16 mei 2025, 17:25:03

hoe vaak broeden

Gestart door angela2209, 8 augustus 2009, 23:07:27

« vorige - volgende »

angela2209

hallo

ik wilde eens even informeren hoe vaak ik mn valken mag laten broeden per jaar
dit is het eerste jaar en zijn nu aan het 3e nestje bezig wat al uit begint te komen

eerste keer nest van 6
2e keer nest van 6 eieren waarvan er 5 leefden
nu 3e keer weer  6 eieren

wat is het verstandigst dadenlijk  het nest dicht maken of weg halen

en meestal licht er al weer een nieuw ei als het laatste jong nog in het blok zit
dus vandaar dat ik eens informeer want volgens mij is meer dan 3 keer broeden niet verstandig
en hoe kan ik dat het best aanpakken want als ik niets doe denk ik dat ze door zullen blijven  gaan

hilde

gewoon de blok wegnemen anders gaan de ouders te uitgeput zijn ze moeten ook kunnen herladen daar bedoel ik mee terug wat op adem komen want jonge valkjes vragen veel energie en dan gaan de ouders tekorten gaan hebben aan bepaalde voedingsstoffen

groetjessss

angela2209

oke alvast bedankt

mochten ze de eieren op een andere plek of op de grond leggen dan neem ik ze maar weg

ook denk ik dat er wel alweer  nieuw eitjes zullen  liggen voor de laatste uitvliegt
kan ik deze dan ook maar het best weghalen

*Manon*

9 augustus 2009, 14:48:45 #3 Last Edit: 9 augustus 2009, 14:52:48 by *Manon*
Hoi Angela,

Wanneer verwacht je die eitjes eigenlijk die al bijna uit gaan komen?

als je de eerste donsjes over een paar dagen al verwacht, zou ik zou dit nestje dan laten liggen... en dan even in de gaten houden als de donsjes er zijn wanneer de ouders weer beginnen te wipwappen voor een nieuw nestje... ik weet niet of je binnen of buiten kweekt, anders zou ik de jongen als ze bijna gaan uitvliegen uit het blok halen, onder in de kooi zetten in een mandje met de ouders erbij en het blok weghalen... mochten ze dan toch nog eitjes leggen in de kooi, zou ik ze vervangen voor neppers.

Inderdaad put dit ze enorm uit.... Succes!

Groetjes Manon