7 mei 2025, 03:58:52

hoelang laten wennen...

Gestart door kokoriena, 12 mei 2009, 12:35:22

« vorige - volgende »

kokoriena

ik krijg op 24 mei kuifje de tamme valkparkiet.
de vraag is: moet je een tamme valkparkiet even lang met rust laten als een die nog niet tam is?
de eigenaar raad me aan om 2 dagen geen lichamelijk contact te doen maar gaat hij het tam zijn dan niet verleren??
please ik kan echt elk advies gebruiken

Rianne

Je mag evengoed wel naast de kooi gaan zitten en tegen Kuifje praten en wat lekkers aanbieden. Dan zie je gauw genoeg of hij dat prettig vind of niet. Tam zijn leren ze niet af in 2 dagen hoor :)

kokoriena

Citaat van: Rianne op 12 mei 2009, 12:44:13
Je mag evengoed wel naast de kooi gaan zitten en tegen Kuifje praten en wat lekkers aanbieden. Dan zie je gauw genoeg of hij dat prettig vind of niet. Tam zijn leren ze niet af in 2 dagen hoor :)

dankjewel:D ik wist ni goed of het al mocht lekkers aanbieden. als hij dan het aanpakt, mag ik dan men hand al in de kooi steken of wacht ik beter toch nog die dagen verder?

Rianne

Kun je proberen :) Als hij dan niet dichterbij durft te komen doe je de kooi weer dicht.

kokoriena

Citaat van: Rianne op 12 mei 2009, 13:27:51
Kun je proberen :) Als hij dan niet dichterbij durft te komen doe je de kooi weer dicht.

heel erg bedankt:D ik probeer zoveel mogelijk over valkparkieten te weten te komen zodat ik niks verkeerd doe:)

Rianne

Zelf geef ik ze dat advies nooit mee, van het 2 dagen met rust laten, maar de kweker van jouw valkje zal wel weten wat het vogeltje prettig vind.
Er staat bij Tam Maken nog een stappenplan, maar als jouw valkje al tam is, zul je die niet nodig hebben. Maar je kunt het even doorlezen, het is best handig om te weten.

kokoriena

Citaat van: Rianne op 12 mei 2009, 16:35:07
Zelf geef ik ze dat advies nooit mee, van het 2 dagen met rust laten, maar de kweker van jouw valkje zal wel weten wat het vogeltje prettig vind.
Er staat bij Tam Maken nog een stappenplan, maar als jouw valkje al tam is, zul je die niet nodig hebben. Maar je kunt het even doorlezen, het is best handig om te weten.

het is geen kweker maar iemand die tot zen grote spijt afstand moet nemen van zen valkje,maar welk advies zou jij dan geve?

Rianne

De vorige eigenaar kent Kuifje natuurlijk het beste, met oudere tamme valkjes die naar een nieuw baasje gaan heb ik geen ervaring.
Bij jonge valkjes geef ik het advies om ze een hele dag te laten wennen aan de nieuwe omgeving, de kooi en aan hunzelf. Dan de volgende dag eens kijken hoe ze op de nieuwe baasjes reageren, zijn ze erg schrikachtig, dan nog niet uit de kooi halen ivm terugvangen en het dan moeten opjagen. In de kooi kroelen kun je altijd proberen. Je moet eerst vertrouwen opbouwen. Hoe lang dat duurt, kun je van tevoren niet zeggen.
Of het jong moet wel heel erg tam zijn en van niemand bang. Het is dus per valkje verschillend.

Martijntje

Nou ik ben de eigenaar van kuifje  ;D
Ik ben het met Rianne eens maar ik denk zelf dat kuifje na 2 dagen nog niet over zijn angst heen is maar dat moet je echt even zelf uitzoeken. En ja kuifje is hel makkelijk met mensen (niet met dingen) als zijn baasje er maar bij is. Dat zal dus even duren voordat hij jou als baasje ziet maar bij mij waren kuifje en ik in 1 week vriendjes en bij 3 weken al dikke maatjes. En ja als kuifje na een dag weet te ontsnappen als jij hem probeerd te aaien dan is het ten eerste moelijk om kuifje te vangen (hij kan heel goed vliegen). En als je hem hebt gevangen met een theedoek maakt de relatie niet beter.
Dus ik zou hem eerst vanbuiten de kooi goed bestuderen en als hij zin heeft lekker met vitakraft stengels voeren.Wel die voor papegaaien want die voor valkparkieten heeft kuifje in 15-30 min. gemolt.

kokoriena

kuifje is nu sinds gistere bij mij maar we zijn al dikke maatjes ;D

Kimm

leuk dat het goed gaat!!  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

coolsille2

twee dagen is geen ramp als je er maar tegen spreekt

Kaatje

Hehehe,

Leuk zeg dat jullie al dikke maatjes zijn. Gewoon kijken en doen wat voor jou en kuifje goed voelt, als je inderdaad eenmaal echt helemaal het vertrouwen van ze hebt dan zijn het fantastische, grappige en leergierige dieren  :D

Ga zo door  ;)

Gr, Karin