16 juni 2024, 02:49:14

hevig bloeden van gebroken pen

Gestart door Kelly, 2 augustus 2009, 04:59:41

« vorige - volgende »

Kelly

Hallo,

Toen ik deze nacht thuis kwam merkte ik op dat 1 van mijn valkjes hevig bloedde.
Ik heb haar onderzocht en blijkbaar was er een pen gebroken.
Deze pen heb ik eruit getrokken maar doordat ze zich verzette is het kopje van de pen blijven steken.  Ik denk dus dat de pen bij het kopje ook gedeeltelijk gebroken was. 
Ik heb haar gewassen met lauw warm water en haar daarna goed gedroogd met een haardroger op de laagste stand.
Ik weet niet of dit mag maar zelf leek ze het wel fijn te vinden.
Even laten ging ik kijken en zag ik nog wat bloed uit de vleugel komen.  Ik heb haar even in een kooi apart gezet zodat de andere valkjes haar niet lastig vallen.
Wat moet ik nu doen?
Stopt dit bloeden van zelf of moet ik met haar naar de dierenarts.
Het is vervelend omdat het zondag is en ik weet niet of dit dringend is.  Het kopje van de pen krijg ik er zelf niet uit.
Ik heb er wel wat jodium op gedaan.

Kelly

Caroline

Hoi hoi!!!!

Balen dat het stuk precies afbrak en een stukje bleef zitten dit stukje is een open kanaaltje en zal inderdaad blijven bloeden, zo heftig dat je valkje in het ongustigste geval hierdoor inderdaad kan doodbloeden of zo veel bloed verliezen dat ze in een shock raakt met alle gevolgen van dien.  :-\

Het beste is om dit stompje zo snel mogelijk te verwijderen, heb je het al geprobeert met een pincet?? Anders inderdaad met het valkje ook met SPOED naar een dieren - of vogelarts gaan. Dit heeft echt haast, je kunt beter niet wachten tot maandag.  ::)

Sterkte ermee.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

mieke_06


Kelly

Ik ben er over aan het twijfelen of het stukje er toch uitgevallen is. Misschien zat dat kopje van de pen los doordat ik er al aan getrokken had.   Gisterennacht wilde ze zich niet meer laten kijken omdat ze pijn gehad had van het uittrekken van de pen.  Ik wilde haar ook niet onnodig veel stress bezorgen.
Ik heb haar wel in het oog gehouden en het leek alsof ze een minuut of 10 erna niet meer bloedde.

Deze morgen kon ik nergens een afgebroken pen vinden onder haar vleugeltje en ze bloed niet meer?  Ze lijkt ook geen pijn te hebben en beweegt goed in haar kooi.  Eten en drinken doet ze ook goed.
Ik ga haar straks nog eens opnieuw wassen.
Indien ze dan weer opnieuw bloed moet ik maar even naar de dierenarts gaan dan.

Als ze niet meer bloed kan ik misschien wachten tot maandag?

Groetjes Kelly

Karin

Als het niet meer bloed hoef je niet naar de dierenarts. Die kan er dan toch niks aan doen. Meestal verliezen ze het stompje vanzelf of trekken ze het er zelfs uit. Het is altijd handig om bloem in huis te hebben. Ik heb het zelfs eens gehad dat ik het stompie niet kon vinden maar het bleef bloeden. Toen heb ik op een gegeven moment gewoon een hand bloem genomen en tegen het valkje aan geduwd. Toen stopte de bloeding.... Huis en vrouwtje onder de bloed en bloem, maar bloeding gestopt !!  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kelly

Bloem heb ik in huis maar daar had ik niet aan gedacht  :)
Goed idee voor als het nog eens moest gebeuren.
Ik hoop inderdaad dat het stompje eruit gevallen is.
Anders begint ze misschien opnieuw te bloeden als ik er niet ben.  Ik denk dat ik voorlopig met geen gerust gevoel de deur uit ga.
Mag ik haar dan wel opnieuw wassen of moet ik haar eerst een paar dagen met rust laten?  De rechter vleugel hangt helemaal onder het opgedroogd bloed.

Alvast bedankt voor jullie reacties  :)
Groetjes Kelly


Karin

Het nadeel van wassen is dat het dan vaak weer gaat bloeden... Als ze er geen last van heeft zou ik het dus even een dagje of wat laten zitten.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kelly

Dan wacht ik nog een dagje.
Zo een bloedbad wil ik niet nog eens meemaken.
Gelukkig is alles goed gekomen.
Bedankt voor de snelle reacties.

Groetjes Kelly

Caroline

Fijn dat het goed is afgelopen.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kelly

Ja ze heeft zich vandaag zelf wat gewassen.
Je ziet nog wat opgedroogd bloed maar verder lijkt alles ok te zijn.  Morgen laat ik haar lekker baden in lauw warm water en kijk ik nog eens na of ik iets moet ontsmetten. 
Ze laat zich moeilijk onder haar vleugel kijken.  Ik denk dat ze pijn heeft gehad van het uittrekken van de gebroken pen.