5 mei 2025, 12:26:39

valkparkietje trilt

Gestart door roosje, 17 augustus 2009, 10:08:56

« vorige - volgende »

Kimm

nog even een aanvulling, weeg hem s'morgens ook voordat je de pap gaat geven.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

roosje

dit is een foto van hem/haar. bedankt, ik zal het doorlezen

roosje

hmm... krijg foto niet :S

Hermien

Foto is niet te zien, maar ik zou inderdaad niet te lang wachten met een va te bezoeken. Woont de kweker in de buurt, dan kun je natuurlijk ook die kweker even raad vragen. Altijd jammer dat valkjes al op zo jonge leeftijd worden verkocht. Het zou beter geweest zijn wanneer het beestje echt al helemaal zelfstandig was geweest voor het bij jou kwam. Daar moet je dan wel weer geduld voor kunnen opbrengen, want een valkje is pas met ongeveer 7 à 8 weken klaar voor verhuizen. Het had je veel extra zorgen kunnen besparen. Nu maar hopen dat het goed komt met de kleine. Sterkte met alles.

Dikke opkikkerknuf van mij en mijn 'Vliegtuig'.

:-*   :-*   :-*
                                              ;D

roosje

ik heb al eerder een valkparkietje met handopfok gehad. dat ging gewoon goed. maar de deze valkparkiet lijkt het wel koud te hebben of zoiets. een va? wat betekend dat? vogelarts?

Kimm

ja dat betekend vogelarts.
leg anders even een kruikje ofzo bij hem in de kooi.

Caroline

17 augustus 2009, 11:34:12 #22 Last Edit: 17 augustus 2009, 11:37:08 by Caroline
Je wordt hier al prima geholpen lees ik .... ik wil even één kleine correctie geven.  :-[

76 gram hoeft niet prima te zijn .... ik heb meestal valkjes die met 5 weken oud rond de 100 gram wegen, als die ineens 76 gram wegen is het grote foute boel.  :-\ Dan zijn ze dus 25 gram of meer afgevallen.

Nu we niet weten hoe veel het valkje van Roosje eerst heeft gewogen, kunnen we dus nog niet echt zeggen dat het een goed gewicht is.  ;)

Verder als tips:

* laat hem niet (weg) vliegen zolang hij nog niet zelf kan eten, dit vliegen kost veel te veel energie, hij valt er veel van af. Dus vast houden als je hem uit de kooi haalt.

* geef niet 's morgens de bijvoeding maar 's avonds. Nu merk je zelf al dat als hij 's morgens heeft gehad, hij de hele ochtend geen honger meer heeft en dus niet zelf gaat eten. Laat hem de hele dag zelf oefenen met eten en als hij 's avonds teveel is afgevallen, krijgt hij voor het slapen gaan nog een papmaaltijd zodat hij niet met leeg kropje hoeft te gaan slapen. ALs hij aan 1 voeding voldoende heeft.

Maar .... valkjes van 5 weken die tussen de 70-80 gram wegen MOETEN nog 3 x per dag 10-13 % van lichaamsgewicht voor de pap.

3 x per dag betekend bijv. 7.00 - 17.00 - 23. 00 uur.

===============================

Vraagjes:

* Hoelang is je valkje nu bij jou??

* Wat geef je hem als bijvoeding??

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ALs ik heel eerlijk ben ik bang dat je valkje zo rilt omdat hij ondervoed is, als hij maar 1 x per dag bijvoeding heeft gekregen voor lange periode terwijl hij nog helemaal niet zelf kan eten, is hij flink afgevallen en aan het verzwakken.

Hij krijgt immers 2 voedingen per dag te weinig.  :-\

Je moet nu snel stappen gaan ondernemen, ander gaat het fout aflopen denk ik.

Lees goed de link door die KIM je gaf over handopfok.

En let wel, niet elk handopfokvalkje is hetzelfde.  :-\

Sterkte met je valkje, groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Hermien

Mij maakt het niet uit of je eerder al eens een handopfokvalkje hebt gehad. Ik ben en blijf van mening dat een valkje van 5 weken nog gewoon bij zijn/haar ouders hoort, tenzij er gewichtige redenen bestaan om het beestje daar weg te halen. Bijvoorbeeld als de ouders het niet voeden. Dit is slechts mijn persoonlijke mening, hoor. Niet als verwijt naar jou.

Ik zou nu inderdaad het advies van Carolien opvolgen. Sterkte.

Kaatje

Hoi Roosje,

Hoe gaat het nu met je valkje !? Trilt hij of zij al wat minder !?

Groetjes, Karin