstaaf is eng.
Ik denk dat het verstandig is om zo min mogelijk in haar kooi te komen.
Dus alleen voeren en verder niks.

En verder gewoon met regelmaat even gezellig op visite.
Niet te dicht bij de kooi, want dat is nu ook nog eng.
Alles dus heeeel rustig en vooral niet verwachten dat haar angstige gedrag snel minder zal worden.
Veel succes!!
Groetjes Anke

cocodevalkparkiet

hoiiiiiiiii
ik dacht laat ik even een update doen..
ik kreeg vandaag mijn nieuwe hok binnen met speeltjes.
ik met vriendin coco er in gedaan 5 min later heeft ze praatjes!!ze maakt meer geluid gaat als een gek de hele kooi steeds door...
ik deed me hand erin voor voerbak, en Meer viel niet aan z was wel bang maar viel niet aan.ze ging van plek naar plek ook op me hand

een verbetering sinds gister he??

en morgen avond gaan we ons baby valk je halen  weet iemand of ik een kruik mee moet nemen??

gr froukje

Anke

Hoi,
Hoe oud is het babyvalkje?
Een valkje is pas met 6 of 7 weken zelfstandig.
Dan hebben ze echt geen kruik meer nodig, want dan zitten ze volledig in de veren.

Ik hoop niet dat je van plan bent om een handopfok valkje te kopen?
Groetjes Anke

Edit: vergeet ik helemaal te zeggen dat ik het erg fijn voor je vind dat je vakje al iets minder bang is :)

cocodevalkparkiet

ik weet niet prccs hoe oud deze is,
komt bij de dierenwinkel weg maar hij had nog een klein beetje bij voeding nodig.
nou scheelt het k heb alle tijd overdag en savonds. ben altijd wel thuis omdat ik drie kinderen heb.
morgen hoor ik hoe en wat.
maar was wel een kleintje.dat weet ik wel.

Groetjes Froukje

cocodevalkparkiet

bij deze link staat een foto het zijn zulke lieverds!
willen nu al boel aandacht:-))
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,32755.0.html

Groetjes froukje

Carola

Hoe is het in tussen met het bange valkje? Trekt het zich een beetje op aan de handgevoerde nieuweling? Hoe doet die het trouwens?

Het advies hem eerst te laten wennen aan je nabijheid en stem vind ik heel goed. Als hij niet meer zo bang is, kun je pas verder. Aandacht in plaats van iets engs doet wonderen!

Jouw verhaal doet me een denken aan onze (wijlen) Jacco. Die werd bij een dierenarts met kooitje en al op de tafel gezet, hoefde niet meer mee terug. De assitente nam hem naar huis, maar had niet verwacht dat haar Rosella hem ongeveer af zou maken, dus kocht ze een grote kooi voor hem en zette die naast de Rosella. Omdat hij echter steeds met het nieuws van 20.00 uur begon te schreeuwen (na een hele werkdag alleen), wilde ze hem kwijt. Ze waarschuwde dat het een echte pitbull was, en durfde hem niet zelf uit de kooi te halen. Ik had dikke zware tuinhandschoenen mee en ving hem daarin. Hij beet mij door de handschoen heen tot bloedens toe en ik haalde mijn hand uit de handschoen: Jacco bleef vasthouden! Heb hem thuis bij de grasparkietjes gezet. Na enkele dagen kreeg ik de indruk dat hij hen niet als gezelschap zag en dit wel nodig had. Haalde een vrouwtje uit een dierenwinkel. Binnen 48 uur deden we 2 ontdekkingen: ze was tam en ze 'deden het' samen... Ik heb nooit gedacht over quarantaine (wist ik veel, lees ik hier pas), maar Jacco maakte een matte indruk en ik ging naar een dierenarts die vertelde dat hij ziek was, dat het niet besmettelijk en waarschijnlijk niet te genezen was, gaf antibioticum. Moest ik dat die pitbull geven?!?! Maar door het voorbeeld van de andere valk kon ik na haar gewoon hem pakken, en hij beet niet, terwijl ik hem 3 maal daags dat ab moest geven! Jacco werd bijna net zo tam als zijn vrouwtje, je kon hem niet kroelen, en ze kregen samen 1 kind (de andere eieren waren onbevrucht, waarschijnlijk door zijn ziekte, waar hij pas 4 jaar later aan bezweek, geen idee hoe oud hij was)

groet, Carola