2 mei 2025, 00:16:27

babyolie over de valkparkiet

Gestart door sheba, 11 juli 2009, 11:36:36

« vorige - volgende »

sheba

HELP!
Mijn zoontje van 4 heeft de fles babyolie in handen gehad en deze in richting van de valkparkiet geknepen, nu zit er olie op het diertje.

Hoe krijg ik dat van d'r af en is dit erg schadelijk ?

Ze zit er nu zo zielig bij!! ik weet niet of ik er goed aan doe om te wassen of niet ? Ik heb al met een doekje geprobeerd 'r te deppen maar het blijft vet.

Gerda

11 juli 2009, 11:57:16 #1 Last Edit: 11 juli 2009, 12:00:15 by Gerda
Bij zeevogels onder de olie gebruiken ze gewoon een oplossing van dreft afwasmiddel.

Het ligt er ook gewoon aan hoe gestresst je valkje raakt als je haar schoonmaakt. Wanneer ze echt in de stress gaat schieten, ben je verder van huis.

Als ze goed tam is zou ik haar besproeien met een oplossing met dreft (niet op haar kopje), het eventueel even in masseren en dan goed naspoelen met water.
Zorg dat ze daarna goed droog wordt, dus lekker even in een handdoek houden en droog deppen.

Succes, Gerda

monica

Idd. gewoon met dreft en lauwwarm water ;)
Wel oppassen dat het niet in zijn/haar ogjes komt :D

sheba

Ik heb het schoon gemaakt en hoop dat ze er bovenop komt... het is zo'n zielig gezicht  :-\

Anke

Hoi,
Even een aanvulling.
Bij zeevogels die onder de olie zitten gebruikt men geen dreft.
Dreft zorgt er namelijk voor dat de vetlaag oplost. En dat is voor een zeevogel echt funest.
Maar een valkje hoeft niet in de zee te zwemmen :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Gerda

Hoi Anke,

Vogels in diverse opvangcentra worden echt met dreft gewassen.
Maar ze blijven lang genoeg in het centrum totdat hun natuurlijke vetlaag hersteld is. Dit doet de vogel zelf door zich te poetsen en zo het vet uit de stuitklier te verspreiden.

Zie dit artikel bijvoorbeeld http://www.trouw.nl/groen/article1776036.ece/Machine_wast_vogels_schoon_.html

En ik heb het ook gezien in Spanje. Daar heet het fairy vorlgens mij, maar dat is ook dreft.

Groetjes, Gerda

Kaatje

Hoi hoi,

Nou, je hebt gelukkig genoeg tips gekregen  :D Hoe is het inmiddels met het valkje, ben je al aan de slag gegaan !?

Groetjes, Karin

Anke

Citaat van: Gerda op 12 juli 2009, 01:51:54
Hoi Anke,

Vogels in diverse opvangcentra worden echt met dreft gewassen.
Maar ze blijven lang genoeg in het centrum totdat hun natuurlijke vetlaag hersteld is. Dit doet de vogel zelf door zich te poetsen en zo het vet uit de stuitklier te verspreiden.

Zie dit artikel bijvoorbeeld http://www.trouw.nl/groen/article1776036.ece/Machine_wast_vogels_schoon_.html

En ik heb het ook gezien in Spanje. Daar heet het fairy vorlgens mij, maar dat is ook dreft.

Groetjes, Gerda

Hoi Gerda,
Toen ik in de vogelopvang olievogels waste deden we dat juist niet met dreft.
We maakten er altijd grapjes over "nieuwe Dreft pakt het vet keihard aan" ;D
Maar dat is inmiddels al wel wat jaartjes geleden dus misschien is dat inmiddels verandert :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

monica

De meeste gebruiken echt wel dreft hoor, heb het zelf ruim 10 jaar moeten doen ;)
Door de olie worden juist de veren aangetast, en dreft is een goede ontvetter.
De vogels vetten hun veren zelf wel weer in :D
Gevaar van olie op de veren is ook dat de vogel zich niet meer op temperatuur kan houden, een longontsteking oploopt, en verder wat ze aan olie binnenkrijgen door het weg te willen poetsen.
Snel eraf halen dus ;)

Anke

Hoi Monica,
Wat olie met het verenpak doet weet ik hoor ;D
Ook ik heb het jaren zeekoeten en alken gewassen.
Ik las net in het artikel van Gerda dat ze er tegenwoordig een machine voor gebruiken :o

Ik zat gewoon 14 dagen met handen die vol met schrammen zaten van het krabben en bijten dat die beesten deden ::)
Maar ach het was voor het goede doel ;)
Groetjes Anke

monica

Citaat van: Anke op 12 juli 2009, 13:17:42
Hoi Monica,
Wat olie met het verenpak doet weet ik hoor ;D
Ook ik heb het jaren zeekoeten en alken gewassen.
Ik las net in het artikel van Gerda dat ze er tegenwoordig een machine voor gebruiken :o

Ik zat gewoon 14 dagen met handen die vol met schrammen zaten van het krabben en bijten dat die beesten deden ::)
Maar ach het was voor het goede doel ;)
Groetjes Anke

Hahaha, ik ken dat ;D
En schrale handen ook he, verschrikkelijk.
Ja,maar die machines werken wel snel, ziet er alleen erg zielig uit  :-X
En idd. het is voor een goed doel ;)

Maar doorgaans als je iemand verteld een vette vogel met dreft te wassen, zie je ze denken...die spoort niet helemaal ;D

Kaatje

Ik ben benieuwd of het allemaal nog gelukt is om je valkje babyolie vrij te krijgen.