24 april 2024, 11:17:12

Uitzetten in natuur

Gestart door aakab, 25 juli 2009, 20:58:10

« vorige - volgende »

aakab

Hier in de regio hebben wij denk ik rond de 1000 halsbandparkieten die het heel goed doen (3-4 jaar geleden was er gevoelsmatig maar 100 ofzo aanwezig). Ik vroeg me vanavond af hoe onze valkparkieten het zouden doen in de natuur. Zelf heb ik ze in een voliere zitten en wat betreft temperatuur kunnen ze er hartstikke goed tegen. Het enige wat dus een belemmering zou vormen is het voedsel. Halsbandparkieten zijn natuurlijk iets groter en kunnen grotere zaadjes en vruchten eten. Zijn er meer mensen die zich dit afvragen? Wat eten de halsbandparkieten bijvoorbeeld in de winter als er geen zaadjes en vruchten te vinden zijn?

hannibal

26 juli 2009, 08:19:58 #1 Last Edit: 26 juli 2009, 08:26:41 by hannibal
Hi Aakab

Ik weet niet veel van halsband parkieten, hoe groot ze zijn etc,, wat bij ons thuis vroeger 1 keer gebeurd is, dat de kooi stond op t  balkon, mijn broertje was aan het klungelen en de vogel was in staat om weg te vliegen, grote paniek, maar wat er meteen gebeurde was dat er een andere grote vogel, kraai dacht ik, de valkparkiet achternavloog en aanviel, en dat was het einde, het kan natuurlijk zijn dat omdat deze gedomesticeerd was dat het meteen fout ging en wanneer ze in de natuur geboren worden andere overlevingsfuncties aktief worden,, wat betreft het zoeken naar eten weet ik niet,
Het zou wel leuk zijn om valkparkieten in het wild te zien, of ze ons klimaat in de winter overleven is een andere vreaag. misschien dat ze op een gegeven moment wel acclimatiseren met alles

Groetjes Hannah

aakab

Beste Hannibal,

dat merk ik met mijn volière ook, katten enz. kunnen ze gewoon hebben maar kraaien zijn ze enorm bang voor. Wat ik wel denk is dat een valkparkiet gewoon veel sneller in vlucht is dan een kraai. Dat is met halsbandparkieten precies het zelfde. Als een kraai komt aanvliegen, stormen ze weg.

Wat betreft weer is er geen enkel probleem want in mijn nieuwe voliere is er geen nachthok (ze maakten in de oude er nooit gebruik van) en de winter komen ze gewoon prima door. Het enige waar ik mee zit is het eten.

Overigens echt uitzetten van valkparkieten is denk ik bij wet verboden (flora en fauna wet), toch vind ik het wel grappig om hier gewoon over na te denken.

Zouden halsbandparkieten als pleegouder kunnen spelen voor valkparkiet jonkies? Dus dat je bevruchte eieren eronder legt?

Anke

Hoi,
Een valkparkiet die in gevangenschap geboren is, zal het in de vrije natuur  niet overleven als hij niet door mensen gevonden en gevoerd wordt.
Een valkje is niet gewend om voer te moeten zoeken. En zal uiteindelijk van honger en uitputting bezwijken.
Dus uitzetten in de natuur? Ik zou maar stoppen met daarover nadenken.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

aakab

Anke,

ik heb het niet over het uitzetten van mijn eigen vogels (misschien moet je gewoon is de posts doornemen)...

Ik blijf het toch wel interessant vinden. Stel dat je baby valkjes uitzet die net zelfstandig kunnen eten, wat gebeurt er dan? Kickt de instinct in en gaan ze in het gras en bomen zoeken naar zaadjes, of zullen ze het niet overleven omdat ze niet van hun ouders hebben geleerd waar en hoe ze naar zaadjes moeten zoeken?

Anke

Hoi,
Ik heb alles hier gelezen.
En ik weet dat je het er niet over hebt om je eigen valkjes uit te zetten.

Maar ik weet zeker dat jonge valkjes die in gevangenschap geboren zijn, niet buiten zelf aan eten kunnen komen.
Het zit niet in hun instinct om opzoek te gaan naar eten.
Ze zijn gewend dat het in een bakje voor hun neus hangt :)
Dat hebben ze ook van hun ouders geleerd.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Ik denk dat het daar ook niet om gaat. Want hoe zijn die halsbanden daar gekomen? Dat zijn zeker geen inheemse vogels dus die zijn ook voortgekomen uit ontsnapte of uitgezette koppels. De vraag is dus een beetje of dit bij valkparkieten ook zo zou kunnen gaan en waar ze dan van moeten leven, zoals de halsbanden.

aakab

Dit is precies wat ik bedoel. Valkparkieten zijn sterke vogels, vroeg broedrijp, passen zich makkelijk aan en kunnen de weeromstandigheden van nederland aan. Het enige waar ik dus mee zit zijn de winters en het vergaren van voldoende voedsel. Hoe pakken halsbandparkieten dit op? Wat eten ze in de winter?

Rube

In België heeft men ook het probleem met de halsbanden.De eerste werden uitgezet in Brussel door een man die wat meer kleur in de stad wou brengen.Inmiddels zijn deze paar vogels uitgegroeid tot een zwerm van duizende vogels. Vaak kwamen ze in de winter aan hun voedsel door mensen die in het stadspark vetbollen en zo gingen ophangen voor deze vogels te helpen.Nu voeden ze zich vaak in graanvelden van boeren. Er zijn er nu zelfs al waargenomen in Geel,Waregem en Waterschei. Wat valkparkieten betreft hoorde ik van een kennis die ook valkparkieten heeft gekweekt dat er in Oordegem al een zwerm van honderde valkparkieten rondvloog.Maar voor onze inheemse holenbroeders zoals de
boomklever, de spreeuw en de groene specht is dit minder goed nieuws.Halsbanden en valkparkieten maken veel vroeger nest dan de inheemse soorten waardoor deze geen nestplaats meer vinden. Dus lijkt mij het toch eerlijker de halsbanden en valkjes in een volière te houden en de inheemse natuur zijn gang te laten gaan ;)

Mvg Rube

Carola

De Halsbandparkieten zijn naar ik begreep in groepen buiten gekomen en hadden steun aan elkaar; ze hebben het niet allemaal gehaald, maar er waren er genoeg over... Als 1 vogel / valkparkiet buiten terecht komt, zal hij zich niet kunnen orienteren en steun van de groep missen. Andere vogels jagen hem uit hun territorium of vangen hem omdat hij niet weet waar hij heen moet vluchten. Pas als hij dit zeg enkele weken overleeft, heeft hij een territorium waarin hij de weg weet, voer vindt en veiligheid. Maar ook dat zegt niet alles en hij heeft alleen geen kans op nageslacht - einde 'wilde valk'.

Toen pas geleden mijn valkje Tweetie ontsnapte, vloog hij in onzekere cirkels naar links en rechts terwijl andere vogels hem in rechte lijnen passeerden. Hij is twee dagen weggeweest en was al behoorlijk afgevallen (dat zit er nu weer aan hoor, al is hij geen zwaargewicht). Hij is tussen een groep kippen geland en op de schouder van die man gaan zitten, toen die kwam voeren.

Ik denk dat een valk ook als het met de hand is groot gebracht uit nieuwsgierigheid rondpikt op de grond van zijn kooi, daar restjes trosgierst enzo vindt. Ik denk dat dit oergedrag is. Tweetie zat pas enkele weken in de voliere en at zodra hij aan de andere dieren gewend was gezellig op de grond mee van de groente, het fruit, het gras, het brood en de gestrooide granen tussen onze konijnen, cavia's en kippen. Hij had hooggeplaatste bakken zaad en groente enz., maar zat toch tussen de andere dieren op de grond.

Dat een valk bang is voor wat van boven komt en makkelijk went aan hond of kat heeft er geloof ik mee te maken dat er wel roofvogels maar geen roofdieren in hun geboorteland waren, is dan ook oer.

Groetjes, Carola