8 juni 2025, 20:46:12

Behoorlijk verschil van grootte jongen

Gestart door rikie, 9 juli 2009, 17:30:54

« vorige - volgende »

rikie

Er zijn 2 nesten:

Nest A had 5 jongen, deze zijn 3 weken geleden geboren. Het laatste jong heb ik in nest B gezet, deze was erg laat.
3 van deze jongen doen het heel goed, zitten al bijna helemaal in de veren, het 4e jong heeft alleen nog maar een kuifje en wat vleugelveren en is de helft kleiner als de andere jongen.

Nest B heeft 4 jongen plus 1 erbij van het andere nest.
2 weken geleden geboren, 3 daarvan zijn al redelijk in de veren. 2 daarvan nog helemaal ziet, 1 is zelfs nog kaal zeg maar.

Dus er zijn 3 jongen die nog erg klein zijn en achter lopen, ze hebben alle 3 wel volle kropjes. Komen ze niet in moeilijkheden als de anderen over een paar weken uitvliegen, zullen de ouders ze dan nog wel voeren?

Karin

Je ziet vaker dat het jongste in het nest wat achterloopt. Het krijgt als laatste voer en minder kropmelk omdat de andere jongen al ouder zijn. Ik zelf voer ze dan 1 of 2 keer per dag een beetje bij en dan gaat het meestal wel goed. De rest doen de ouders.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

rikie

Oke, ja eigenlijk heel logisch dus.
Nu de vraag, met wat voor voer kan ik ze bijvoeren, misschien heb je een merk ofzo dat je weet wat goed werkt?
en dat zou dan ongeveer 2 keer per dag moeten?
Oh ja, wat ik ook zo vreemd vind, niet dat ik het idee heb dat de jongen te weinig krijgen...op de bodem van het blok ligt een papperig smeerseltje. Het lijkt wel kropvoeding, zouden de ouders dit doen of de jongen?

kuiserke

Hallo Rikie,
ik heb mijn afgestoten donsje opgevoed met Nutibird 21 A. Dat is heel vlot gegaan dus ook voor bijvoeding gestchiktHandopfokHier heb ik alles vonden over handopfok op het forum. Dat heeft me heel erg geholpen.
knufs Anita - kuiserke

Anke

Hoi,
Vaak krijgen de kleinsten gewoon als laatsten.
Dus moeten ze langer op voer wachten en groeien ze minder.
Ik heb ook wel eens geholpen door de jongsten 's morgens en 's avonds pap te voeren.
Vaak zie je dat als ze wat groter zijn, pa en ma het weer volledig overnemen.
De pap heet overigens Nutribird A21 en is een volledige voeding.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

rikie

Bedankt, ik denk dat ik ze inderdaad ga bijvoeren.