Snavel groeit na 13 jaar, en begint te schreeuwen

Gestart door Marleen Boriau, 13 december 2003, 13:52:24

« vorige - volgende »

Marleen Boriau

Ik heb 2 valkparkieten, eentje van 13 en eentje van 12 jaar oud.  Beide valkparkieten verkeren in de beste gezondheid.  Ze hebben zelfs nog nooit een dierenarts gezien of een speciale behandeling nodig gehad.  De laatste tijd is het mij opgevallen dat de bek van mijn grijze valkparkiet plots is beginnen groeien.  Beide vogels zijn niet tam dus wordt het een moeilijke klus voor het knippen van de bek wat ik dan ook wijselijk overlaat aan de dierenarts.  De volière staat bij mij in de winkel en de klanten vinden het dan ook fijn dat ze na jaren nog steeds dezelfde vogels terugzien.  Nu begint mijn grijze valkparkiet de laatste tijd te krijsen in de winkel, zo dat het enorm storend is.  Zou dit te maken kunnen hebben met zijn lange bek ?
Het zou mij veel plezier doen zou U kunnen antwoorden op mijn vraag.
met vriendelijke groeten,

Marleen

Paul

13 december 2003, 17:35:12 #1 Last Edit: 13 december 2003, 17:36:30 by Paul
Hoi Marleen,

Ten eerste verzorg je de valkjes prima want ze hebben al een aardige leeftijd gehaald :-)
Maar ze kunnen nog veel ouder worden hor dus ga zo door.
Ik heb er een van 24 jaar dus probeer daar ook voor te gaan :-)
Als de snavel te veel groeit kan het betekenen dat ze geen mogelijkheid hebben om die te slijpen.
Ik heb zelf een groot kalkblok in de kooi hangen van 10x5 cm ongeveer en daar slijpen ze ook de snavel op.
Met kleine kalkblokjes gaat dit minder goed denk ik.
Een van mijn valkparkieten heeft ook eens een erg lange snavel gehad jaren geleden dat viel ineens erg op.
Hij kon gelukkig nog goed eten want dat is wel een gevaar met een lange snavel.
Na een tijdje werd het voorstukje van de snavel steeds dunner en is er toen vanzelf afgevallen en daarna heeft ie dat ook niet meer gehad.
Het kan ook best zijn dat je valkje gaat gillen omdat ie door de lange snavel niet goed kan eten :-(
Hij is niet alleen dus door eenzaamheid zal het niet zijn dat ie ineens gaat gillen.
Als het echt te lang is zou ik snel even naar een goeie vogelarts gaan als je het zelf niet wil knippen.
Lijkt mij ook eng om het zelf te doen hoor :-)
Sterkte met je valkjes en laat even weten hoe het knippen gegaan is en of ie daarna weer stiller geworden is.

Groetjes, Paul