Weggevlogen vogel terug, maar niet meer tam

Gestart door MadV, 2 augustus 2009, 19:30:08

« vorige - volgende »

MadV

Het spijt me als iemand al eerder een soortgelijk verhaal heeft gepost...

Ik werk in een dierenwinkel waar wij een handtamme valkparkiet hadden/hebben.
Zij is met de hand groot gebracht. De dingen die zij o.a. deed was
- op je vinger stappen/zitten, op je schouder zitten
- over de balie heen lopen.
- Ze vond het heel fijn als je naar haar blies, daar ging ze echt voor zitten en maakte haar veren als het ware bol.
- Ze boog haar kopje naar voren zodra je bij haar in de buurt kwam, zodat je lekker met haar kon kroelen.
- Ze wilde altijd bij je zijn, zodra je in de buurt van haar kooi kwam.

Ondanks dat ze met vele andere valkparkieten samen in de kooi zat, wilde ze niks weten van de andere valkparkieten. Zij was echt op mensen gericht. En was echt een allemans vriend, het maakte haar niet uit wie haar aaide. Zelfs de klanten konden haar aaien!

18 Juli is zij helaas de deur uit gevlogen, omstandigheden zijn te langdradig om uit te leggen. We waren ook nalatig wat betreft het bijhouden van de vleugels (kortwieken dus).
We hebben haar nog geprobeerd te vangen. Maar op een gegeven moment vloog ze heel hoog in de lucht weg... We hebben haar overal bij allerlei instanties opgegeven als vermist.

Na een week hadden we de hoop al opgegeven, hoe groot is de kans dat zo'n diertje het overleefd in het wild na een week?
Afgelopen donderdag werd ik dus gebeld door een Dierenambulance in die omgeving. Zij hadden op 19 juli een gele valkparkiet gevonden die aan de omschreving voldeed. Ik ben er direct heen gereden, en zij was het overduidelijk. (zij mist een paar tenen, daardoor kon het geen toeval zijn).

Nu zijn wij haar dus zo'n 10 dagen kwijt geweest, we weten niet wat er met haar gebeurd is.
De eigenaar had zelfs z'n twijfels of zij het wel echt was, omdat haar gedrag heel erg afwijkend is.

Ze wil niet meer op je vinger zitten, ze wil niet geaaid worden. Het blazen vind ze dan nog wel goed, maar zodra je haar probeert te aaien loopt ze snel weg.

Wat is de beste manier om haar weer terug te krijgen hoe ze was? En is het wel mogelijk haar weer terug te krijgen hoe ze was?
Ik dacht eerlijk gezegd (misschien dom van mij) dat zodra ze haar oude omgeving zou zien, zij ons ook wel zou herkennen. En dat wij geen kwaad zijn.
Maar hebben valkparkieten zo'n kort geheugen?
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven wat betreft haar oude persoonlijkheid terug te krijgen!

Bij voorbaat bedankt,
Vera

*Yvon

Hoi hoi

Wat fijn dat het valkje toch weer bij jullie terug terecht gekomen is !!  :D
Tja......haar vertrouwen is weg.
Je weet natuurlijk niet wat ze heeft mee gemaakt en hoe ze is gevangen.
Waarschijnlijk heeft ze schrik gekregen van handen.  :-\
Daar moet ze weer terug vertrouwen in krijgen.
Met wat geduld,aandacht en liefde kan dat zo weer terug komen.
Geef haar geregeld op je hand een klein stukje trosgierst of wat ze erg lekker vindt.  ;)
Dan komt het vast wel weer goed met haar.  ;)

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

MadV

Bedankt voor je reactie. We doen ons best, misschien ben ik wel te ongeduldig. Ik ben alleen zo bang dat we haar lieve karakter gewoon nooit meer terug krijgen  :(

Sanna

Hoi Vera,

Het zou zomaar kunnen dat de manier waarop de dierenambulance haar heeft gevangen haar erg veel schrik heeft aangejaagd. En wie weet hoeveel mensen er ondertussen geprobeerd hebben haar te vangen. Dat zou kunnen verklaren waarom ze nu zo bang van handen is. Maar ik ben er vast van overtuigd dat jullie weer hetzelfde vogeltje terug kunnen krijgen hoor. Er zal alleen wat tijd overheen gaan waarschijnlijk. Jullie zullen haar vertrouwen weer terug moeten winnen, nu is ze ontzettend bang voor handen. Zorg ervoor dat je haar nooit met je handen vangt. En doe het rustig aan, wil niet te veel tegelijkertijd. Begin met de dingen die ze nog wel prettig vindt (zoals het blazen) en laat het aaien voorlopig nog maar even achterwege. Het kan zijn dat je met een paar dagen al verbetering ziet hoor. Ik ben bang dat ze aardig wat heeft meegemaakt in die 10 dagen.

Groetjes, Sanna

MadV

Dank je wel!
Het is gewoon zo moeilijk te geloven dat dit onze valkparkiet is, op het blazen na dan... We herkennen bijna niks meer in haar :(

hannibal

Hoi Madv

In ieder geval gelukkig dat ze weer terug is, ik hoop dat de veranderingen niet blijvend zijn, wat misschien ook kan helpen ( en misschien doe je dat al ) is dat je de vogel een tijdje apart zet, met wel veel aandacht van 1 persoon, ik zou de vogel niet in de winkel hebben op het moment, te veel indrukken, en het is duidelijk dat het beestje bang is, lekker op een rustig plekje waar het kan bijkomen van alle avonturen en dan langzaam het vertrouwen terugwinnen, het is met de hand groot gebracht en dat is een plus, success ermee.

Groetjes van Hannibal en de 5 rakkers.

Sjeufke

Hoi Vera,

Ik heb een valkje in mijn buitenvolière zitten dat in het verleden, bij de vorige eigenaresse tam was, maar later daar in de volière wat verwilderde.
Ze kwamen in elk geval niet of nauwelijks meer bij haar zitten.
Sinds ze bij mij woont is ze weer zo tam geworden dat ik haar nu zelfs kan kroelen. En daar heb ik weinig voor gedaan. Alleen een paar keer per dag in de volière komen en haar de ruimte geven. Ze heeft zelf steeds kleine stapjes richting mij gezet.
Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het met jullie valkje ook weer goed zal komen.  :)  Dit valkje kende mij tenslotte niet eens.

Groetjes en veel succes!
Karin