20 mei 2025, 23:46:51

pootjes voeren

Gestart door Sjeufke, 18 juli 2009, 17:53:36

« vorige - volgende »

Sjeufke

Ik heb vandaag toch zoiets vreemds ontdekt. Slechts een van mijn koppels heeft jongen. Daarvan is de oudste 3 dagen geleden uitgevlogen. Nu is de pop van een ander koppel, dat zelf ook op eieren aan het broeden is, dit jong z'n pootjes steeds aan het voeren. Ze pakt dan een pootje in haar snavel en geeft daar voer tegen op.  ::)
In eerste instantie schrok ik heel erg. Ik dacht dat ze het jong in de pootjes aan het bijten was. Maar ik kan geen enkele verwonding ontdekken, ze zijn alleen wat nat. Het jonkie vindt dit niet echt leuk; probeert steeds z'n pootjes terug te trekken en maakt zich dan zo goed en zo kwaad als dat al lukt uit haar buurt. Ook jagen de ouders deze pop regelmatig weg. Maar zo gauw ze haar kans weer schoon ziet probeert ze het weer.
Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?

Karin  :)

ManjaV

Nog nooit meegemaakt maar zal wel een uiting van broeds gedrag zijn?  ???

Ik heb hier een koppeltje waarvan het popje het mannetje de hele tijd voert. Ook zo een uiting van broeds gedrag.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Sjeufke

Ja, ik denk het ook.
Ik vind het alleen een beetje zielig voor die kleine.

ManjaV

Hoi Karin,

Ja, maar gelukkig doet het geen pijn, het is misschien alleen wat irritant voor het kleintje. Het gaat denk ik ook wel weer over op gegeven moment?

Groetjes,
Manja

Sjeufke

Hoi Mandy,

Ik denk inderdaad niet dat ze hem pijn doet. De kleine is vandaag vanuit het nachthok de buitenvolière ingegaan. Daar is wat afleiding, waardoor hij het vandaag wat rustiger heeft gehad. Een van zijn broertjes of zusjes was vandaag ook even buiten en toen verdeelde de betreffende pop haar aandacht over die 2. Dat scheelt ook alweer een stuk. En ik ga er inderdaad van uit dat het op een gegeven moment wel stopt. En als ze nu heel vervelden wordt haal ik haar overdag maar uit de volière. Zij ligt toch alleen 's avonds en s' nachts op haar eieren; overdag broedt haar man  ;D.

Groetjes, Karin

ManjaV

Hoi Karin,

Ze kan volgens mij gewoon niet wachten totdat haar kleintjes uit de eitjes komen :D
Gewoon heel erg broeds.

Groetjes,
Manja

Sjeufke

Hoi Mandy,

Helaas moet ik haar teleurstellen want ze broedt op nepeitjes. Mijn volière en is niet zo groot en er zitten al 9 valkjes in. De  3 jonkies die ik nu heb waren ook niet gepland, maar wel heeeeel leuk! ;D
Misschien komt ze zo dan toch een beetje aan haar trekken.  ;)

Groetjes, Karin