25 april 2024, 01:49:50

Help... Nieuw popje wordt aangevallen

Gestart door Manielle, 3 juni 2009, 20:55:49

« vorige - volgende »

Manielle

Hallo allemaal,

Ik heb weer even wat advies nodig...

Afgelopen maandag hebben we bij onze 3 valken (1 stelletje en 1 man van gemiddeld 4 jaar) een popje gezet van drie jaar oud. Een rustig beestje waarvan we dachten dat het vast zou klikken.

De eerste dagen ging het prima. Het stelletje schonk niet echt aandacht aan de nieuweling en de man probeerde haar aandacht te trekken door de hele dag tegen haar te kletsen en te fluiten.

Vandaag is het echter niet zo gezellig meer. Het stelletje (waarvan de man echt de baas van de voliere is) valt de nieuwe pop steeds aan. Ze pikken haar en vliegen haar achterna door de hele kooi heen. De man zit ook veel te schreeuwen.
Het popje vecht niet terug, maar laat zich steeds opjagen. De andere man bemoeit zich er niet echt mee.

Hoort dit gedrag bij het wennen en kan ik dat gewoon laten gaan? Of kan dit uit de hand lopen en resulteren in bloederige toestanden?
Ik vind het eerlijk gezegd maar zielig voor het nieuwe popje  :(

Ik hoop dat jullie raad hebben!
Groetjes Maniƫlle

p.s. Ik wist niet zeker of dit item bij aanschaf of gedrag moest worden geplaatst. Als het moet worden herplaatst hoor ik het wel...

Kimm

ach wat zielig  :-\
het nieuwe popje zal voor zichzelf moeten opkomen, maar de voliere is helemaal nieuw voor haar en het stelletje kan haar als een indringer zien.
hou het wel erg goed in de gaten, het kan nog goed komen.
mocht het nieuwe popje gaan lijden hieronder, dan zou ik haar eruit halen.
zolang er echt geen bloed aan te pas komt, zou ik het nog even aankijken en afwachten tot zij van zich af gaat bijten.
ik hoop dat je nog wat meer tips zal krijgen hier.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Anke

Hoi,
Heeft het popje eerst kennisgemaakt met je valkjes buiten de kooi, tijdens het losvliegen?
Of heb je haar er meteen bijgezet?
Ik denk dat de dominante man haar als een indringer ziet.
Je kan het aankijken  zolang er geen bloed vloeit.

Of je kan iets anders proberen:

Wat je kan proberen is om alle valkjes uit de kooi te halen en de kooi opnieuw inrichten.
Zo moet iedereen weer een nieuw plekje zoeken.

Of je zet de pop een poosje apart en laat ze aan elkaar wennen tijdens het losvliegen.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Manielle

Hoi Kim,

Bedankt voor je reactie.
Ik hoop dat ze haar snel accepteren en dat er inderdaad geen bloed gaat vloeien.

---------

Hoi Anke,

Mijn valkjes zitten in een buitenvoliere. Eerst kennis laten maken was dus niet echt makkelijk. Ik heb haar meteen in de voliere gezet. En de eerste paar dagen ging dat ook allemaal prima...

Helaas heb ik geen kooi meer waar ik alle valkjes in kan zetten, je optie om de kooi opnieuw in te richten is dus niet uitvoerbaar.

Wel heb ik vanmorgen het broedblok (waar het stelletje eigenlijk toch niks mee deed, behalve verdedigen) uit de voliere gehaald. Misschien helpt dit...

Ik hoop dat er nog wat meer tips komen.
Ben vandaag aan het werk en ben erg benieuwd hoe het er vanavond aan toe gaat als ik thuis kom.

Groetjes Maniƫlle

Anke

Hoi,
Hoe gaat het nu met het popje in de voliere?
Het is waarschijnlijk heel slim dat je het broedblok hebt weggehaald.
Want dan was het popje zeker een indringster.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

coolsille2

hou het in het oog maar het zal met tijd wel wennen met de valkjes dan worden ze wel vrienden