26 april 2024, 21:29:56

Oogje van mijn valkje

Gestart door K1k1, 4 juli 2009, 13:02:15

« vorige - volgende »

K1k1

hallo

ik heb een valkje zitten van ongeveer 9 weken oud is al zelfstandig maar nu is 1 van de oogjes in 1 dag tijd dicht gegroeid met een soort prut. ik weet niet wat ik nu moet doen hij zit ook altijd op de grond niet op de stokken en touwen die in de voliere hangen. hij krijgt zijn zaadjes ook op de grond in een bakje aangeboden maar ik heb het idee dat hij ook steeds ''zieker'' lijkt te worden. en z'n veertjes komen niet goed door hij is niet geplukt geweest. heeft hier en daar nog wat kale plekjes zitten

groetjes
Dennis Ouwehand.

Rianne

Klinkt als een oogontsteking. Ik zou daar even mee naar een vogelarts als ik jou was, sommige ziektebeelden uiten zich bijv met een oogontsteking. Je zal wel AB krijgen, en misschien een vitaminekuur vanwege de veren. Hopelijk valt het allemaal mee met je valkje.

**Kromsnaveltje**

Mijn valkje Kuif heeft ook een ontstoken oogje gehad, ik heb ik 3x per dag boorwater ingespoten, dat ging heel goed en na 4 weken was het helemaal over :)

monica

Citaat van: **Kromsnaveltje** op  9 juli 2009, 11:04:45
Mijn valkje Kuif heeft ook een ontstoken oogje gehad, ik heb ik 3x per dag boorwater ingespoten, dat ging heel goed en na 4 weken was het helemaal over :)


Zoals Rianne ook al aangaf, kan een oogontsteking een symptoom zijn van een ander onderliggend probleem, en dan kom je met boorwater nergens.
Verder zijn er voor een enkel ontstoken oog, prima antiseptische oogzalfjes (cafsan bv), en daar zie je binnen enkele dagen al resultaat mee, hoef je geen 4 weken aan te modderen, want dat leverd toch ook wel stress op voor het valkje ;)

sheba

Als het alleen een oogontsteking zou zijn, dan zou ik aanraden om het oogje voorzichtig te deppen met kamillethee.

Deed bij mijn vogel ooit wonderen.