28 maart 2024, 11:31:10

Jonge valk geplukt??

Gestart door **Kromsnaveltje**, 9 juli 2009, 09:53:21

« vorige - volgende »

**Kromsnaveltje**

Ik heb 2 jonge valkjes van mijn valkjes Puk en Max.
Ik weet niet precies hoe oud ze zijn, ik denk iets van 3 weken. ??? Ze zitten steeds in de opening maar zijn nog erg kaal. Vanochtend was er een valkje uit het nest gesprongen en lag op de bodem. Nu ik hem terug had gezet sprong hij er een minuut later weer uit. Hij heeft alleen veren op zijn vleugels en een lange staart. Zijn broertje/zusje heeft wel iets meer 'veren', die heeft allemaal pennetjes op zijn/haar borst. Nu vroeg ik me af of zijn vader misschien hem heeft geplukt, is dat heel erg, wanneer groeien de veren aan, en hoe moet ik het doen?? Omdat hij niet in het nest wil?? Lijkt mij niet dat het voor zo'n kaal vogeltje goed is zonder warmte te zitten en zijn broertje zit ook steeds naar hem te kijken dus mist hem.
Ziet dit er geplukt uit?

Dit is Lilo,

Dit is Stitch, Lilo's broertje/zusje.

Hoelang duurt het voordat Lilo weer in de veren zit?? En is het geplukt?? Ik hoop dat jullie snel antwoord kunnen geven.
Alvast heel erg bedankt.

Rianne

Deze jongen zijn duidelijk geplukt. De reden waarom ze het blok niet meer in willen, is dat ze willen uitvliegen.
Het kan zijn dat ze buiten het blok ook nog wat geplukt worden, ze zijn immers nog niet zo snel en weerbaar. Dit komt met een paar dagen wel. De veren groeien terug, het zal alleen een paar weken duren voordat ze weer helemaal terug zijn.

**Kromsnaveltje**

Dank je wel voor je reactie. Moet ik ze appart zetten en met de hand voeren??

Rianne

Niet per se, zolang ze niet tot bloedens toe worden geplukt hoeft dat niet. Nu ze uitgevlogen zijn zal dat ook zo gauw niet gebeuren. Je kunt dan beter de plukker apart zetten, tenzij beide ouders plukken. Dan zou ik sowieso 1 ouder apart zetten, dan worden ze niet door 2 valken geplukt.

**Kromsnaveltje**

Ik zag dus net de vader plukken. Maar nu heb ik wel een probleempje, mams kijkt er veel minder naar om als de vader.. En de jongen kunnen ook niet vliegen dus kan ik ze gewoon op de grond laten zitten??

Rianne

Ja, ik heb hier wel gezien dat de ouders ook naar de grond vliegen om hun jongen te voeren. Ook als ze vliegpogingen ondernemen houden de ouders het goed in de gaten.

**Kromsnaveltje**

Ze zitten binnen hoor, al een daagje en het gaat super goed ;D