27 april 2024, 20:52:24

Tips voor nieuwe valk & kooi

Gestart door Wallie, 21 juli 2009, 23:20:02

« vorige - volgende »

Wallie

21 juli 2009, 23:20:02 Last Edit: 21 juli 2009, 23:21:39 by Wallie
Hallo valk liefhebbers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar je keert altijd weer terug ;)
Met hippo gaat het gelukkig ook goed, vermaakt zich erg goed buiten en binnen in de kooi.

Hippo is alweer 1 jaartje oud (begin juni) en omdat mijn zus in januari gaat trouwen blijven Hippo en ik alleen achter. De mogelijkheid is echter ook doordat ik nu duaal ga doen (werken en leren tegelijk) er de mogelijkheid kan zijn dat ik minder thuis ben dan het voorgaande jaar.
Ik wil dan nu in de zomervakantie er wat aan doen, zodat ik niet in de winter erachter kom dat het alleen maar zielig is voor Hippo dat hij veel alleen is en ikzelf weinig tijd heb.

Ik ben dan ook al aan het kijken voor een nieuwe (binnen)voliere op marktplaats, zodat Hippo echt vrij in kan vliegen. Nu zit hij namelijk in een kooi van 65 x 35 x 85 (lxbxh) Ik ben dan ook op zoek naar een kooi van minstens 80 x 60 x 140. Niet dat Hippo veel vliegt, maar meer om het feit dat hij de mogelijkheid heeft.

Daarnaast ben ik ook opzoek naar een nieuwe valk, hiervoor ben ik de bekende site afgezocht om naar een leuk en jong valkje te kijken. Ik heb er een in Dordrecht gevonden waar ik vrijdag ook op bezoek ga. Ben erg benieuwd!

Alleen heb ik nog een paar vraagjes:
1. Quarantaine? Is het beter om het nieuwe valkje in een aparte kamer te houden voor 6-8 weken? Ik heb eventjes een slaapkamer over en daar zou het nieuwe valkje kunnen huisvesten. Moet de deur dan bijvoorbeeld altijd dicht? De deur aan op de gang en tegenover de deur van de slaapkamer zit gelijk de deur van de woonkamer.
2. Is het ook mogelijk om tijdens deze periode het valkje tam te maken? Moet ik dan als ik naar hippo ga andere kleding aan doen? Over handen wassen en dergelijke is duidelijk alleen betreft de kleding niet.
3. Hippo is een geparelde valkparkiet, met ouders van een Lutino en een grijsstaart sorry ik kom er ff niet op :P Het is in ieder geval niet die papegaai met den rode staart ;) Het verendek op zijn rug is hetzelfde voor de rui. Het gaat dus om een pop? Aan het gedrag is ook te merken hoor. Heel lief beestje ::)
4. Vrouwtje van 1 jaar en een manneke van 12 weken - 16 weken (ligt eraan hoelang hij in de quarentaine blijft) kan goed mixen?
5. Na quarentaine denk ik eraan om de twee kooien in de woonkamer naast elkaar of tegenelkaar te zetten, met wat ruimte ertussen. Is dit het beste voor de twee als je ze zo een week laat wennen? Of moet het langer?
6. Is het dan het beste om dan hippo en het nieuwe valkje tegelijk in de nieuwe voliere stoppen? Of zal ik Hippo er al eerst aan laten wennen? En dan de nieuwe valk?
7. Hippo geeft geen gehoor aan spiegels en parkieten. Alleen aan eten en mensen. Zal dat meer tijd nodig hebben om met andere valkparkieten in aanraking te komen? Ze was 8-9 weken toen ik haar van de ark had meegenomen. Ze heeft haar opvoeding gehad ;)
8. Is een papegaaienkooi ook geschikt als kooi? Deze hebben vaak zo'n mooie opvangbak rond de kooi. Of kunnen valkparkieten tussen de tralies komen?

Ik denk dat ik na de quarantaine wel weer naar school/werk moet, maar in de weekenden ben ik wel vrij. Dan kan ik wel kijken door ze samen uit te laten vliegen kijken of het met elkaar klikt.

1ste prioriteit is namelijk dat het met elkaar klikt. Het hoeven geen tortelduifjes te zijn, zou wel leuk zijn :P Maar ik wil niet meer dat Hippo zo afhankelijk is van de mens, want dat is namelijk zo mooi aan haar. Als de gast niet bang voor haar is, komt ze graag bij haar zitten. Ze voelt dat perfect aan :)

Alvast vriendelijk bedankt. Ik ben al veel wijzer geworden door het lezen van verschillende topics, zoals quarantaine aanschaf enz enz. Maar deze 8 vragen hield ik er nog aan over 8)

Groetjes Wilbert

Kimm

hoi wilbert,

ik kan maar een paar vragen van jou beantwoorden, de rest zal iemand anders even op moeten reageren.

1- de quarantaine. het wordt geadviseerd om het valkje inderdaad zo lang apart te houden. de keus is aan jezelf of je dat volhoudt en dat wil doen. het risico is evt ziektes.
de vraag over je kleding etc weet ik niet.
ik heb nl nooit een valkje zolang apart gehouden.

2- het tam maken kan je gewoon doen zoals je dat ook bij hippo gedaan hebt. dus veel aandacht geven etc.

5- je kan de kooien inderdaad het beste samen in de kamer zetten. zo kunnen ze aan elkaar gaan wennen en je kan ze samen los laten vliegen. op een gegeven moment gaan ze wel bijelkaar buurten en in andermans kooi kruipen. zo bouw je het op en kan je ze op een gegeven moment samen zetten in 1 kooi. dat zou ik doen als je erzelf bij bent of evt alleen de nacht.

6- eerst de valkjes aan elkaar laten wennen voordat je ze bijelkaar gaat zetten. niets forceren, aangezien hippo al een jaar alleen is.

7- het kan zijn dat hippo het niet leuk vind het nieuwe valkje, maar het kan ook zijn dat hij super blij is met het nieuwe vriendje. dit zal de tijd uitwijzen. mocht het in het begin niet klikken, geen nood, over een paar maanden kan dat maar zo omdraaien.

8- die kooien zijn erg mooi. let goed op de tralie afstand, dat zij hun koppie er niet door heen kunnen steken. dat is even belangrijk. verder zijn het super kooien voor valkjes die ook vaak vast zitten.

als je gaat kijken vrijdag naar het valkje, let goed op haar gezondheid. kijk naar de oogjes, neusdopjes en het kontje dat er geen ontlasting aan vast zit.
heel veel succes!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Wallie

26 juli 2009, 12:41:04 #2 Last Edit: 26 juli 2009, 12:43:13 by Wallie
Kim, bedankt voor je snelle reactie zoals gewoonlijk ;)

Ik heb vrijdag naar het nieuwe valkje gekeken en was gelijk helemaal happy! Ik had de keuze in 7 prachtige valken waaronder verschillende rassen. Ze waren zo lief, ik wilde ze eigenlijk allemaal ::)

Naast dat ze allemaal heel lief waren, zagen ze er ook verzorgd uit. De vogels waren in goede conditie, waren actief en hadden geen vieze snavels, ogen of vieze bipsen :)

Het vrouwtje die ze ook verzorgd doet het met alle liefde die ze heeft, want naast valken heeft ze zowat een complete kinderboerderij. Ik mis alleen kippen xD

Maar goed ik ga hem sowieso 4 a 6 weken in quarantaine houden, door hem in aparte slaapkamer te zetten. Dan krijgt hij de kooi van hippo, want ik heb een nieuwe kooi besteld voor slechts 149 euro en dan gratis thuisgestuurd. Het wordt dus geen papegaaienkooi aangezien deze veel kleiner is en 130 euro moet kosten. Daarnaast vragen veel mensen op MP een kleiner kooi voor 100-125 euro die 50 km hiervandaan zijn. Kortom nieuw is veel makkelijker  8)
In de quarantaine periode ga ik hem dan ook tam maken en probeer ik ook zo veel mogelijk in die slaapkamer te zijn, zodat hij/zij aan me wend.

Na die periode zie ik het wel. Ze kunnen elkaar goed horen ondanks dat alle deuren dicht zijn, dus ze zullen niet verrast zijn als de kooien naast elkaar komen te staan  8)

Trouwens hippo is een vrouwtje 100% sure :P

Kimm

fijn dat het allemaal gelukt is en ook met een nieuwe kooi  :D
veel plezier hoor straks ook met het nieuwe valkje.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010