29 maart 2024, 15:45:10

zwaar genoeg?

Gestart door Sjeufke, 15 juli 2009, 21:55:57

« vorige - volgende »

Sjeufke

Een van mijn koppels heeft 3 jongen gekregen. Dit is mijn eerste nestje. De jongen zijn nu 3 - 3 1/2 week oud. Ik ben een paar dagen weggeweest en toen ik gisteravond thuis kwam ontdekte ik dat de jongen geplukt worden. Ze hebben nu kale kopjes en ruggetjes en de jongste heeft ook deels kale vleugels. Morgen wil ik ze in een bakje op de bodem van de binnenvoliere zetten (hier hangt ook het blok) met daarin wat stukjes wilgentak en ze eventueel insmeren met vaseline (deze tips las ik op vogelproblemen.nl).
Nu heb ik net de jongen gewogen om morgen in de gaten te kunnen houden of ze genoeg gevoerd worden. Ze wegen nu alle 3 zo'n 90 gram. In het schema bij de foto's van de ontwikkeling van een jonge valkparkiet zag ik echter dat het gewicht rond deze leeftijd zo'n 110 gram zou moeten zijn.
Kan dit kwaad? De kropjes zijn inmiddels bedekt met veertjes, dus ik heb niet gezien of die goed gevuld waren. Kan het zijn dat de ouders nu door het plukken (ik verdenk vooral de moeder omdat ze vader's kopje ook kaal geplukt heeft en ik haar ook met een veertje in de snavel betrapte) minder voeren?  ???
Ik hoor graag jullie advies!

Karin

*Yvon

Hoi hoi

Oehhhh,dat gepluk ook.  >:(

De gewichten zijn zo slecht nog niet hoor.  :)
Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is de moeder apart te zetten.
De vader zal de zorg dan alleen verder kunnen doen.
Het bakje dat je op de grond wilt gaan zetten kan je ook gewoon een dikke laag zaagsel doen.
Lig voor de jongen denk ik toch wel een stukje lekkerder dan wat takjes.  ;)
Je kan het eerst proberen met pa en ma en het bakje op de grond.
Helpt dit niet dan zou je ma er dus uit kunnen halen.

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Sjeufke

Hoi,

Dat is alweer een geruststelling!
Om ma weg te halen had ik me ook al bedacht, maar ik wil het inderdaad eerst zo proberen. Pa en ma zijn vreselijk aan elkaar gehecht, dus ik ben een beetje bezorgd dat pa dan misschien meer met haar bezig is dan met zijn jongen  ???.
In het bakje ligt inderdaad al een dikke laag zaagsel. De stukjes wilgentak waren als tip dat de ouders dan iets te knabbelen hebben als afleiding. Schijnt soms te helpen, dus de moeite van het proberen waard.
Nu maar hopen op succes!
Bedankt voor je reactie en groetjes terug!

Karin

Sjeufke

16 juli 2009, 15:15:56 #3 Last Edit: 16 juli 2009, 15:18:45 by Sjeufke
Pottedorie, zonet heb ik pa ook al betrapt op plukken. Beide ouders maken zich er dus schuldig aan  :'(. Betekent dit nu dat ik de jongen het beste bij ze weg kan halen?
Ik had de jongen in een vrij hoog kistje op de bodem van de binnenvoliere gezet. Toch zijn de oudste 2 er inmiddels uitgekropen. De 2e zit weggedoken in een hoekje op de grond, de oudste kan zelfs al een beetje vliegen en zit nu naast pa en ma op een stok. Waarschijnlijk zijn ze toch een beetje ouder dan ik dacht? Het was een verrassingsnestje dat ik niet meer had verwacht na verschillende onbevruchte broedsels. Ik weet daarom niet precies wanneer ze geboren zijn.
De jongste zit nu nog alleen in het kistje en werd daar zonet door pa ontdaan van alweer een veertje  >:(. En hij is al zo kaal, zelfs al deels op de vleugels.
Ik heb echter geen enkele ervaring met handopfok. Ondanks dat de jonkies de afgelopen 2 1/2 week dagelijks in de hand zijn genomen, zijn ze heel bang als ze gepakt worden. Kan handopfok dan toch goed gaan?
Ik heb hier een pot NutriBird A21 staan, die ik gekregen heb van iemand die gestopt is met valkparkieten houden. De houdbaarheidsdatum is 07/2009. Kan ik deze dan nog met een gerust gevoel gebruiken of kan ik beter een nieuwe pot kopen?

Veel vragen in een keer. Maar als onervaren liefhebster voel ik me nu toch wat onzeker en kan ik wel wat bijstand gebruiken  :-[. Ik zal in elk geval het topic over handopfok nog eens goed doorlezen, maar hoor ook hierin weer graag jullie advies!

Karin

Rianne

Het is nu juli, dus de pap zal niet direct bedorven zijn als deze altijd dicht heeft gestaan.
Ik heb ook 3 jongen binnen gehaald omdat ze geplukt werden, er zaten alleen nog een paar veren op de rug en vleugels.
Het is net wat je wilt, de veren groeien uiteindelijk wel weer terug maar het is een ontzettend zielig gezicht en het moet haast wel pijn doen. Mijn jongen waren ook niet tam, maar je moet ze nu eens zien, handopfok went dus wel. Als ze al uitvliegen zijn ze een week of 5, dus het heeft wel even tijd nodig. Gelukkig hoeven ze dan al wat minder vaak gevoerd te worden.

Sjeufke

Bedankt voor je reactie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog twijfel, vooral vanwege mijn onervarenheid. De oudste heeft nu een kale kop en rug; de andere 2 ook de aanzet van de vleugels. De jongste is het kaalste. Ik heb ook al een paar keer gezien dat ze nog gevoerd worden. Wat is nu wijsheid? En vooral dan, wat is nu het beste voor de jonkies?

Overseer

Eens moet de eerste keer zijn, maar weet wel waar je aan begint

Sjeufke

Ja, dat weet ik dus niet. Hoe moet ik dit dan nu interpreteren?
Kun je het concreet voor me maken, wat je hiermee wil zeggen?  ;D

Caroline

Misschien kun je even hier lezen:

Informatie: Handopfok geven.

En hier:

Let op bij handopfok.

Dan kun je daarna voor jezelf een keuze maken.  ;)

Succes!!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Sjeufke

Het eerste topic had ik al gelezen; dit was al reden voor mijn twijfel.
Het tweede topic heeft me doen besluiten het toch nog even aan te zien.
De ouders hebben vandaag volgens mij toch minder geplukt dan de voorgaande dagen. Misschien door alle consternatie van de veranderingen; hopelijk blijft dit zo. En anders heb ik de jonkies er nog snel genoeg bij weggehaald. Gelukkig hebben ze ze tot nu toe niet tot bloedens toe geplukt,  ik heb althans nog geen bloed kunnen ontdekken. Ik houd het in elk geval heel goed in de gaten!

Bedankt voor jullie raad tot nu toe.  :)
Karin